Tekenbevoegdheid beheer/bestuur

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #39721
    mowini
    Deelnemer

      Graag advies over het navolgende onderwerp:
      Nieuw bestuur heeft contract met oude beheerder verbroken, nieuw contract met nieuwe beheerder afgesloten als Beheerder/Bestuurder. Overigens zonder ALV uit te schrijven, dus zonder toestemming leden, nieuwe beheerder ingeschreven bij de KVK!!!!. Ik heb tegen deze handelswijze bezwaar gemaakt bij het bestuur. In een overleg tussen bestuur/beheerder heb ik mijn bezwaren gemotiveerd. Allereerst ben ik tegen een combinatie beheerder/bestuurder, ik heb tevens aangegeven dat ik voor wat de tekenbevoegdheid ons reglement 1992 art 32 lid 3 wil aanhouden het 2 handtekeningensysteem. De beheerder geeft aan dat dit systeem problemen geeft met de Bank en dat alleen een bestuurder bevoegd is, daarom zegt hij als beheerder/bestuurder het best te kunnen werken, anders geeft dat problemen met de Bank. Mijn vraag is nu, wie heeft er ervaring met tekenbevoegdheid en contacten met de Banken. Mijn voorstel was aan het Bestuur, overboeking van reservefonds naar betaalrekening middels 2 handtekeningensysteem na toestemming ALV en daarna betaling door Beheerder middels machtiging, procuratie met eventuele voorbehouden alles gedeponeerd in het handelsregister. Of eventueel veilige andere mogelijkheden. Hoor graag uw mening in deze, gaarne ook van Nederland VVE.

      #39728
      DikOz
      Deelnemer

        Wat het 2de deel betreft als MR1992 geldt:
        Mijn ervaring (ABN, ING) is dat die banken inderdaad inschrijving eisen bij de KvK voor gemachtigden van rekeningen van een VvE. Voor beheer van de gelden van het reservefonds geldt:
        1) dat iemand door de ALV gekozen moet worden in de functie van voorzitter van de vergadering als medegemachtigde
        2) dat een ander lid gekozen moet worden als medegemachtigde.
        Bij ons is dat de penningmeester (is ook een lid), juist vanwege de eisen van de banken. Wij hebben een derde gemachtigde benoemd voor gevallen van ziekte en afwezigheid. Dat is niet volgens de letter, maar wel volgens de geest van lid 3.

        De beheerder heeft dus geen rol in het beheer van het reservefonds anders dan de stand opvragen voor de jaarrekening. Ik ben zelfs een beheerder tegengekomen die eist dat zij niet bij die gelden kunnen komen. Die rollen strikt toepassen sluit ook fouten uit. Grote bedragen worden eerst door de 2 medegemachtigden bekeken en vervolgens wordt het benodigde bedrag overgeboekt naar de beheerder (rekening courant VVE).

        Wat het eerste deel betreft: dat kan niet, kiezen van een beheerder is een zaak van vergadering, niet van het bestuur. Art 41.3: “…aan een door haar [ de vergadering] aan te wijzen administratief beheerder”…

        #39730
        hankoo
        Deelnemer

          Dag,
          Voorheen was het lastig om een twee-handtekeningensysteem bij de bank te regelen. tegenwoordig kan dat prima (bij ING onder andere) en er is geen enkele reden meer om dit controlesysteem niet in te voeren. Het houdt de penningmeesters netjes! Han Kooijman

          #39732
          Rob
          Deelnemer

            Graag advies over het navolgende onderwerp:
            Nieuw bestuur heeft contract met oude beheerder verbroken, nieuw contract met nieuwe beheerder afgesloten als Beheerder/Bestuurder. Overigens zonder ALV uit te schrijven, dus zonder toestemming leden, nieuwe beheerder ingeschreven bij de KVK!!!!.

            Een beheerder die akkoord gaat met een dergelijke werkwijze zou al een rode vlag moeten zijn.
            Dat geldt overigens ook voor het nieuwe bestuur, dat kennelijk geen idee heeft welke bevoegdheden zij hebben.
            Het is aan de vergadering om een overeenkomst op te zeggen dan wel aan te gaan.
            Het bestuur is daartoe niet bevoegd.

            “…De vergadering kan besluiten de administratie – waaronder dient te worden verstaan het incasseren van alle ontvangsten en het doen van alle uitgaven, het voeren van de boekhouding in de meest uitgebreide zin en het verstrekken van de nodige specificaties en opgaven aan de eigenaars en het bestuur, zoals een en ander nader zal worden geregeld in de desbetreffende overeenkomst – op te dragen aan een door haar aan te wijzen administratief beheerder en onder de voorwaarden als door haar met die beheerder zullen worden overeengekomen.”

            Een beheerder kan uitsluitend ook bestuurder zijn als deze ook als zodanig door de vergadering is benoemd.
            Als dat niet het geval is mag hij ook niet als bestuurder bij de KvK ingeschreven staan.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.