De vaak oude en stroperige reglementen zullen meeveranderen of de facto, of door gerechtelijke uitspraken overeenkomstig deze over e-stemmen, of door overstemmende wetgeving.
Twee keer incorrect, één keer correct. 😉
De (model)reglementen kunnen niet “de facto” veranderen. Sterker nog, de modelreglementen kunnen juist de facto niet veranderen. Aan bijvoorbeeld MR 1973 (bijna 50 jaar oud) is nog geen letter veranderd.
De (model)reglementen kunnen ook niet veranderd worden door rechterlijke uitspraken. Rechters wijzigen wet- en regelgeving niet, dat kunnen en mogen ze ook niet. De rechterlijke macht interpreteert, legt uit en doet in specifieke zaken die worden voorgelegd uitspraak. In het geval van het uitbrengen van stemmen via een elektronisch communicatiemiddel bestond twijfel of dit volgens de wet wel of niet was toegestaan (conform andere rechtspersonen). Breed gedragen leert de jurisprudentie dat ook bij VvE’s stemmen via elektronische middelen is toegestaan, net als bij andere rechtspersonen. Deze jurisprudentie is meegenomen in het MR 2017. Merk op dat elektronisch stemmen zeker niet in plaats van de “normale” stemmogelijkheden is gekomen, het is alleen maar een extra toegevoegde mogelijkheid om de stem uit te brengen. Wet- en regelgeving zijn niet aangepast. MR 2017 neemt slechts definitief de oude twijfel weg.
Slechts wetgeving kan bepalen dat met elektronisch vergaderen de (verplichte) fysieke jaarvergadering niet langer verplicht is. De wet dwingt tot een jaarlijkse fysieke vergadering! Om die reden was de huidige noodwet noodzakelijk. Zodra de noodwet vervalt is de jaarlijkse fysieke vergadering weer wettelijke plicht.
De enige manier om dat te veranderen is nieuwe wetgeving.
Gegeven de parlementaire geschiedenis van 2 BW en ook de huidige noodwet, inclusief de antwoorden van de minister aan de Kamers, blijkt dat er noch sprake is van, noch behoefte is om, de fysieke jaarvergadering af te schaffen noch om die te vervangen door een zuiver electronische vergadering.
Onder verwijzing naar mijn voorgaande posts merk ik op dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat de wetgever met wetgeving gaat komen ter wijziging van 2 BW om het mogelijk te maken een electronische jaarvergadering te houden in plaats van een fysieke.
Geen wetswijziging maakt dat fysieke ALV’s wettelijk verplicht blijven.