VvE Beheer: prijs óf kwaliteit?

Regelmatig krijgen we vragen van VvE-leden over wat de juiste prijs zou zijn voor het beheer van een VvE. Het antwoord op die vraag is niet makkelijk te geven: in onze ogen bestaat er namelijk niet iets als de ‘juiste prijs.’ Veel hangt af van de dienstverlening die de VvE wenst: vanzelfsprekend is beheer op zowel administratief, financieel als technisch gebied duurder dan alleen administratief en / of financieel beheer. Op LinkedIn is sinds gisteren een interessante discussie gaande over dit onderwerp, reden waarom wij vandaag aandacht aan het onderwerp besteden.

Discussie

De inzet van de discussie is de vraag of het beheer van een VvE goedkoper kan dan een bepaald bedrag. Uit de discussie – waar overigens voornamelijk professionele beheerders aan deelnemen – komt duidelijk naar voren dat de te rekenen prijs afhankelijk is van het beheerpakket en de vraag of begeleiding nodig is van grote werkzaamheden. Bovendien wordt duidelijk dat indien een zeer lage prijs wordt gerekend, de kans bestaat dat de beheerder niet in staat zal zijn om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Bovendien moet rekening gehouden worden met kosten voor beheersoftware, de tijd die hij kwijt is met jaarlijks terugkerende werkzaamheden zoals de VvE vergadering en het opstellen van de begroting en jaarrekening. Dan hebben we het nog niet gehad over de maandelijkse werkzaamheden zoals het incasseren van bijdragen, verzenden van herinneringen en betalen van facturen.

Appels en peren

Terecht wordt in de discussie op LinkedIn ook opgemerkt dat prijzen die de VvE’s opvragen bij beheerders wel vergelijkbaar moeten zijn. Zo zal bij de verschillende offerte-aanvragen uitgegaan moeten worden van hetzelfde (soort) pakket aan werkzaamheden. Alleen op die manier kan de VvE bepalen of de ene beheerder werkelijk goedkoper is dan de andere of, anders gezegd, voor dezelfde prijs meer werkzaamheden aanbiedt.

Te mooi om waar te zijn?

Een VvE kan op basis van een geschat uurloon in grote lijnen terugrekenen of de beheerprijs in verhouding staat tot de aangeboden werkzaamheden. Indien deze kennelijk niet tot elkaar in verhouding staan, dan is het niet ondenkbaar dat het aanbod te mooi is om waar te zijn. De VvE maakt dan inderdaad een keuze voor of kwaliteit of prijs. Beter is om uit de offerte’s de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit te selecteren.

Het antwoord op de vraag die in de titel van dit artikel is gesteld moet dan ook zijn: niet prijs óf kwaliteit maar liever prijs en kwaliteit.

Discussier mee

U kunt mee discussiëren over dit onderwerp in de VvE Nieuws LinkedIn groep. De discussie treft u onder deze link.

Gerelateerd

– Slecht VvE Beheer, let op de signalen (Nieuws, oktober 2013)

– TIP: Handleiding VvE beheerder vinden (VvE-handleidingen)

– VvE Beheerder moet juridische kennis hebben (Opinie)

– Onbekend maakt onbemind: beheerders doen fantastisch werk (Opinie)

– VGM NL en Nederlandvve..nl werken samen voor meer kwaliteit (Nieuws, oktober 2013)

Dit bericht is geplaatst op  dinsdag 12 november 2013.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.