Allen,
Onze VvE bestaat uit 6 appartementsrechten. Sinds een jaar of 4 hebben we een externe beheerder die dus ook alles keurig volgens de regels geregeld wil zien. Gezien het beperkt aantal leden van de vereniging is een en ander best lastig.
Een bewoner (1) is bestuur, een bewoner (2) is kascommissie (ik, zei de gek). Een bewoner (3) is op leeftijd en heeft een zakenbehartiger die de vergaderingen sinds kort bijwoont. Een bewoner (4) is heeft nog nooit deelgenomen aan een vergadering. Een bewoner (5) zegt dat hij zich helemaal niet wil inspannen voor de VvE. Een bewoner (6) wil zaken misschien wel doen maar niet alleen.
Ik ben nu een aantal jaren kascommissie (ik weet dat die uit twee leden moet bestaan) maar kan die verantwoordelijkheid niet meer aan (heb erg veel op mijn bordje liggen en kan er niet veel bij hebben). De afgelopen twee jaar heb ik aangegeven dat ik uit de kascommissie wil. Niemand stapt naar voren om het over te nemen dus ik doe het nog steeds. Binnenkort weer een ALV en ik wil dit weer ter sprake brengen. Een bewoner wil wel “meekijken” maar onze schema’s liggen zo ver uit elkaar dat we nauwelijks tegelijkertijd thuis zijn.
Hoe moet ik dit nu het beste aanpakken?
Ik bedacht dat het misschien een optie zou zijn alle bewoners toegang te geven tot het portaal waar alle financiële gegevens zijn in te zien en vervolgens allemaal tijdens de ALV goedkeuring (of niet) te geven. Nu vertrouwt iedereen er op dat ik alles napluis en goedkeuring geef (wat ook niet correct is, weet ik ook). Dit is echter een grote last voor mij waar ik vanaf moet.
Bij ons loopt een en ander sowieso niet helemaal volgens de regels dus ik weet niet of mijn voorstel dan weer te ver afwijkt van de norm?
Vriendelijke groet,
TJ