Goedenavond,
Wij hebben in ons appartementencomplex van 14 appartementen een hydraulische lift. Het gaat om een Liftec installatie van 2003 die al jaren bij dezelfde onderhoudsfirma in onderhoud is. De installatie heeft de afgelopen jaren storingsvrij gewerkt.
Ik ben me wat meer gaan richten op het onderhoud van ons complex, waaronder de lift. Uitgangspunt is dat het onderhoud goed bijgehouden moet worden en daarbij maak ik het liefst gebruik van vaste (lokale) partijen. Goed werk is belangrijker dan een bodemprijs.
Met het liftonderhoud krijg ik nu het idee dat de onderhoudsfirma de boel aan het belazeren is. Bij het laatste onderhoud kreeg ik de opmerking dat ze een offerte zouden sturen voor het vervangen van de noodaccu en de deursloffen van de kooideur.
Het vervangen van de noodaccu is ronduit snel, deze is van oktober 2018, dus net 2,5 jaar oud. De deursloffen van de kooideur zou best kunnen, dat die hun beste tijd gehad hebben.
Nu heb ik een offerte liggen voor het vervangen van de accu en de deursloffen van € 800,- incl. btw. Dat is inclusief wel 1 uur arbeid van € 130,- incl. btw. Materiaal dus € 670,- incl. btw. Nogal fors voor een noodaccu en een paar nylon blokjes. Ik heb dus eens wat onderzoek gedaan.
De te vervangen accu is een Yuasa variant die op elke hoek van de straat te koop is voor € 30,-. De deursloffen lijken ook niet echt duur, het zijn Sematic deuren, en zouden ook hooguit een paar tientjes moeten kosten.
Het lijkt er dus op dat ik onderdelen geleverd krijg tegen 10 keer de prijs ofzo. Ik heb gevraagd om de materiaalkosten te specificeren, maar nu blijft het akelig stil. In het verleden hebben ze overigens ook al eens een accu gefactureerd tegen € 250,-.
Is dit de normale gang van zaken in de liftenhandel? Ik snap dat ik de onderdelen niet tegen een internetdumpprijs geleverd krijg, maar dit gaat wel erg ver.