Op 13 oktober 2017 zijn wij eigenaar geworden van een appartement. Tijdens de verbouwing werd een lekkage ontdekt aan het dak onder ons terras. Ook bleek het voegwerk van de muren grenzend aan het terras slecht. Hierdoor werden de vloer en de wanden in de huiskamer nat. Door aanhoudende langdurige regenval werd dit steeds erger. In oktober 2017 dit direct gemeld bij de bestuurder/beheerder (extern bedrijf). Uiteindelijk hebben zij na heel veel mailtjes en telefoontjes pas op 9 april 2018!! het dak en de muren laten repareren. De technisch beheerder riep voortdurend dat hij geen mandaat heeft voor het uitgeven van dergelijke bedragen. Volgens de offerte die wij ter inzage hebben opgevraagd ging het om een reparatie van 6000 euro. Gevolg hiervan is dat wij onze geplande verhuizing in januari 2018 hebben moeten uitstellen tot 17 mei 2018. Door de natte vloer kon er geen laminaat worden gelegd en daarnaast ben ik astma patiënt en is wonen in een kletsnatte woning voor mij geen optie. Wij hebben vervolgens de bestuurder/beheerder aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Deze schade bestond uit (deels) herstel van de gestuukte wanden en de kosten voor huur van een droogmachine gedurende drie weken om al het vocht uit de woning te krijgen. Deze schade is vergoed uit de VvE pot omdat de opstalverzekering deze schade niet dekte. De verzekeraar gaf aan dat vochtschade als gevolg van achterstallig onderhoud niet gedekt is. Wij hebben naast de directe gevolgschade veroorzaakt door de lekkage, de bestuurder/beheerder ook aansprakelijk gesteld voor het feit dat wij 4 maanden langer dan gepland onze tijdelijke vrije sector huurwoning hebben moeten aanhouden. Dit zijn huurkosten waar wij niet op hadden gerekend en deze kosten hadden wij niet hoeven maken wanneer de beheerder/bestuurder direct na melding van de lekkage deze lekkage met spoed had gerepareerd zodat wij volgens planning eind januari 2018 hadden kunnen verhuizen. Dat wij eind januari wilden verhuizen hebben wij trouwens meerdere malen aangegeven.
Nu reageert de bestuurder/beheerder als volgt: “om in te gaan op onze dienstverlening: tijdens de VvE vergadering kan de VvE, indien zij deze mening is toegedaan, besluiten ons aansprakelijk te stellen voor de geleden schade. Dit houdt in dat uw claim geagendeerd zal worden voor de eerstkomende ledenvergadering”.
Mijn vraag is nu of deze gang van zaken juist is? Ik vind het onlogisch dat de VvE zich uit moet spreken over het functioneren van de bestuurder/beheerder in deze kwestie. Volgens mij is dit een zaak tussen ons en de bestuurder/beheerder. Overigens heb ik tijdens de laatste VvE vergadering in maart 2017 het hele verhaal over de manier waarop herstel van het dak is aangepakt en de gevolgen daarvoor voor mij en mijn man, verteld. De andere bewoners spraken daar schande van en de voorzitter van de VvE (tevens bewoner) heeft aangegeven dat deze gang van zaken absoluut niet kan. Dit is ook allemaal in de notulen opgenomen en de directeur van het bedrijf waar het beheer van onze VvE is ondergebracht heeft mij gebeld en excuus aangeboden. Deze hele kwestie is dus bekend waardoor ik het nog vreemder vind dat nu tijdens de komende vergadering in maart, men zich moet uitspreken over de dienstverlening van bestuurder/beheerder.
Alvast bedankt voor reacties!