Boeteregeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #8231
    Marloes
    Deelnemer

      Afgelopen jaar is het Huishoudelijk Reglement van onze VvE aangepast. Het ging hier voornamelijk om verduidelijking van bepaalde regels en met name de plicht om het gedeelte voor het appartement zelf schoon te houden. Er is in diezelfde vergadering gevraagd om een procedure voor het controleren en handhaven van die plicht en bij niet naleving hiervoor een boete te gaan bepalen.

      Wij hebben te maken met Modelreglement 1992 dus kan het Bestuur zonder vergadering een boete opleggen. Volgens mij moet de maximale boete voor een overtreding dan wel eerst worden vastgesteld in een ledenvergadering.

      Nu vroeg ik me af of we ook voor een andere oplossing kunnen kiezen. Mijn idee is om bij ons schoonmaakbedrijf te informeren welke kosten zij zouden berekenen om het gedeelte voor het appartement te reinigen. En dan na de waarschuwingen (wij doen eerst mondeling en dan een schriftelijke waarschuwing) geen boete maar het schoonmaakbedrijf langs sturen en een rekening van het schoonmaakbedrijf presenteren.

      Zou zo’n voorstel ingediend mogen worden voor de ledenvergadering of is dit in strijd met het Modelreglement?

      Vriendelijke groeten van Marloes

      #8232
      William
      Deelnemer

        Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre een eigenaar verplicht kan worden gesteld een gedeelte van de algemene ruimten zelf schoon te maken, ook al is het een portiek of stukje gang voor de eigen voordeur.

        #8233
        Marloes
        Deelnemer

          Goedemorgen William,
          Het betreft hier een gebouw waarvan de appartementen vroeger verhuurd werden. Ik heb navraag gedaan bij huurders die vanaf begin daar wonen en schoonmaak van het gedeelte bij het appartement  is nooit onderdeel geweest van het schoonmaakcontract. In het verleden is er wel meer een poging gedaan om bewoners hierop te wijzen, overigens zonder al te veel resultaat. Er werden ook geen waarschuwingen of zo uitgedeeld.
          De laatste jaren wordt het aanzien van het gebouw werkelijk geschaad. Vuil, groene balustrade vanwege aanslag, houten kozijnen smerig, het is geen fraai gezicht. Er zijn bewoners die als ze bezoek verwachten de gehele galerij nalopen om in ieder geval de balustrade een beter aanzien te geven.
          Aangezien het schoonmaakcontract deze onderdelen vanwege hoge schoonmaakkosten niet dekken, is het HR verduidelijkt zodat er geen misverstand over kan bestaan wie hier verantwoordelijk voor is. Het besluit in het HR is goedgekeurd en er heeft niemand beroep aangetekend. Daarom kan ik het niet anders zien dan dat we gezamenlijk besloten hebben dat gebruiker verplicht is voor de schoonmaak voor dit onderdeel. Toch?
          Groet, Marloes
           
           
           

          #8234
          William
          Deelnemer

            Toch heb ik mijn twijfels. Ongeacht of de werkzaamheden wel of niet in het contract zijn opgenomen, kun je naar mijn mening eigenaren niet verplichten (delen van) de algemene ruimten (als dit volgens de splitsingstekening algemene ruimten/delen zijn) schoon te maken.
            Hoe ga je deze regels handhaven bij eigenaars die bijvoorbeeld gebonden zijn aan een rolstoel?

            #8235
            Marloes
            Deelnemer

              De VvE informeert bij overtreders eerst naar de reden waarom er niet schoongemaakt wordt. En bij een plausibele reden wordt er vanzelfsprekend naar een passende oplossing gezocht. Van bewoners waarvan wij al bij voorbaat weten dat zij er niet meer toe in staat zijn, wordt er al een behulpzame buurvrouw/man voor ingeschakeld.
              Het alternatief is dat dit onderdeel in het schoonmaakcontract opgenomen moet worden. Vanwege Arbowetten gaat dit een  kostbare zaak  worden. Vandaar mijn voorstel dat mensen die het gewoon echt niet willen doen, maar daar lichamelijk wel toe in staat zijn, op die manier de schoonmaakkosten via een schoonmaakbedrijf te presenteren.

              #8237
              Rob
              Deelnemer

                Vandaar mijn voorstel dat mensen die het gewoon echt niet willen doen, maar daar lichamelijk wel toe in staat zijn, op die manier de schoonmaakkosten via een schoonmaakbedrijf te presenteren.

                Dat voorstel lijkt mij geheel in strijd met de splitsingsakte en dus onmogelijk.
                Een eventuele boete lijkt mij dus helemaal uit den boze !
                Ik ben het geheel eens met hetgeen William hierboven reeds geschreven heeft.

                #8238
                Marloes
                Deelnemer

                  Hm, dat zou dan betekenen dat er een niet geldig besluit is genomen?
                  De vervuiling van de galerij heeft bij ons  trouwens ook veel te maken met luchtvervuiling en vogelpoep, die ook schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Vooral dit laatste blijft lastig omdat die vogels er geen rekening mee houden als er pas schoongemaakt is. Vijf minuten later kan er wel weer een ongezond pakketje liggen.
                  Hebben jullie enig idee hoe dit dan wel op te lossen zou zijn als een boete niet mogelijk is?

                  #8239
                  Bob
                  Deelnemer

                    Hi Marloes,
                    Wat je wilt is niet mogelijk.
                    Je kunt niet in een HHR neerslaan dat iedere eigenaar (of bewoner) als vrijwilliger schoonmaakwerk gaat doen in algemene ruimten.
                    De weigeraars vervolgens ook nog eens beboeten gaat al helemaal niet. In het extreme geval weigert de werkweigeraar ook de boete te voldoen, en na een eindeloos incassotraject gaat de VvE aan het kortste eind trekken. Dan rest de VvE slechts frustratie en onnodige kosten.
                    Dé oplossing is dat de VvE haar statutaire plicht invult en beheer en onderhoud van de algemene ruimten op zich neemt (zoals het hoort).
                    Met vriendelijke groet, Bob

                    #8240
                    William
                    Deelnemer

                      Jazeker, neem de werkzaamheden gewoon mee in het schoonmaakcontract van de VvE. Ik begrijp niet welke ARBO-regels hier voor de VvE van toepassing zijn.

                      #8242
                      Carla
                      Deelnemer

                        Uit de praktijk…….ook wij hebben een schoonmaakbedrijf. Met dat bedrijf is afgesproken wat/hoe en hoe vaak zij de beschreven , algemene ruimten reinigen. In het huishoudelijk reglement is opgenomen dat de bewoners/eigenaars het ‘eigen’ deel van de galerij schoon dienen te houden en bij sneeuwval begaanbaar. Tevens dienen de leden de afvoerroosters bij de hemelwaterafvoeren vrij te houden van vuil, steentjes, bladafval en aarde. ( er staan planten op de galerijen ).
                        In het huishoudelijk reglement is een uitgebreide boetebepaling opgenomen. De laatste regel luidt als volgt: € 100,00 in het geval van overtreding van de overige regelgeving als bedoeld in dit huishoudelijk reglement.
                        Tevens staat erin dat de boetes pas na het verzenden van tweemaal een schriftelijke waarschuwing aan de betrokkenen kunnen worden opgelegd. Beroep hiertegen staat open bij de Vergadering van Eigenaars.
                        Ik denk dat Marloes wel even moet gaan kijken welk Modelreglement bij haar van toepassing is. Want pas in 1992 is het opleggen van de boete aan het bestuur en de oudere reglementen laten dit aan de Vergadering. Met als gevolg dat je voor een boete eerst de toestemming nodig hebt van de vergadering.
                        Ik zou de formule, zoals gedacht door Marloes, het laten betalen van de rekening van de schoonmaker afraden. Regel het in het huishoudelijk reglement en zorg daarbij wel voor het juiste quorum en stemmen. ( gekwalificeerde meerderheid ).
                        Met vriendelijke groet, Carla

                        #8243
                        Marloes
                        Deelnemer

                          De Arbowet geldt voor de schoonmakers. Zodra ze op een ladder moeten staan, moeten er speciale maatregelen worden genomen voor het geval ze van een trap of over de balustrade naar beneden kunnen vallen. Om die reden kwamen we ook al voor hoge kosten te staan toen de we verlichting wilden laten schoonmaken.

                          #8247
                          William
                          Deelnemer

                            Hoi Marloes,
                            dat soort zaken laat je toch lekker regelen door het bedrijf waar je een contract mee afsluit. Ik raad het je in ieder geval dringend af om als VvE iemand ‘in dienst’ te nemen.

                            #8248
                            William
                            Deelnemer

                              Hoi Carla,
                              ook in jouw geval betwijfel ik of dat de juiste gang van zaken is. Volgens mij kun je als ALV zijnde hooguit de leden vragen de galerij schoon te houden/maken, en in geen geval de leden opdragen dit te doen. Voor zover het algemene ruimten betreft uiteraard.

                              #8249
                              Carla
                              Deelnemer

                                Hoi William,
                                In mijn optiek is het geen kwestie van opdragen maar van een afspraak die in het huishoudelijk reglement wordt vastgelegd, uiteraard na goedkeuring van de vergadering. Je kunt immers ook niet de vergadering verplichten een overeenkomst te sluiten met een schoonmaakbedrijf?

                                #8251
                                Marloes
                                Deelnemer

                                  Bedankt voor alle reacties. Er worden hier dus verschillende meningen weergegeven van wat wel en niet zou mogen. Voor ik verder ga, zal ik dit onderwerp droppen in de komende Bestuurs- en Commissievergadering. Wel zal ik bij voorbaat mijn idee om het schoonmaakbedrijf langs te sturen en een rekening te presenteren maar laten vervallen. Zonder dat is het immers al ingewikkeld genoeg!
                                  groet, Marloes
                                   

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.