De feiten van de casus:
Binnen een VVE heeft nog 10% houten ramen. Deze zijn op basis van MR1992 verantwoordelijkheid van de VVE.
Appartementen uit 196x, dus ramen waarschijnlijk al een keer vernieuwd, maar nu dus wel richting het einde van de levensduur.
Er wordt/is gespaard voor vervanging in 2030 en onderhoud om de vijf jaar (schilderen + repareren).
In het verleden hebben leden met toestemming en een gedeeltelijke vergoeding zelf gekozen voor kunstof ramen + dubbel glas. Dit betrof dus geen noodzakelijk onderhoud, waardoor er gekozen is (hopelijk op de ALV en niet door bestuur) tot een gedeeltelijke vergoeding.
Schilderen is geoffreerd op 250 euro per raam. (incl. hoogwerker, materiaal etc).
Bij de laatste schilderbeurt liep de reparatiekosten zodanig op (gemiddeld 200 euro per raam)excl. de schilderkosten. Dit was slechts om de levensduur te verlengen tot 2020. Dus in 2020 wederom dure reparaties of vervanging. Gekozen is door het bestuur om dit in kas te houden voor en op termijn dit in te zetten voor vervanging.
Offerte vervanging per raam is 1200 euro.
De rekensom :
twee schilderbeurten + reparatie 2015 + geschat reparatie 2020, is 900 euro de komende acht jaar t/m 2025. dus al 75% van de vervangingswaarde.
Het bestuur heeft een zuinig jaar achter de rug en het bedrag is daardoor over in het boekjaar 2016. Tevens is het bedrag aanwezig in de reserve (er werd al voor gespaard in 2030) en door het nu te doen wordt er voor 2030 wordt het bedrag al bespaard op de posten reparatie en schilderwerk.
Nu vervangen is dus feitelijk een no-brainer.
Het bedrag valt ook ruim onder de 10% budgetoverschrijding waartoe het bestuur bevoegd is.
Het betreft een VVE van 100+ eigenaren waarbij er nog geen 10% op de vergadering komt opdagen omdat de meeste dingen wel op rolletjes lopen ook al gaat het niet altijd volgens de letter van de wet.
Maar de vraag is, mag het bestuur wat verantwoordelijk is voor het noodzakelijk onderhoud zelf over deze ingreep beslissen. Of is deze in zijn over enthousiasme over de besparing zijn boekje te buiten gegaan en had het voorgelegd moeten worden aan de ALV.
Want wat valt er te stemmen als je volgens het reglement verantwoordelijk bent voor het noodzakelijk onderhoud incl. vervanging.