Onlangs kwam ik een interessant document op het spoor.
Het document was onderdeel van een onderzoek naar o.a. het functioneren van de kascommissie t.b.v. een rechtszaak tegen een VvE.
Citaat:
“… Volgens eiser zijn alle stukken welke voorafgaande aan de ALV [datum] aan alle leden van de VvE zijn verstrekt, beschikbaar gesteld aan [onderzoeker]. Elk lid van de VvE heeft recht op volledige inzage in de administratie volgens artikel 32 lid 5 van de Splitsingsakte van de VvE. Elk lid heeft het recht op dezelfde stukken als welke de Kascommissie behoort te ontvangen. Indien de Kascommissie dezelfde stukken heeft ontvangen als eiser, dan heeft de Kascommissie onvolledige controle uitgevoerd. Indien de Kascommissie meer stukken heeft gehad, dan kan het zijn dat de Kascommissie haar werk wel volledig heeft uitgevoerd, maar dan is de informatievoorziening van [naam VVE beheerder] naar eiser laakbaar, onvolledig en strijdig met de verplichting opgelegd door de Splitsingsakte in artikel 32 lid 5.”
Ik kan me hier volledig in vinden, ook ik ben van mening dat iedereen inzage zou moeten kunnen hebben in de gehele financiële administratie van de VvE.
Als advies geeft de onderzoeker echter aan het eind aan,
“… [onderzoeker] adviseert [naam VVE beheerder] om in dit uitzonderlijke geval alle leden inzage te verschaffen in de volledige administratie door alle leden toegang te geven via de module ‘Digitale Kascommissie’ van het online softwarepakket van TWINQ.”
Dat begrijp ik dan weer niet helemaal, waarom alleen in dit uitzonderlijke geval?
Ik ben van mening dat een dergelijke toegang juist standaard zou moeten zijn voor alle leden van de VvE.
Alleen op die manier streef je naar mijn idee naar de grootst mogelijke vorm van transparantie binnen een VvE die hoognodig, noodzakelijk en simpelweg gewoon aanwezig zou moeten zijn !
Ik ben reuze benieuwd naar de meningen van andere lezers hier op het forum !