Ons bestuur wil geen kant op

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #6396
    Bart J
    Deelnemer

      Beste allemaal,

      ik ga het proberen kort uit te leggen maar het is ondertussen een heel boekwerk geworden. ik kon ook geen goed kopje vinden om dit onder te plaatsen lees het verhaal en ik hoor heel graag een mening van julie wij als bewoners van deze vve weten echt niet meer wat we moeten doen

      Een makelaar is het bestuur van onze VVE hij is hierin erg laks geweest zo is de eerste vergadering bij oprichting van de VVE geweest 11 jaar geleden en daarna NOOIT meer. nu ik mijn appartement wil verkopen loop ik tegen het probleem aan dat ik niet kan verkopen omdat er een schuld openstaat bij de VVE zo ook bij 6 van mijn buren variërend bedrag maar het meeste rond de 4000 euro, toch veel geld voor de meeste mensen.

      het bestuur (de makelaar) heeft op mijn verzoek de vergadering bijeengeroepen om dit te gaan proberen op te lossen en hierbij de eerste zin die hij ten gehore bracht: “wij hebben het niet allemaal helemaal netjes op orde gehad waarvoor excuus, wij hebben uit eigen zak vanalles voorgeschoten en dat willen wij graag terug zien als jullie allemaal even 4000 euro PP! betalen dan is het opgelost en trekken wij onze handen af van het besturen van de VVE” 

      deze zin schiet natuurlijk in het verkeerde keelgat bij de meeste mensen en u kunt zich voorstellen wat de gevolgen zijn.

      na wat uitzoek werk of dit allemaal zo wel kan en er met de buren te hebben overlegd zijn wij tot de volgende conclusie gekomen 

      ten eerste is er nooit wat geregeld door de vve zo zijn er mensen die al jaren vocht problemen hebben die niet opgelost worden zelfs na herhaaldelijk bellen.

      ten tweede hebben wij met zijn alle verschillende keren contact gehad met dit kantoor om te vragen waar we geld naartoe kunnen overmaken en met de problemen die wij ervaren voor sommige 11 jaar lang al noem maar op maar je moet echt heel kwaad zijn wil je voorbij de telefonist komen “we bellen u terug” is een standaard antwoord maar komt niets van terecht.

      ten derde Wettelijk gezien en volgens de akte van splitsing van de VVE kan dit NIET! sowieso verjaard deze vordering na 5 jaar! en zijn er nooit vergaderingen geweest laat staan dat er controle is geweest over de kas van de VVE door een kascommissie die is toegewezen door de VVE alleen het bestuur zelf heeft beslissingen genomen waar wij nu de dupe van zijn zonder ooit iets van hun te hebben vernomen.

      dit hebben we hem verteld maar hij wil geen kant op verder dan dat hij de administratie kosten niet in rekening brengt en de vve bijdrage die de OUD-bewoners die niet hebben betaald in het potje zal doen. te bedragen ongeveer 2200 euro totaal (waarvan dus eigenlijk maar 1200 totaal de administratiekosten die in mindering worden gebracht voor de gedupeerde).

      en dan moeten wij met 6 personen bijna 22.000 euro ophoesten daar trekt “het bestuur” notabene een makelaar dan de betalingen die hij uit eigen zak heeft gedaan ZONDER DAT WIJ DIT WISTEN vanaf en kunnen wij verder met een reserve potje van 8000 euro een hoop achterstallig onderhoud en we moeten zelf maar een nieuwe vve oprichten.

      graag verneem ik van jullie wat jullie gedachten hierin zijn 

      ik heb echt al veel zitten uitzoeken
      – ontslaan van bestuur maar wat dan we hebben er in principe financiele schuld kan dat dan wel?

      – er is nooit een vergadering geweest laat staan stemronde

      – er is nooit een kascontrole geweest het is iniedergeval bij geen enkel lid van onze vve bekent wie daar voor “Gekozen” zou moeten zijn

      – we hebben nergens inspraak op gehad

      – er zijn geen agenda’s geweest van geen enkele vergadering dus is alles dan vernietigbaar?

      – hoe kan deze makelaar uit eigen zak dit betaald hebben en nooit de moeite genomen hebben om ons een rekeningnummer te geven??
      hij kreeg overigens wel na mijn dringende verzoek tot een vergadering het voor elkaar om iedereen binnen een week bij elkaar te hebben.

      – wat zou onze volgende stap moeten zijn?

      – we willen gewoon een nieuw bestuur en een gezonde vve zodat niet alleen mijn huis maar ook van 2 andere gewoon verkocht kan worden en we niet de buren met een berg ellende achter laten

      #6398
      Rob
      Deelnemer

        Hoi Bart,
        Ik ben bang dat je ook hier geen pasklaar antwoord gaat vinden helaas.
        Uiteraard heeft de bestuurder niet gehandeld zoals je van hem mag verwachten of eisen en wellicht heeft hij ook nog betalingen gedaan waarvoor hij geen enkel mandaat van de VvE had.
        Toch ben ik van mening dat ook alle eigenaren hier een behoorlijke steek laten vallen door in die 11 jaar niet véél eerder aan de bel te trekken.
        Zoals ook uit dit verhaal maar weer blijkt is het zeer onverstandig om een VvE slapend te houden.
        Ook zien we hier op het forum vaker dat eigenaren pas in actie komen wanneer zij hun appartement willen verkopen en geconfronteerd worden met de gevolgen van zo’n slapende VvE.
        Uiteraard is het een goed begin om de VvE nieuw lezen in te blazen en alles op de rit proberen te krijgen.
        Welke oplossing er zou moeten komen met de huidige bestuurder durf ik je niet zo 1,2,3 te zeggen maar vrees dat het allemaal niet erg makkelijk gaat worden.

        #6399
        Colin
        Deelnemer

          In de 12 jaar dat ik actief betrokken bij onze VvE heb ik veel gelezen op diverse fora, maar de doos van Pandora die hier open gaat, overtreft alles. Liefst 11 jaar is er niet vergaderd  en de beheerder heeft verzuimd een groot deel van de vve-bijdragen in te vorderen en naar het zich laat aanzien is niet voldoende geld in kas voor groot onderhoud. Ja, dan is het einde heel ver te zoeken en zijn alle appartementen voor onbepaalde tijd onverkoopbaar geworden.
          De eerste vraag die bij mij opkomt. Als er nooit is vergaderd, hoe kan er dan ooit in het verleden een begroting met daarvan afgeleide vve-bijdrage zijn vastgesteld? Heeft de makelaar gewoon zelf maar een bijdrage bepaald en deze min of meer vrijblijvend bij (een deel van) de eigenaren in rekening gebracht?
          Uit het verhaal van TO leid ik af dat een deel van de (ex-)eigenaren wel iets heeft betaald, maar dat er niet voldoende geld binnenkwam. Wat voor de makelaar weer reden zou zijn geweest om een deel van de kosten “voor te schieten” in de afgelopen jaren. Ik kan mij daarbij niets voorstellen. Is dit aannemelijk? Er zal toch geen makelaar zijn die voor Sinterklaas speelt?
          Dat de makelaar ernstige nalatigheid is te verwijten, is een understatement. Behalve het betalen van de kosten, heeft hij feitelijk geen enkele beheertaak uitgevoerd. Niettemin stelt Rob terecht dat de eigenaren ook zelf in de spiegel moeten kijken. Van de makelaar had verwacht mogen worden dat hij minimaal 1x per jaar een vergadering bijeen roept, maar als dat niet gebeurt, dan zal je als eigenaren toch zelf het initiatief moeten nemen, door de makelaar aan te sporen of zelf een vergadering te beleggen. Verder zijn het benoemen van een bestuur en een kascommissie bij uitstek verantwoordelijkheden die bij de VvE zelf liggen.
          Ik ga met Rob mee. Het is nu zaak de VvE actief te maken, zo spoedig mogelijk een vergadering te houden en daarin een bestuur en een kascommissie te benoemen, die bestaan uit eigenaren.
          Daarna zou mijn eerste zorg zijn om de administratie van de afgelopen 11 jaar boven tafel te krijgen. Om als nieuw benoemd bestuur op onderbouwde wijze beslissingen te kunnen nemen over de vervolgstappen, is inzicht in het financiële reilen en zeilen van de afgelopen 11 jaar van cruciaal belang.
          Heeft de makelaar per kalenderjaar wel een jaarrekening opgesteld? Ik mag het hopen, want anders zal dit met terugwerkende kracht alsnog moeten gebeuren voor die 11 jaar.
          Per appartement moet ook voor elk jaar duidelijk worden gemaakt hoeveel er wel of niet is betaald om de schuldposities van de huidige eigenaren exact in kaart te brengen.
          Verder spreekt voor zich dat de (meest recente) jaarrekeningen inzichtelijk moeten maken welke beheer- en exploitatiekosten voor rekening van de VvE komen. Zodat er eindelijk een grondslag is om voor de VvE een adequate begroting op te stellen en alle eigenaren een correcte vve-bijdrage te laten betalen.
          Daarbij moet ook nadrukkelijk de aanwezigheid en omvang van het reservefonds worden meegenomen. Als er weinig tot niets is gespaard, moet ook in dit opzicht met grote spoed een inhaalslag worden gemaakt. Dat betekent dat het opstellen van een mjop hoge prioriteit moet krijgen.
          De makelaar is aansprakelijk voor dit wanbeheer. Hij zou voor alle 11 jaren kosteloos een transparante en controleerbare jaarrekening moeten opstellen (als dit niet is gebeurd), maar net als Rob vrees ik dat het allemaal niet zal meevallen.
          Bij tegenwerking van de makelaar kan de uiteindelijke conclusie zijn dat het hele administratieve archief dan maar moet worden opgehaald en ondergebracht bij een beheerder die wel professioneel te werk gaat. Echter, als deze licht in de duisternis moet brengen wat betreft de afgelopen 11 jaar, dan zal dit aanzienlijke meerkosten met zich meebrengen.
          Heel veel sterkte en succes.

          #6402
          monaster
          Deelnemer

            Het moet toch mogelijk zijn om de bestuurder aansprakelijk te stellen voor eventuele kosten die de VvE moet maken voor het wanbeheer van de makelaar.?.

            #6403
            Colin
            Deelnemer

              Dat klopt, maar dan zal eerst een deugdelijk dossier moeten worden samengesteld om een schadeclaim te kunnen onderbouwen. Bovendien moet de VvE een lopende rechtsbijstandverzekering hebben, die vervolgens met dit dossier aan de slag kan. Als de VvE een dergelijke verzekering niet heeft, moet je een gespecialiseerde advocaat inhuren met bijkomende hoge kosten. Dat zie ik niet zo snel gebeuren met deze VvE die toch al niet veel in kas heeft. Het uitgangspunt moet zijn om er eerst met deze makelaar uit te komen, maar ook dat zal zoals eerder gezegd een zware dobber worden.

              #6404
              monaster
              Deelnemer

                Ik zou maar eens beginnen met de makelaar aansprakelijk te stellen voor geleden en eventueel nog te lijden schade.

                #6427
                dekoning
                Deelnemer

                  6 leden lagen 11 jaar te slapen…
                  Hier is sprake van onbehoorlijk bestuur (reden voor ontslag) en bij geleden schade is het bestuur schadeplichtig.
                  Zo snel mogelijk de zaak op de rit krijgen, met een nieuwe bestuur. Het lijkt erop dat er geen aanpakkers onder de leden zitten want dit slaat echt alles.
                   

                  #6438
                  dekoning
                  Deelnemer

                    Probeer in ieder geval 1 of liever 2 medestanders te vinden, want dit allemaal in je eentje aanpakken is echt teveel. Het probleem is vaak de niet-betrokkenheid van leden en als er dan stront aan de knikker is wordt het een zware kluif.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.