Beste mede-forumleden,
Afgelopen week had ik voor het eerst de gelegenheid de alv van onze vve bij te wonen, nadat we ons appartement begin dit jaar gekocht hadden. Er stonden al direct belangrijke beslissingen te nemen over (niet geringe) onderhoudskosten aan ons gebouw.
Bij het zien van de uitnodiging had ik me al opgewonden over het tijdstip van de alv (13:30 uur). Zonder succes had ik geopperd de vergadering te verplaatsen naar een tijdstip in de avond om werkende eigenaren in staat te stellen de vergadering bij te kunnen wonen. Het werd al snel duidelijk waarom dit verzoek niet werd gehonoreerd. De voorzitter en tevens administrateur van de vve beschikt namelijk over een quorum aan volmachten, waardoor de vergadering maar een formaliteit is geworden.
Nadien heb ik bij het kadaster de lijst van eigenaren opgevraagd, en wordt mij het e.e.a. duidelijk.
– De bv die het vve beheer uitvoert beschikt over 27 % van de appartementen.
– 22 % van de appartementen staat op naam van andere (vermoedelijk bevriende) bv’s.
– 34 % van de appartementen zijn al tientallen jaren in bezit van (veelal Belgische) beleggers. Vermoedelijk onderhouden zij goede banden met de administrateur, omdat deze tegen een vast percentage de huur van de appartementen beheert.
– De overige 17 % zijn eigenaren die er daadwerkelijk wonen.
De inhoud van het reservefonds is mede door deze verdeling laag te noemen. Verandering in het beleid is op deze manier onmogelijk te bewerkstelligen. Onze splitsingsakte is het model splitsingsreglement uit 1973.
Heeft iemand ervaring met een dergelijk vve beheer of eventueel ideeën om verandering te bewerkstelligen?