Eigenaar heeft geen geld voor onderhoud

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #1397
    drobbers
    Deelnemer

      Dag,
      Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
      Er is dringend onderhoud nodig aan het riool van ons appartement.(4 appartementsrechten)
      Nu kan de eigenaar van 1 hoog niet mee betalen beweert hij, wat moeten wij doen?
      Ik heb helaas niet de middelen om voor te schieten en gezien het feit dat hij zijn maandelijkse bedrage ook structureel niet op tijd betaald heb ik daar geen zin in.

      Groeten Danielle
      Amsterdam

      #1402
      Rob
      Deelnemer

        Beste Danielle,
        Dit zijn altijd zeer lastige kwesties, waar niet zo makkelijk een pasklaar antwoord op te geven is.
        Juist om dergelijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen is het verplicht om als VvE een reservefonds te hebben.
        Wanneer de VvE een rechtsgeldig besluit heeft genomen dat alle leden een extra bijdrage moeten betalen voor het onderhoud aan het riool is iedere eigenaar verplicht die bijdrage te voldoen.
        Het is de verantwoordelijkheid van de individuele eigenaren om daar zorg voor te dragen.
        Niemand kan jou verplichten mee te helpen het probleem van je onderbuurman op te lossen.
        Hij zal zelf voor die oplossing moeten zorgen.
        Hij zou wellicht kunnen verzoeken om een betalingsregeling met de VvE, maar gezien de structurele achterstand kan je je afvragen of het verstandig is daar aan mee te werken.
        Een andere mogelijkheden is bijvoorbeeld een persoonlijke lening.
        Indien de buurman op geen enkele wijze kan voldoen aan de bijdrage zou ik persoonlijk als VvE wel voor een zakelijke benadering gaan.
        In het ergste geval kom je dan helaas in juridische toestanden terecht.
        Met vriendelijke groet,
        Rob

        #1403
        Colin
        Deelnemer

          Dit verhaal wekt niet de indruk dat er sprake is van een slapende VvE, want er wordt een maandelijkse bijdrage van de eigenaren gevraagd. Vreemd is daarentegen wel dat in die bijdrage kennelijk geen aandeel voor groot onderhoud is begrepen. Dat zou wel moeten, anders heeft de VvE geen middelen in kas om dit onderhoud te bekostigen en moeten de eigenaren steeds op ad-hoc basis een bedrag ophoesten. Voorafgaand daaraan moet de eigenaren ook nog eens een formeel besluit nemen om deze incidentele kosten volgens de breukdelen over de eigenaren om te slaan.
          Wat in dit geval als enige oplossing resteert, is een zakelijke aanpak. Daarmee heb je het benodigde bedrag nog niet meteen binnen. Met andere woorden, het is onvermijdelijk dat je de kosten van een urgente onderhoudsklacht in eerste instantie zelf moet voorschieten, bij voorkeur met hulp van eventuele andere welwillende eigenaren.
          Het aandeel van de nalatige eigenaar moet aan hem gefactureerd worden en zo nodig via incassomaatregelen ingevorderd worden. Voor een professionele beheerder zou dit een administratieve routineklus zijn. In een mini-VvE zonder externe beheerder of enige vorm van actief zelfbeheer wordt dit een lastige kwestie.

          #2014
          Edwin
          Deelnemer

            Ben wel benieuwd of dit al is opgelost.
             
            Mochten jullie inderdaad overwegen de klus uit te voeren op kosten van de VvE en daarna de incasso procedure tegen deze bewoner te starten, lees je dan wel in over de wettelijke regels m.b.t. incasso procedures, om dit succesvol af te ronden moet je aan verschillend regels voldoen.

            #2017
            drobbers
            Deelnemer

              Buurman heeft geen achterstanden meer maar heeft geen geld voor het groot onderhoud (lek in riool), de overige leden hebben besloten dit (met tegenzin) voor te schieten en er dan maar een incassobureau op te zetten …
              Bij de laatste vergadering is de bewuste man ook boos weggelopen..
               

              #2018
              William
              Deelnemer

                Je zult als overige eigenaren wel moeten voorschieten in eerste instantie denk ik. De werkzaamheden moesten waarschijnlijk uitgevoerd worden, en de aannemer moet betaald worden door de VvE.
                Het is zaak dit extra kosten hiervoor, dus eigenlijk de eenmalige bijdrage die hier voor nodig is geweest, volgens splitsingsakte te verdelen, waarbij de betreffende eigenaar een betalingsachterstand oploopt. Dat hij momenteel niet kan betalen is niet het probleem van de VvE, maar dat wordt het wel.
                Zoals hierboven gezegd is, doet de VvE er verstandig aan een grotere reserve op te bouwen om dit soort zaken te voorkomen.

                #2019
                galop0028
                Deelnemer

                  Ja mensen hier heb je het probleem bij de horens.
                  Veel MJOP zijn beperkt tot “zichtbare elementen” daken, muren ,kozijnen en schilderen.
                  Ik pleit meer voor een einde levensduur benadering van de elementen en alles benoemen en kosten aangeven. Levensduur verwachting bepalen aan de hand van ken getallen.
                  Geeft vaak heftige discussies vaak uit onwetendheid of geen bouw inzicht.
                  Maar lijkt me eerlijk naar de leden en voor de toekomstige eigenaren.
                  Alles heeft een einde. Maar goed onderhoud voorkomt wel veel problemen.
                  Vraag je telkens af of het onderhoud wat je doet, wel goed, nodig en levert wat u er van verwacht. Of is vernieuwen goedkoper ?

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.