Oude afrekeningen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #9054
    Patricklimbo
    Deelnemer

      Nu heb ik een vraag. Onze administreur heft ons een na rekenibg gestuurt over de stookkosten van 2013. In alle papieren die ik heb gekregen heb ik hier nooit een rekening van gekregen. Ook overage eigenaren tot nu toe niet. Het gaat om een bedrag van €132,- per adres die men moet betalen.

      Tot hoelang kan men dit bedrag vorderen ?

      #9056
      VVERotterdam
      Deelnemer

        Volgens mij moet er binnen 3 jaar een brief gestuurd worden. Als het binnen die 3 jaar is en de vordering klopt, dan moet er gewoon betaald worden. Of je neemt het risico dat ze er geen zaak van maken…

        #9057
        Rob
        Deelnemer

          Tot hoelang kan men dit bedrag vorderen ?

          Zéér interessante vraag eigenlijk !
          Eerlijk gezegd weet ik niet precies welke wettelijke termijnen hiervoor gelden.
          Toch vraag ik me af of dit zo maar kan, zeker wanneer één en ander in de ledenvergaderingen nooit ter sprake is geweest bij de financiële stukken.
          Jaarlijks dient het bestuur een exploitatierekening op te stellen waar de stookkosten ook gewoon een onderdeel van zijn.
          Zeker voor de ‘nieuwe’ eigenaren is dit ook interessant !
          Als ‘nieuwe’ eigenaar ben je uitsluitend aansprakelijk voor eventuele schulden uit het huidige en/of voorgaande boekjaar en dat moet dan ook nog eens aan de notaris kenbaar zijn gemaakt.
          Naar mijn mening hoeven de ‘nieuwe’ eigenaren deze rekening dus sowieso niet te betalen.
           

          #9058
          RobvB
          Deelnemer

            Een zakelijke vordering verloopt 5 jaren na de betalingstermijn, maar dan moet je de factuur wel hebben ontvangen. De claim van de administrateur zou net binnen deze termijn kunnen vallen. Of als de factuur ‘na-rekening 2013’ net is ontvangen dan is er wellicht geen verlopen termijn.
            Mijnsinziens moet eerder met de administrateur een discussie gevoerd worden inzake de onderbouwing van de € 132 per adres. 😉
             
             

            #9060
            Bob
            Deelnemer

              Het komt me voor dat het een goede zaak zou zijn om de factuur die de VvE al dan niet zou moeten voldoen gescheiden te zien van de verrekening tussen VvE en haar leden.

              #9188
              Patricklimbo
              Deelnemer

                Ik heb navraag gedaan bij een advocate. Rekening dient normal betaald te worden, is nog niet verjaard. Echter ik weet niet welke termijn de verjaring specifiek is.

                #9191
                William
                Deelnemer

                  Hoi Patrick,
                  Eerlijk gezegd is het toch ook fair om deze te betalen, als deze terecht is?
                  Anders zal de VvE dit moeten dragen en komt het bedrag dus feitelijk uit de portemonnee van je buren :). Stel je voor dat alle eigenaars zich beroepen op verjaring, schiet je er onder aan de streep niets mee op.

                  #9192
                  Patricklimbo
                  Deelnemer

                    Opzich is dit ook normal echter men heft nooit een rekening gestuurd. Het gaat over een afrekening van 2013. Door een lakse boekhouding komt men er nu achter dat er nog dingen betaald moeten worden.
                    Ik ben zowiezo voorstander van om alles te verrekenen van wat moet. Maar als in de juren ussen 2014 en 2018 regelmatig gevraagd is of alles betaald is wat betaald moet worden en de beheerder geeft aan dat er geen achterstalligheden zijn moet men niet met zo’n rekening komen bijna 5 jaar na dato.

                    #9193
                    William
                    Deelnemer

                      Als ik je topics een beetje globaal terug lees, is er tussen 2014 en 2018 helemaal geen fatsoenlijke boekhouding geweest bij jullie, laat staan dat er dan juiste verrekeningen (inclusief facturen, herinneringen etc.) plaats hebben gevonden.
                      Hebben jullie inmiddels een (nieuw) bestuur/beheerder die alles aan het opknappen is?

                      #35008
                      Patricklimbo
                      Deelnemer

                        Bij de beheerder is er een nieuw contactpersoon gekomen die, naar mijn idee, er werk aan het maken van is. De vorige contact persoon schreef alles af op veel externe zaken. Voorzitster veegt ook veel af op geen verantwoordelijkheden, wat ze wel heeft volgens de statuten/kvk.
                        Zelf heb ik nu alleen nog maar een garage. Appartement is afgelopen jaar verkocht. Als de garage verkocht is ben ik blij dat ik er weg ben. Nieuwe beheerder en bestuur zou wenselijk zijn maar het bestuur acteert naar eer en geweten als ik hun mag geloven. En als klein eigenaar kan ik de beheerder niet aansprakelijk stellen gezien dit via de VVe moet gaan. Heb vaak met een advokaat samen gezeten gezien de financiele wanorde van 2014 t/m 2018.
                        Maar men lijkt nu langzaam schoonschip te gaan maken vanuit de beheerder.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.