Hoe ver gaat informatieplicht VvE?

  • Dit onderwerp bevat 21 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op Geen antwoorden door .
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #9700
    Nederlandvve.nl
    Sleutelbeheerder

    Hoe ver gaat de informatieplicht VvE bij de verkoop van een appartement?

    Bij de verkoop van een appartement is het bestuur van de VvE verplicht om de notaris opgave te doen van de servicekosten, het reservefonds en eventuele betalingsachterstanden van de verkopende eigenaar.
    Maar is het bestuur van een VvE ook verplicht om melding te maken van bv. vervuilde grond of andere niet-financiële zaken die van belang kunnen zijn voor de nieuwe eigenaar? Of is dit de verantwoordelijkheid van de verkopende partij??

    #9704
    Rob
    Deelnemer

    Naar mijn mening is dat als eerste de verantwoordelijkheid van de verkopende partij.
    Als de verkopende eigenaar die informatie niet heeft en daarover navraag doet bij het bestuur, zal het bestuur die informatie wel moeten geven lijkt mij.
     

    #9706
    Nederlandvve.nl
    Sleutelbeheerder

    Stel dat de verkopende partij uit ‘tactische overwegingen’ geen melding heeft gedaan van onwelgevallige informatie, kan het bestuur van de VvE dan later het verwijt krijgen dat zij dat ook niet heeft gedaan, hoewel zij wel op de hoogte was? Of moet het bestuur dan terugverwijzen naar de verkopende partij?

    #9708
    Nederlandvve.nl
    Sleutelbeheerder

    Meestal geeft de makelaar wel notulen van een paar ALV vergaderingen van de VvE mee. Daar zou men wat in kunnen vinden of vermoeden.
     

    #9709
    Rob
    Deelnemer

    Stel dat de verkopende partij uit ‘tactische overwegingen’ geen melding heeft gedaan van onwelgevallige informatie, ….

    Dat zou niet echt slim zijn van de verkoper.
    De verkoper heeft immers een mededelingsplicht.
    Ik denk dat het verstrekkende gevolgen kan hebben als je zaken moedwillig achter zou houden.
    Dat geldt naar mijn idee ook als het bestuur zaken achterhoudt wanneer een eigenaar (de verkoper) daarom vraagt.
     

    #9711
    Nederlandvve.nl
    Sleutelbeheerder

    Het bestuur van de VvE is zeker niet van plan om zaken moedwillig achter te houden. En het verkopende lid krijgt uiteraard alle informatie die voor de verkoop nodig is. De vraag is meer hoe ver een bestuur moet gaan met het op eigen initiatief melden van (niet-financiële) zaken aan de notaris die de verkoop afwikkelt. Of ligt die verantwoordelijkheid geheel bij de verkopende partij en staat het bestuur daar buiten?

    #9712
    Bob
    Deelnemer

    Gezien bovenstaande gedachtewisseling merk ik het volgende op.
    De VvE (het bestuur) kent noch jegens de notaris, noch jegens de koper enige informatieplicht.
    Het bestuur (de VvE) is géén partij bij verkoop/koop.
    De koper is voor het bestuur niets anders/niemand anders dan iedere andere willekeurige derde.
    Kort; het bestuur kent in dit geval (koop/verkoop) geen plicht, en kan op een niet bestaande plicht ook nooit (achteraf) worden aangesproken.

    #9714
    Rob
    Deelnemer

    Het bestuur van de VvE is zeker niet van plan om zaken moedwillig achter te houden. En het verkopende lid krijgt uiteraard alle informatie die voor de verkoop nodig is. De vraag is meer hoe ver een bestuur moet gaan met het op eigen initiatief melden van (niet-financiële) zaken aan de notaris die de verkoop afwikkelt. Of ligt die verantwoordelijkheid geheel bij de verkopende partij en staat het bestuur daar buiten?

    Naar mijn mening ligt die verantwoordelijkheid inderdaad bij de verkopende partij.

    #9717
    Nederlandvve.nl
    Sleutelbeheerder

    Helder. Bedankt voor de info.

    #9718
    Bob
    Deelnemer

    Bij de verkoop van een appartement is het bestuur van de VvE verplicht om de notaris opgave te doen van de servicekosten, het reservefonds en eventuele betalingsachterstanden van de verkopende eigenaar.

    Neen, er bestaat hier géén plicht, slechts een eigen belang van de VvE/leden.

    #9719
    Bob
    Deelnemer

    Graag gedaan, 😉

    #9720
    Rob
    Deelnemer

    Citaat uit artikel van Rijssenbeek
    ”Bij de overdracht van een appartementsrecht dient het bestuur van de VvE op grond van artikel 5:122 BW aan de notaris opgave te doen van de bijdragen waarvoor de nieuwe eigenaar aansprakelijk is en van de omvang van het reservefonds van de vereniging. De nieuwe wet voegt hier aan toe dat de verklaring van het bestuur nu ook de schulden van de vereniging moet omvatten. De notaris dient er vervolgens voor te zorgen dat aan de akte van overdracht de door het bestuur afgegeven verklaring wordt gehecht.”

    #9721
    Bob
    Deelnemer

    Wil je hiermee suggereren dat er een informatieplicht voor bestuur/VvE zou bestaan?

    #9723
    Bob
    Deelnemer

    Dat een notaris, wettelijk gezien, iets moet vragen levert op zich géén plicht op om te antwoorden.  Die plicht bestaat dan ook niet.
    Waar is volgens jou, in de wet, de plicht (tot antwoorden en informeren) neergeslagen?

    #9724
    Bob
    Deelnemer

    Zoals ik eerder schreef antwoordt een bestuur uit een duidelijk aan te wijzen eigen belang, en zeker niet uit een plicht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.