Bestuur neemt ontslag

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #1751
    Gonnie
    Deelnemer

      Mei j.l heeft het bestuur 2 dagen na de avl ontslag genomen met de reden dat ze vinden dat ze niet goed hun werk kunnen doen omdat iedere keer de service kosten verhoging word weggestemd, ze doen de lopende zaken totaan de volgende vergadering, is normaal denk ik, niet het opstappen van het bestuur middels een briefje aan de leden in de brievenbus twee dagen na de vergadering, maar nu het volgende er is op 5oktober aanstaande de najaarsvergadering uit geschrevenen nu heeft het demissionaar bestuur agenda punten wat volgens mijn inziens niet kan, ze willen het beleid gaan uitstippelen voor de komende jaren, en willen in alle rust praten hoe het verder moet met onze vereniging, zijn in het verleden nogal eens harde woorden gevallen, mensen worden boos ,lopen weg, gaan huilen enz.er wordt veel gedoogd hier, is toch ook niet goed,afspraken worden nietna geleefd enz.Is het niet zo dat het demissionair bestuur op de agenda moet zetten,

      1 afhandelen lopende zaken

      2 kiezen nieuw bestuur

      Het is toch aan het nieuwe bestuur om samen met de leden het beleid te gaanvoor de komende jaren.Hoop op zinvolle reakties

       

       

      #1752
      William
      Deelnemer

        Hoi Gonnie,
        Volgens mij kan een bestuur(slid) wel stoppen met zijn of haar taken, echter de verantwoordelijkheid blijft totdat er decharge is verleend over het gevoerde beleid in een bepaald boekjaar. Dat wordt tijdens een ALV gedaan.
        De situatie dat een bestuur opstapt heb ik al eens meegemaakt. In dit geval is het zaak om zo snel mogelijk een extra ALV uit te roepen, met in ieder geval het agendapunt: Bestuursverkiezingen. Het uitroepen van deze ALV is in principe taak van het huidige bestuur, doen ze dat niet binnen redelijke termijn, kun je het zelf doen, mits minstens 10% van de eigenaren een extra ALV wil.
        Hierin kunnen de leden het oude bestuur ‘ontslaan’ en nieuwe bestuursleden aanstellen/benoemen.
        Over het te voeren beleid de komende jaren kan ik niet zo veel zeggen. Je kunt moeilijk al meerdere begrotingen voor de komende jaren vaststellen, alleen uitgaven en dotaties met betrekking tot de MJOP. Wat versta je precies onder ‘het beleid voor de komende jaren’?
         
        Dat leden het niet eens zijn met de verhoging van de bijdrage komt vaak voor. Het beste is om deze leden te laten zien: wat er vorig boekjaar is uitgegeven, wat er aan planmatig onderhoud gepland staat, eventuele afspraken gemaakt in eerdere ALV’s die kosten met zich mee brengen en een eventuele indexering toepassen op de begrotingsposten. Zo rolt er als het goed is een geloofwaardige begroting uit.

        #1753
        Gonnie
        Deelnemer

          Dank je wel William voor je antwoord,wij weten ook niet wat ze bedoelen met het beleid uitstippelen,zoals ik het schrijf staat het ook in de agenda,
          wat betreft de service kosten wij zijn een kleine vve van 20 appartementen en de leeftijd van de bewoners is gemiddeld 70 jaar. Wij hebben een mjop over 30 jaar en service kosten van €149 permaand.
          de gedachte van de bewoners is dat zeover 30 jaar niet meer leven, dat de service kosten hoog genoeg zijn. We een mooie reserve hebben en dus wordt er nee gezegd tegen verhoging, Daarbij komt ook nog het feit dat het bestuur wil dat we veel dingen zelf moeten betalen, denk aan electra in de schuur(electrische fietsen) drempelhulpen en nu ook nog het electrisch maken van de toegangsdeuren, een aantal wil het wel maar ook een aantal zeker niet, kost een hoop geld en het zijn toch allemaal ouderen.
          er heerst veel onvrede onder de bewoners en het bestuur gedoogd teveel. Het is moeilijk te besturen met je buren
          dus het bestuur stapt op en nu moeten wij verder. Maar hoe
           

          #1754
          Roel
          Sleutelbeheerder

            Beste forumleden,
            Door een technische storing zijn helaas een aantal berichten uit deze discussie verdwenen.
            Onze excuses hiervoor !
             

            Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...

            #1761
            Bob
            Deelnemer

              Wat jammer, en wat een toeval.
              Ik herhaal in elk geval even voor Gonnie dat ze hoe dan ook de benoeming / verkiezing van het bestuur, in afwijking van het advies van Rob dat zij ongetwijfeld heeft gezien, WEL moet agenderen. Alleen het ontslaan van het bestuur kan zonder dat te agenderen maar dat geldt absoluut en zeker niet voor het verkiezen en benoemen van een nieuw bestuur.
              Gewoon agendapunt opbrengen dus.
              Succes Gonnie

              #1765
              Roel
              Sleutelbeheerder

                Beste Allemaal, zoals Rob al aangaf hadden we gisteren een storing. Er bleek een fout in de database te zitten. Deze fout konden we alleen herstellen door een back-up van een dag eerder te gebruiken.
                De verloren reacties hebben we helaas niet meer. Voor de toekomst hebben we dit opgelost door elke reactie apart op te slaan op een andere server. Mocht er weer een probleem zijn dan kunnen we ze dus voortaan weer terugplaatsen.
                Onze excuses voor het ongemak.
                Roel van der  Vossen

                Ik weet niet alles, maar daar weet ik dan wel alles van...

                #1766
                Susan
                Deelnemer

                  Als er een wijziging  in het bestuur (vrijwilligers van de VvE) optreed doordat een deel van het bestuur vrijwillig opstapt, is dan een vergadering noodzakelijk? En zo ja, welke verhouding van het quorum is nodig igv een vergadering?
                  In het verleden zijn er besturen geweest die met hetzelfde aantal mensen het volledig bestuur vormden dus dat kan geen aanleiding zijn om een volledig nieuw bestuur moeten te kiezen. De huidige bestuurders hebben aangegeven dat zij zo ook wel verder willen/kunnen

                  #1767
                  William
                  Deelnemer

                    Hoi Susan,
                    Als één of meerdere bestuursleden er mee willen stoppen, kan dat zonder ALV-besluit. Als er daarna genoeg bestuursleden overblijven is dat geen probleem.
                    Let op: de stoppende bestuursleden blijven verantwoordelijk tot het moment dat de ALV hen decharge verleent! Met andere woorden, een bestuurslid kan zich niet van zijn verantwoordelijkheid onttrekken door er zomaar mee te stoppen.

                    #1776
                    Carla
                    Deelnemer

                      Beste Gonnie,
                      Ik lees je zorgen. Wil je zo vriendelijk zijn om even aan te geven onder welk Modelreglement jullie VvE valt?
                      Beste Susan,
                      In antwoord op je vraag: Een ( extra ) vergadering is niet nodig bij het vertrek van één of meerdere bestuursleden. Zelf zou ik het wel op de agenda van de volgende vergadering zetten, al was het maar omdat dan elk lid van de VvE op de hoogte is en de vertrekkende bestuursleden nog even bedankt kunnen worden. William heeft voor wat de verantwoordelijkheid betreft gelijk. Pas na het uitgesproken decharge kunnen de vertrokken bestuursleden niet meer op hun verantwoordelijkheid worden. aangesproken.
                      Het benodigde quorum voor een vergadering staat in het Modelreglement welke bij jullie van kracht is. Dat ligt trouwens ook aan het onderwerp waarover je gaat stemmen.
                      Wat het aantal bestuursleden betreft kan je ook het Modelreglement raadplegen.
                      Succes.
                      Met vriendelijke groet,
                      Carla

                      #1777
                      Bob
                      Deelnemer

                        Ook met de reactie van Carla aan het adres van Susan moet ik even herhalen dat er naar alle waarschijnlijkheid wel een agendapunt moet worden opgebracht.
                        “Een ( extra ) vergadering is niet nodig bij het vertrek van één of meerdere bestuursleden.”, aldus Carla.
                        Het bestuur moet vaak aan een aantal vereisten voldoen. Zo moet een bestuur dat uit meer dan één lid bestaat meestal wel voldoen aan de eis dat er een oneven aantal bestuursleden dient te zijn. Wanneer er dus één bestuurslid opstapt voldoet het bestuur daarna niet meer aan de eis van een oneven aantal bestuursleden  (tenzij door het vertrek van één bestuurslid het aantal daarna oneven is, maar dan voldeed het bestuur vóór het vertrek al niet aan de eis oneven aantal bestuursleden )  ;-D         Hetzelfde geldt ook wanneer 3 leden opstappen uit een bestuur van 5, enz…..
                        Kijk de akte van splitsing, het vigerende MR en ook een eventueel HHR na en bekijk aan de hand daarvan wat er moet gebeuren.
                        MVG, Bob

                        #1779
                        William
                        Deelnemer

                          Even off-topic,
                          Wat zou er volgens jullie moeten gebeuren als er bijvoorbeeld twee, of vier, bestuursleden zijn, en niemand anders wil er bij?
                          Een bestuurslid ontheffen van zijn of haar taak?

                          #1780
                          Carla
                          Deelnemer

                            Hoi William,
                            Een reactie uit de praktijk:
                            Onze VvE heeft 5 bestuursleden. We hebben steeds op tijd een vervanger gevonden wanneer iemand vertrok. Totdat…..het even ietsje langer duurde dan gewenst om een vijfde persoon te vinden. Toen heeft het bestuur dit voorgelegd , in een VvE vergadering, en toestemming gevraagd om het komend half jaar ( wij vergaderen twee keer per jaar ) door te mogen gaan met 4 personen. Met het besef en toelichting dat dit tegen de regelgeving zou zijn. Het was akkoord.
                            Ik ben van mening dat een dergelijke situatie, tijdelijk, moet kunnen. Mocht blijken dat het niet mogelijk is om een oneven aantal bestuursleden in stand te houden, dan zit er niets anders op dan dat er een vertrekt. Louter omdat je nu eenmaal moet voldoen aan de regelgeving.
                            Wel vraag ik mij wel eens af waarom deze regel zo hard zou moeten zijn. Een bestuur heeft immers geen beslissingsbevoegdheid!
                            Ben benieuwd naar nog meer ervaringen en visie’s.
                            Met vriendelijke groet,
                            Carla.

                            #1781
                            Susan
                            Deelnemer

                              In ons bestuur zijn er geen vaste taken omschreven en we hebben ook geen oneven aantal leden. Er is blijkbaar nog een hoop te verbeteren.
                              Het vertrekkende bestuurslid wil van haar verantwoordelijkheid af dus is een vergadering noodzakelijk in dit geval. Dank voor de reacties

                              #1782
                              William
                              Deelnemer

                                Hoi Carla,
                                ‘Wel vraag ik mij wel eens af waarom deze regel zo hard zou moeten zijn. Een bestuur heeft immers geen beslissingsbevoegdheid!’
                                Volledig mee eens.
                                Alleen het noodgedwongen vertrek na verloop van tijd steekt mij. Als er vier bestuursleden zijn, en er is echt geen vijfde te vinden, dan kan het.
                                Maar moet een bestuur dat uit 2 leden bestaat, na verloop van tijd per sé gehalveerd worden als er geen derde te vinden is?

                                #1783
                                Carla
                                Deelnemer

                                  Beste Susan,
                                  Let nog wel even op dat het bestuurslid, welke van haar verantwoordelijkheden af wil, zij daarvan pas echt af is na het verlenen van decharge aan het bestuur. Decharge kan pas verleent worden in de vergadering waar duidelijk wordt gemaakt dat de kascontrolecommissie de boekhouding in orde heeft bevonden en de leden heeft geadviseerd decharge te verlenen. Wat daarna vanzelfsprekend in de notulen moet worden vastgelegd.
                                  Succes en een vriendelijke groet,
                                  Carla.
                                  p.s. ook al zijn er geen titels aan de functies verbonden, ( beter van wel ) het hele bestuur is verantwoordelijk totdat…….dus ook het vertrekkende lid.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.