Hoe met begroting en MJOP omgaan nu ALV af/goedkeuring uitgesteld is?

  • Dit onderwerp bevat 10 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op april 8, 20202:27 pm door .
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #11537
    Anoniem
    Deelnemer

      Onze ALV is uitgesteld tot na de zomerperiode (verder onbepaald). ALV uitstel zal bij vele VvE’s aan de orde zijn. Hoe gaan jullie om met uitgaven voor posten die op de jaarbegroting en het MJOP staan, nu die plannen niet goedgekeurd zijn op de ALV?

      Ons bestuur heeft de leden aangegeven ‘door te gaan met besturen’. Voorgenomen uitgaven worden als voornemen gemeld op onze VVE website, met de mogelijkheid dat leden reageren. Ook is de huidige situatie vergeleken met wat elk jaar in de periode vóór de ALV gebeurt (bij ons ruim 3 maanden). In die periode worden uitgaven gedaan alsof de begroting etc. goedgekeurd is.

      #11539
      Rob
      Deelnemer

        In die periode worden uitgaven gedaan alsof de begroting etc. goedgekeurd is.

        Ik zou nu graag een foto willen laten zien van de hele grote ogen die ik opzet !
        Leestip uit de hand van Rijssenbeek : Het coronavirus en de besluitvorming binnen de vve
         

        #11542
        DikOz
        Deelnemer

          Ik ben wel heel benieuwd hoe je de Rijssenbeek verwijzing wilt lezen om verder te gaan met besturen. Ik zie en zag (ik ben ook geabonneerd)  er geen enkele  oplossing in staan. Ja, ik zie wel theorie: 100% van de stemmen, terwijl normaal 50% beslist?? En: toch bij elkaar komen met machtigingen?? Het geheel lijkt mij een reclame uiting om advies bij Rijssenbeek te vragen.

          #35029
          Anoniem
          Deelnemer

            Er is een bericht door de VvE beheerder op het bulletinbord in de hal geplaatst. Het is onacceptabel dat de geplande vergaderdatum van de ALV op 07-04-2020 door de VvE beheerder eenzijdig is afgezegd in verband met de Corona-crisis. Er resteert voldoende tijd om na 1 juni 2020 een nieuwe ALV in te plannen. Dat dit misschien moeilijk is voor de VvE beheerder om een ALV op een latere datum in te plannen lijkt eerder op een intern organisatorisch probleem voor de VvE beheerder.
            Na 1 juni 2020 of desnoods later in het derde kwartaal van 2020 zijn er voldoende mogelijkheden om een ALV in te plannen. Desnoods zonder VvE beheerder, zolang het quorum maar wordt gehaald om rechtsgeldige besluiten te nemen. Dit lijkt eerder een kwestie van communicatie en afstemming tussen alle gerechtigde ALV leden.
            Ten aanzien van het schrijven resteren de wat aandachtspunten;
            Er wordt een aangepaste agenda gemaakt met noodzakelijke besluitvoorstellen;
            Wat zijn noodzakelijke besluitvoorstellen?
            Wie bepalen de noodzakelijke besluitvoorstellen?
            Er wordt een duidelijke agendatoelichting geschreven met onderbouwing van het besluitvoorstel;
            De agendapunten die ALV deelnemers hebben ingediend vereisen geen onderbouwing van een besluitvoorstel. Dat ontwikkelt zich tijdens de ALV discussie waarover later democratisch kan worden gestemd.
            Er wordt tot 5 dagen voor de ALV de mogelijkheid geboden om schriftelijk vragen hierover te stellen;
            De 5 dagen zijn te kort om hierover schriftelijk vragen te stellen. Hiermee worden keuzemogelijkheden tekort gedaan.
            Er wordt tot 2 dagen voor de vergadering schriftelijk antwoord gegeven op de gestelde vragen;
            Ook dit is gaat niet werken. Het is wel in het voordeel van de VvE beheerder en dit VvE bestuur. De belangen van ALV leden worden hiermee niet gediend.
            Er wordt een overzicht gemaakt van vraag + antwoord en deze is als vergaderdocument beschikbaar;
            Door van elke vraag + antwoord [met keuzemogelijkheden?] vergaderdocumenten te produceren zal een flinke stapel papier worden gegenereerd. En dan wordt verwacht dat iedereen voldoende tijd heeft om zich in te lezen en een keuze te maken?
            Er wordt bij elk agendapunt de mogelijkheid geboden om digitaal in te stemmen op de besluitvoorstellen;
            Welke software is voor handen om digitaal te stemmen?
            Welke controlemogelijkheden hebben ALV leden?
            Er wordt bij elk agendapunt de mogelijkheid geboden om op papier te stemmen op de besluitvoorstellen;
            Worden uit de ALV mensen aangewezen om dit proces te scannen en waar nodig in te grijpen wanneer iets fout gaat?
            De stemmen die op papier zijn uitgebracht worden bij het bestuur van de VvE ingeleverd;
            Het VvE bestuur is niet de meest betrouwbare partij in dit geheel. Ze hebben een belangenverstrengeling.
            De stemmen die zowel digitaal als op papier zijn ontvangen worden geteld en conform de bepalingen uit de splitsingsakte worden besluitvoorstellen als “aangenomen” of “afgewezen” verwerkt;
            Dit mag alleen een onafhankelijke commissie uit de ALV doen. Zowel de VvE beheerder als dit VvE bestuur hebben een belangenverstrengeling.
            De stemmen worden vastgelegd in de notulen van de vergadering die bestaat uit de toelichting, de gestelde vragen +  antwoorden en de bijbehorende stemuitslag.
            Notulen kunnen het beste door een onafhankelijke notulist worden uitgewerkt. En zeker niet iemand uit dit VvE bestuur of uit de organisatie van de VvE beheerder.
            Teveel belangenverstrengelingen.

            • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door .
            #11555
            Rob
            Deelnemer

              @Dikoz, citaat uit dit artikel van mr. R. de Laat
              “… Aannemelijk is, dat het bestuur op basis van de laatste vastgestelde begroting voortgaat met het beheren en besturen van VvE, tot het moment waarop de nieuwe begroting alsnog kan worden vastgesteld.”
               

              #11556
              DikOz
              Deelnemer

                Wij hebben [naam beheerder] niet als beheerder, maar eens met het begin van het bericht dat er een ALV moet komen en dat het, onder de huidige omstandigheden, best in het 3-de kwartaal kan. En inderdaad, desnoods zonder de beheerder. Een beheerder ondersteunt het bestuur, niet de vergadering. Ik neem wel aan dat de beheerder ook bij jullie geen bestuurder is, en het bestuur niet uitbesteed is aan de beheerder.
                De rest (onder ‘t.a.v. het schrijven’ ) lijkt mij meer specifiek voor jullie situatie, ik kan niet goed plaatsen wie wat zegt.
                Blijft mijn oorspronkelijk vraag van dit onderwerp: als de ALV wordt uitgesteld naar Kw3, wat doen jullie dan de eerste 6-9 maanden met de posten op de niet af/goedgekeurde begroting en MJOP staan? (Denk erom dat Rob’s ogen niet te groot worden als jullie ervoor kiezen de uitgaven gewoon te doen, naar het model van van uitgaven in de maanden tot aan een ALV in vorige jaren .

                • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door .
                #35030
                Bob
                Deelnemer

                  Begroting.
                  Slim besturen (zo je wilt regeren) is vooruitzien!
                  Overmacht heeft meer gezichten dan alleen die van virus.
                  Doe verstandig en leg de vergadering in de verplichte jaarlijkse vergadering de begroting voor het volgene boekjaar ter goedkeuring voor. Denk vooruit! 😉 Hier is geen enkele belemmering voor.
                  MJOP.
                  Voor de meelezende forumbezoeker: een MJOP op zichzelf is niet bedoeld om het bestuur op basis daarvan zelfstandig geld uit te laten geven aan onderhoud. Daarvoor is meer nodig dan alleen maar een MJOP naar wettelijk voorschrift. Dat in de VvE van TS (waarschijnlijk) anders wordt gewerkt doet aan het hier gestelde niets af. Een MJOP dat tenminste één keer per vijf jaar moet worden geüpdate kan zo dus ook nimmer tot enige/echte tijdsdruk leiden.

                  #11576
                  Rene
                  Deelnemer

                    Zonder er een Corona discussie van te willen maken, ik denk dat 1 juni nog geen enkele garantie biedt.
                    Wat betreft vergadering, de noodverordening van de overheid overstijgt de VVE regel dat ‘t binnen zes maanden moet na afsluiten boekjaar. Ga er verder pragmatisch mee om, vakantieperiode komt er ook aan. Als we weer vrij op pad mogen wil iedereen weg, dus een vergadering eind juni t/m begin september is ook onpraktisch.
                    Tevens is voor grote VVE’s nog een uitdaging om een ruimte te boeken tegen die tijd. Wij zitten zelf bij een muziekvereniging en die zitten straks overvol met de zaalverhuur.
                    Ook het bestuur zal pragmatisch te werk moeten gaan. Doe geen dure dingen die niet per direct uitgevoerd moeten worden. Als je goed in de lak zit zeg maar, dan maakt een jaartje opschuiven ook niet uit. En dan kan je achteraf ook nergens voor op de vingers getikt worden.
                    Zoals Bob al aangeeft is een MJOP een planning, geen goedkeuring noch vrijbrief voor een bestuur.

                    #11638
                    Rob
                    Deelnemer

                      Nog een interessant artikel over besluitvorming in de VvE tijdens de corona crisis.
                       

                      #11661
                      DikOz
                      Deelnemer

                        Inderdaad, interessant. Verreweg met de beste tips die ik gelezen heb. Ik ben benieuwd naar de tekst van de Noodwet voor vve↓s in coronacrisis  van VVE belang.

                        #11666
                        Bob
                        Deelnemer
                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.