Bijzonder. Ik ben geen boekhouder, maar zijn daar in de boekhouderwereld niet juist de GrootBoekNummers, dan wel rekeningen, binnen de boekhouding voor uitgevonden.
De boekhouder moet eenvoudig een nieuw GBN aanmaken voor inkomsten en uitgaven bouwdepot en de lening. Daarop worden alle inkomsten en uitgaven geboekt en verschijnt dit GBN automatisch op de balans. Net zoals dit gedaan wordt voor het reservefonds, dat al dan niet in verschillende potjes is opgedeeld. Je kan/moet dit als bestuur (penningmeester) wel sturen.
Het geheel van bewegingen op deze GBN’s kan buiten de exploitatie gehouden worden. Net zoals dat gebeurt met uitgaven uit het reservefonds.
Het lijkt erop dat jullie boekhouder niet echt van wanten weet op zijn vakgebied of geen zin heeft in het uitbreiden van de boekhouding. Of is het misschien een vrijwilliger, die het ook niet zo precies weet.
De boekhouder hoeft ook geen ervaring te hebben met het afsluiten van een lening, dat doet het bestuur van de VvE. Voor de boekhouder is de lening alleen maar een negatief getal, een schuld.
De boekhouder moet alleen alle inkomsten, uitgaven, schulden en bezit netjes en voor het bestuur en leden op een overzichtelijke wijze boeken/administreren, naar de zin van het bestuur.
Met een beetje boekhoudprogramma is dit in no-time te regelen. Als dat niet met de boekhouder te regelen is, dan zou ik maar naar een andere boekhouder uitkijken.
Maken de leden echt twee aparte bedragen per maand over naar VvE? Dat is dan ook bijzonder en is voor een standaard boekhouding ook niet nodig.
Het is niet zo ingewikkeld, maar de boekhouder moet wel zijn vak kennen.