Geschillencommissie VvE management.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #5719
    Bob
    Deelnemer

      Geschillencommissie VvE Management: verslag 2016

      Dit artikel sluit met de zin:

      Onbekend is of het bijvoorbeeld gewoon erg goed is gesteld met de dienstverlening in de VvE branche, of de beheerders waarover klachten zijn misschien niet bij de geschillencommissie zijn geregistreerd of dat er andere oorzaken zijn die ertoe leiden dat er nauwelijks klachten zijn.

      Wat zou hier nu aan de hand zijn?  😉

      Roept u maar ………

      #5721
      Rob
      Deelnemer

        Ja hoor, ik denk ook dat de  dienstverlening in de VvE branche uitstekend is, de gewenste kwaliteitscertificaten verzekeren ons van topprestaties bij de beheerders en forums als deze zijn geheel overbodig geworden 😉
        En toen werd ik wakker !!
        Sorry, het was maar een droom.
        Zolang individuele eigenaren op geen enkele manier gehoord worden en nergens met hun klachten terecht kunnen  zullen heel veel klachten over beheerders helaas nooit bekend worden !

        #5722
        William
        Deelnemer

          Ik kan nergens iets vinden over hoeveel (gecertificeerde) beheerders er zijn aangesloten bij deze geschillencommissie, of bijvoorbeeld welk percentage van beheerders in Nederland is aangesloten ten opzichte van de rest. Iemand daar meer informatie over toevallig?

          #5723
          Bob
          Deelnemer
            #5724
            William
            Deelnemer

              Ah duidelijk, thanks Bob. Wel zo’n beetje alle ‘grote namen’ in de markt dus.
              Tja, inderdaad zolang individuele eigenaren niet gehoord kunnen worden zullen veel klachten nooit bekend worden, de bekende schreeuwenden in de woestijn.
              Aan de andere kant denk ik dat als bijvoorbeeld de bedoelde Geschillencommissie individuele klachten wél in behandeling zou nemen, er een enorme berg klachten binnenkomt waarvan wellicht 75% (of meer) in de basis geen klachten zijn over de werkwijze van de beheerder, maar over de algemene gang van zaken of over het ‘niet eens zijn met bepaalde besluiten’ e.d.
              In de trant van; ‘onze VvE heeft besloten het schilderwerk uit te stellen, maar mijn kozijn is echt in slechte staat’, of ‘onze gecertificeerde beheerder weigert een reparatieverzoek van mijn (privé) ketel te behandelen’.

              #5725
              Carla
              Deelnemer

                Ik ben het met @ William eens.
                De Geschillencommissie VvE Management is er voor andere kwesties dan hetgeen hier, op dit forum,  ter sprake wordt gebracht door, vaak, individuele leden.
                Waaruit moge blijken hoe belangrijk  een dergelijk forum, als dit,  is of kan zijn.

                #5726
                Rob
                Deelnemer

                  Hoi William,
                  De onterechte klachten zoals jij omschreven hebt lijken mij er persoonlijk niet zo moeilijk uit te filteren en die zouden ook niet in behandeling genomen hoeven worden.
                  Toch wil ik graag nog maar eens wijzen op het krantenartikel van dhr. Schuurs in de telegraaf van 6 september 2012.
                  citaat “… Alle vve’s (ook als ze niet aangesloten zijn bij VvE Belang) en appartementseigenaren kunnen hun klacht daar melden. En ook hier geldt: hoor en wederhoor: alle genoemde beheerders worden gehoord over de klacht.
                  In de praktijk is dat dus niet waar, want je kán als appartementseigenaar nog steeds geen individuele klacht indienen. Erg jammer dat aan die toezegging van dhr. Schuurs nooit gehoor is gegeven !

                  #5727
                  William
                  Deelnemer

                    Hoi Rob,
                    mee eens, maar dat wil niet zeggen dat dit niet veel werk oplevert 🙂 . Het kost overigens als beheerder al een godsvermogen om aangesloten te worden, ik zal eens opzoeken wat het ons gekost heeft. Het SKW verplicht een aangesloten beheerder trouwens om zich aan te sluiten bij een/de onafhankelijke geschillencommissie.

                    #5729
                    Bob
                    Deelnemer
                      #34950
                      William
                      Deelnemer

                        Hoi Bob en anderen,
                        Onderstaande de informatie zoals wij die vorig jaar hebben gekregen;
                        Geachte heer Rozeboom,
                        Hartelijk bedankt voor uw informatie aanvraag. Indien u zich wilt aansluiten bij de Geschillencommissie VvE-management zijn hier inderdaad kosten aan verbonden. De hoogte is afhankelijk of u lid bent van de aangesloten brancheorganisatie, te weten Vastgoedmanagement Nederland.

                          Wanneer u lid bent van Vastgoedmanagement Nederland betaalt u een jaarlijkse bijdrage ad € 103,50.
                          Daarnaast worden er behandelingskosten per geschil gevraagd. Deze zijn als volgt:

                        Indien er in een dossier verweer wordt gevraagd ontvangt u een factuur ad € 1000,-
                        Indien er een uitspraak wordt gedaan in een dossier, ontvangt u een factuur ad € 2000,-

                          Wanneer u geen lid bent van Vastgoedmanagement Nederland betaalt u een jaarlijkse bijdrage van € 1728,-. Daarnaast worden er behandelingskosten per geschil gevraagd van € 3000,-

                        Alle voorgenoemde bedragen zijn exclusief BTW en worden jaarlijks geïndexeerd. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, indien u nog vragen heeft kunt u deze uiteraard aan ons stellen.
                        Met vriendelijke groet,
                        (geanonimiseerd)

                        #5733
                        William
                        Deelnemer

                          Ter aanvulling; Wij hebben er voor gekozen om ons ook in te schrijven als lid van VGM NL, dus die contributiekosten à € 2.156 komen er boven op.

                          #5734
                          Bob
                          Deelnemer

                            HIER vindt men de jaarverslagen
                            Zie onderaan ook de parels aan het snoer …….. (zit .pdf bij)

                            #5735
                            Rob
                            Deelnemer

                              Inderdaad een kostbaar avontuur William.
                              En allemaal kosten die ook nog eens doorberekend worden aan de VvE’s (neem ik aan 😉 )
                              Waar het echter in het artikel om gaat, is dat er in 4 jaar tijd slechts 5 klachten zijn ingediend !
                              Is dat niet te mooi om waar te zijn ?
                              Hoe kan dat?

                              #5736
                              William
                              Deelnemer

                                Uiteindelijk wordt deze uiteraard door de VvE’s betaald, evenals het SKW-certificaat.
                                Ik vermoed door een combinatie van onderstaande, naar mijn mening op volgorde van belang;
                                – de hoge instapdrempel om uberhaupt een klacht te kunnen melden. Er zal wellicht een vergaderbesluit aan ten grondslag moeten liggen?
                                – lang niet alle beheerders/administrateurs zijn aangesloten, met name voor de in verhouding kleinere is het ook niet rendabel. Klachten over dezen kunnen dus niet via deze geschillencommissie worden gehoord.
                                – Ondanks de vaak schrijnende voorbeelden hier en elders, geloof ik toch dat de beheerders met certificaten e.d., zich over het algemeen wel bewust zijn van de wet- en regelgeving en daar over het algemeen naar handelen. We zien uiteraard op zich staande voorbeelden voorbij komen, maar wellicht vergeten we dat er ruim 125.000 VvE’s in Nederland zijn, waarvan merendeel toch ook actief zijn en beheerd worden, al dan niet extern.

                                #5737
                                Carla
                                Deelnemer

                                  @ William, bedankt voor je info betreft de kosten die aan e.e.a. verbonden zijn. Ik vroeg het me al af. Overigens best pittig.
                                  Ook je reactie op de vraag van @ Rob ( Hoe kan dat ? ) onderschrijf ik.
                                  Waarbij ik graag de aanvulling wil geven dat er mogelijk ook veel beheerders zijn die nergens bij aangesloten zijn en goed werk leveren.
                                  Het op een juiste wijze van handelen van een bestuur, beheerder, maar ook van de leden van een VvE  heeft m.i. te maken met het hebben van kennis van de regelgeving en daar naar handelen. Het hebben van welk certificaat dan ook, geeft helaas nog geen garantie op een goede verhouding tussen de beheerder, het bestuur en de leden van een VvE en het bewandelen van de koninklijke weg.
                                  Naast het hebben van de kennis is m.i. een goede verhouding met je beheerder van groot belang. Dan kan je van mening verschillen, maar met de juiste houding ( communicatieve vaardigheden ) kunnen de problemen ook bespreekbaar gemaakt worden en wellicht tot een oplossing leiden.
                                  Sites waar de broodnodige informatie te vinden is, voor de vragende mens, zal blijvend noodzakelijk zijn, denk ik.
                                  Wetende dat het goede handelen en wandelen, binnen VvE-land, het internet niet bereikt. 😉

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.