A V G

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 125)
  • Auteur
    Berichten
  • #6964
    Anoniem
    Deelnemer

      A V G

      Verenigingen van Eigenaren moeten zeer zorgvuldig met  naam en adres gegevens van de leden van de vereniging omgaan volgens de nieuwe “wetten” die vanuit Brussel over de VvE’s in Nederland worden uitgestort.

      Heel veel eigenaren/leden wonen in het appartementencomplex van ‘n VvE en staan op de brievenbussen de namen van de leden van de vereniging. Op de hoek van de straat is een bordje aangebracht met de straatnaam. Duidelijk dat de naam/adres gegevens op straat liggen….

      VRAAGJE  moeten VvE-besturen de namen op de brievenbussen onleesbaar maken om te voorkomen dat kwaadwilligen de namen en de adressen in bezit krijgen?????

      🙂

       

      • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door .
      #6976
      Rob
      Deelnemer

        Wat een onzin !!
        Ik geloof niet dat de AVG daarvoor bedoeld is.
        Ben reuze benieuwd wat besturen, beheerders en eigenaren allemaal nog uit de kast gaan halen ivm. deze verordening !

        #6977
        Carla
        Deelnemer

          Beste VvE Boskwartier,
          Ik vermoed dat je zelf ook wel weet dat je vraag niets te maken heeft met de AVG.
          Lees hier waar het wel mee van doen heeft:
          https://www.vvecentraal.nl/2018/02/15/de-avg-en-de-vve-wat-mag-wel-en-wat-mag-niet/
          Met vriendelijke groet,
          Carla.

          #6979
          VvE Boskwartier
          Deelnemer

            Beste Carla & Beste Rob
            Graag kort omschrijven  WAAR IS DE AVG VOOR BEDOELD? Het is naar mijn mening klinklare nonsens verzonnen door ‘n halve zool in Brussel.
            Carla – graag een echt antwoordje – niet de hele mikmak van de verordening (‘n kleine 100 bladzijden) maar met eigen woorden in een paar zinnen je standpunt naar voren brengen. Nu lijkt het op meehuilen met de halve zolen in het bureaucratenbos.
            Rob – verstandige besturen doen niets – het is onzin om VvE’s te verplichten om software aan te schaffen om hackers etc etc etc buiten de deur (PC of laptop) te houden. De AVG is gewoon door een of andere lobby (corruptie?? nepotisme??) in Brussel en/of Den Haag ontstaan met het doel een groot aantal beurzensnijders en flessentrekkers aan geld te helpen. Is het niet opmerkelijk dat Internet ineens vol stond met  bedrijfjes die aanbieden om te ” hellepe met AVG ”
            Gr. 🙁

            #6980
            Carla
            Deelnemer

              Beste VvEBoskwartier,
              Gezien je reactie, waarin je positie t.a.v. de AVG , die per 28 mei a.s. van kracht zal zijn, duidelijk is, zie ik , momenteel af van een verdere uitwisseling.
              Deze AVG zal op onderdelen vast nog wel eens ter sprake komen op dit forum. Hopelijk dan op een vruchtbare wijze.
              Met vriendelijke groet,
              Carla.

              #6984
              Rob
              Deelnemer

                Hoi Boskwartier,
                Hoe je ook denkt over de nieuwe AVG, invoering daarvan is toch een feit en daar zal je je als VvE toch echt wel rekening mee moeten houden.
                Hoewel ik persoonlijk denk dat de impact van de  AVG voor de VvE zelf nog wel enigszins beperkt zijn, voor beheerkantoren voorzie ik een grotere impact.
                Wel vrees ik dat er bestuurders, beheerders én eigenaren zijn die de AVG zullen ‘misbruiken’ om de rechten van (mede)eigenaren te beperken.
                Ik ben het wel met je eens dat er talloze partijen zijn die geld willen verdienen aan het ‘AVG proof maken’. In die zin zet ik soms ook vraagtekens bij STICHTING vvebelang in deze kwestie.

                #7116
                Rland
                Deelnemer

                  Ik hoop dat de AVG een reden voor veel beheerders is om met transparante beheersoftware (zoals Twinq, Convect) te gaan werken (die ook gekoppeld is aan het boekhoudprogramma).
                  Voor zover ik begrijp is de belangrijkste eis dat een lid van de VvE te allen tijde moet kunnen nagaan (inzien) hoe zijn gegevens worden gebruikt. 24/7 inzage lijkt mij de enige oplossing.
                   

                  #7121
                  VvE Boskwartier
                  Deelnemer

                    In een “normale”  VvE is er een lijst met  namen/huisnummers  en achter iedere naam komt iedere maand het bedrag te staan dat het lid (eigenaar) aan de VvE verschuldigd is.
                    En die lijst rust onder de hoede van de penningmeester – controle of de leden wel betalen.
                    Jaarverslag: opnieuw de lijst met de namen van de eigenaren/leden met de bedragen (12 maal de maandelijkse bijdrage) – gewoon onderdeel van de controle door de Kas Controle Commissie.
                    Bij het secretariaat is er ook een lijst met de namen enz. enz. voor het uitnodigen voor de jaarvergadering.
                    Waarom een lid op 24/7 basis wil inzien waar zijn naam in de boeken voorkomt begrijp ik niet. Hij mag dit best en ‘n paar keer per jaar is zelfs welkom. Penningmeester en secretaris moeten hun zaakjes wel op orde hebben. Vertrouwen is goed maar controle is beter,
                    m.vr.gr.
                     

                    #7122
                    Rland
                    Deelnemer

                      Wij hebben een hele simpele VvE. Er is alleen een VvE beheerder die ook de bestuurder is. (heel gevaarlijk, ik weet het, kan er niks aan veranderen)
                      Het lijkt me dat het ook wel iets verder gaat dan een ‘lijst’.
                      hoe worden de gegevens verwerkt, waar staat het in opgeslagen (lokaal/cloud), hoe zijn de gegevens beveiligd,  wie heeft toegang tot deze informatie etc. etc.
                      Ik heb er grote moeite mee dat je alles moet ‘vragen’ om iets te weten te komen. Ik vind het normaal dat er (in deze tijd) een 24/7 mogelijkheid is om het in te zien waar je recht op hebt. Met de waarborg dat het goed is ingericht en beveiligd.

                      #7125
                      VvE Boskwartier
                      Deelnemer

                        Beheerder = ook bestuurder?
                         
                        Je hoeft mij de naam van je VvE niet te vertellen – die lees ik binnenkort wel in de krant (de zoveelste VvE is z’n cntjes kwijt)
                         

                        #7126
                        Rland
                        Deelnemer

                          @VvEBoskwartier mijn grote angst inderdaad. Maar helaas heeft een lid daar geen invloed op als de rest goed van vertrouwen is. Vandaar de 24/7 inzage wens 😉

                          #7136
                          Alais
                          Deelnemer

                            Oeps, inderdaad riskant, een beheerder die ook het bestuur vormt. Kun je niet zelf het bestuur op je nemen, Rland? Al is maar om te controleren wat ze doen. Wij hebben na jaren ellende met beheerders het beheer zelf in handen genomen en hebben in 5 jaar al heel wat bespaard (op beheers- en verbouwingskosten maar ook andere zaken waar beheerders niet op letten, dat is niet in hun belang).
                            Wat ik graag zou willen weten is wat de AVG precies betekent voor een VVE in eigen beheer. Hierover heb ik contact gehad met Vereniging Eigen Huis n.a.v. hun nieuwsbrief waarin staat dat een VVE expliciet aan haar leden toestemming moet vragen om persoonsgegevens te verwerken. Lijkt mij gezien art. 42 van het Modelreglement (1992) niet van toepassing omdat hierin staat dat het bestuur een register van eigenaars en gebruikers aanlegt. Bij het kopen van een appartement gaat de koper hiermee akkkoord. VEH had hier geen eensluidend antwoord op en verwees naar de autoriteit persoonsgegevens (waar zij hun info vandaan halen). Bij die autoriteit is niets te vinden over wat de AVG betekent voor een VVE (wel verenigingen het algemeen). VEH zegde toe dit nader uit te zoeken. Ben benieuwd.

                            #7137
                            Carla
                            Deelnemer

                              Beste Alais,
                              Eerder in dit draadje staat een link, ( de AVG en de VvE ). Misschien kan je daar wat mee.
                              NAW gegevens van leden zal het probleem niet zijn. Maar wel de inzage van telefoon en e-mail gegevens. En het verstrekken van deze gegevens aan niet VvE gerelateerde zaken.
                              Met vriendelijke groet,
                              Carla.

                              #7138
                              VvE Boskwartier
                              Deelnemer

                                bestemd voor Rland
                                PUNT 1  Indien 24/7 controle een wens is – zorg dat er een KIJKPAS wordt aangevraagd. Hiermee geen geld uit de muur worden gehaald, geen rekening betaald bij AH of JUMBO. Er kan alleen maar worden gekeken hoeveel geld op de bank staat. Heel simpel wat er is ontvangen van de leden en wat er is uitgegeven (NUON of ENECO   KPN   Glazenwasser enz. enz.).
                                VERTROUWEN IS GOED     MAAR CONTROLE IS BETER
                                PUNT 2      hoe ons op de hoogte van je AVG-ervaringen met VEH – op voorhand dank

                                #7139
                                Rob
                                Deelnemer

                                  Alais schreef “… Hierover heb ik contact gehad met Vereniging Eigen Huis n.a.v. hun nieuwsbrief waarin staat dat een VVE expliciet aan haar leden toestemming moet vragen om persoonsgegevens te verwerken. Lijkt mij gezien art. 42 van het Modelreglement (1992) niet van toepassing omdat hierin staat dat het bestuur een register van eigenaars en gebruikers aanlegt.”
                                  Hierin deel ik de stelling van Alais.
                                  Wanneer men expliciet toestemming zou moeten vragen betekend dat ook dat er een mogelijkheid bestaat die toestemming te weigeren.
                                  Als bestuur en vereniging heb je nu eenmaal een aantal persoonsgegevens nodig om de werkzaamheden voor de vereniging uit te kunnen voeren.
                                  Zoals Alais naar mijn mening ook terecht opmerkt is het bestuur verplicht om een register van eigenaars en gebruikers aan te leggen.
                                  Daar horen uiteraard ook de NAW gegevens bij.
                                  Ik denk wel dat het zinvol, of wellicht verplicht is om aan de eigenaren aan te geven wélke persoonsgegevens er verwerkt worden en wie inzage heeft in die gegevens, zoals bijvoorbeeld de mede-eigenaren.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 125)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.