Spreadsheet formules van administratiekantoor

  • Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op mei 3, 20199:42 am door .
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #10047
    Anoniem
    Deelnemer

      Ons administratiekantoor blijkt moeite te hebben met het samenstellen van bepaalde formules in hun spreadsheets bij het opstellen van de financiële stukken voor de ALV. Kan ieder lid in het kader van het inzagerecht vragen om de volledige inhoud van de spreadsheets inclusief de formules te ontvangen en niet alleen om het resultaat als jaarrekening, exploitatie enz. ?

      #10054
      Rob
      Deelnemer

        Persoonlijk denk ik dat er geen recht bestaat op inzage in deze spreadsheets en formules.
        Uiteraard kan je wel altijd bij het bestuur of de beheerder navragen hoe bepaalde bedragen tot stand zijn gekomen.
        Verder ben ik eerlijk gezegd wel nieuwsgierig welke “moeilijke” formule(s) er überhaupt bij een administratie van een VvE aan te pas zouden komen 😉
         

        #10071
        monaster
        Deelnemer

          Lijkt me niet. Welke formules er worden gebruikt is niet interessant, het gaat om de bedragen. Als je daar twijfel over hebt zou ik een specificatie vragen. En, inderdaad Rob, zo moeilijk kan het toch niet zijn, tenzij je over een MJOP gaat praten, dan zal de doorrekenformule wat moelijker worden.

          #10075
          Bob
          Deelnemer

            tenzij je over een MJOP gaat praten, dan zal de doorrekenformule wat moelijker worden.

            Of bijvoorbeeld bijdragen naar meerdere verschillende breukdelen en kosten ten laste van één of meer groepen eigenaars. Denk ook aan meerdere ondersplitsingen. Kan allemaal best ingewikkeld worden. Niets is zo simpel als het lijkt ! 😉

            #10081
            Rob
            Deelnemer

              Ons administratiekantoor blijkt moeite te hebben ….

              Ook in onze VvE zijn er meerdere verschillende breukdelen en komen bepaalde kosten ten laste van één of meer groepen eigenaars.
              Tot nu toe zie ik persoonlijk daarin nog geen moeilijke formules voorbijkomen, en zeker niet voor een administratiekantoor.
               

              #10090
              Bob
              Deelnemer

                Resteert, los van een zuiver semantische (en wat mij betreft zinloze) discussie over “moeilijk”, het simpele feit dat het eenvoudiger is om de gebruikte formules in de spreadsheet te controleren dan om alle resulterende bedragen handmatig na te rekenen.
                Daarmee is voor mij duidelijk waar de vraag van MMMDS vandaan komt.
                Een hard recht op inzage van de spreadsheets bestaat in mijn beleving niet, maar een met redenen omkleed verzoek zou tot opening van zaken moeten leiden. Wat zou er namelijk te verliezen of te verbergen zijn?

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.