Verbouwing nodig
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op Geen antwoorden door .
-
AuteurBerichten
-
24 april 2019 om 19:02 #10004
Goedenavond.
Ik weet niet of ik bij de juiste subcategorie zit. Maar hierbij mijn vraag.
Na een aantal jaren (+/- 6 jaar) aan te geven hebben ,dat er een grote renovatie aan zit te komen. Zijn er dit jaar diverse offertes aangevraagd. Dit word een grote kostenpost waarbij elk appartement flink (voor mij als het grootste appartement €7500)moet bijleggen om dit voor elkaar te krijgen. Nu zijn er 3 modellen gemaakt om uit te kiezen. 1 het bedrag ineens (binnen 12 mnd). 2 gespreid over 24 maanden of 3 verspreid over 36 maanden. Ook is er in onze VVE een grooteigenaar (ong. 2/5 van de app.). Nu krijgen we in mei de stemming hierover. Ik weet niet hoe er gestemd word. Buiten de grooteigenaar is het 50/50 ong. Maar aan mijn appartement moet echt wel een aantal dingen gedaan worden. Deze huizen/appartementen zijn in 1981 gebouwd en buiten het schilderwerk is hier nog nooit groot onderhoud aan geweest. Als de voorstellen weggestemd worden gebeurd er weer een jaar niks. Maar het is eigenlijk broodnodig. Er zijn div. appartementen met schimmel/lekkage door het slechte voegwerk en kitnaden. Daken zijn op. Enz. In hoever kan de grooteigenaar (investeerdersmaatschappij) deze verbouwing tegenhouden cq laten doorgaan met hun stemrecht? Kunnen zij simpel voor of tegen stemmen of moeten zij hun stem onderbouwen? Ik ben nl bang dat er een soort patstelling ontstaat
Gr Sander
24 april 2019 om 20:23 #10005Beste Sander als een grooteigenaar tegen stemt zonder goede reden kun je de kantonrechter vragen zijn stemmen om te zetten in voor.
Gr. Jo. D25 april 2019 om 08:58 #10007Nu zijn er 3 modellen gemaakt om uit te kiezen. 1 het bedrag ineens (binnen 12 mnd). 2 gespreid over 24 maanden of 3 verspreid over 36 maanden. Ook is er in onze VVE een grooteigenaar (ong. 2/5 van de app.)
Is er in de afgelopen jaren dan nog niets gereserveerd voor deze onderhoudskosten ?
Normaliter kunnen de werkzaamheden pas aanvangen wanneer de benodigde gelden daarvoor gereserveerd zijn.
Kiest men dus voor een spreiding van 36 maanden, kan je feitelijk dus pas over 3 jaar beginnen.
25 april 2019 om 12:59 #10012Bedankt voor de antwoorden.
Er is wel geprobeerd te sparen de afgelopen jaren maar niet genoeg. Er ging ook veel geld naar spoedreparaties enz. Ook het verhogen van de maandelijkse bijdrage werd constant weggestemd. De verbouwing kost ong. €300000,- en er is €100000,- in kas.
Gr Sander25 april 2019 om 15:42 #10013Hebben jullie een MJOP? Daar zouden dit soort kosten/posten toch op moeten staan. Tenzij de 0,5% regeling gebruikt wordt, en/of als het volgens het MR of de akte om niet gemeenschappelijke zaken gaat. Je hoeft niet eerst te sparen om een uitgave te doen. Juist met de wet Verbetering Functioneren VvE’s in 2018, is lenen van een VvE makkelijker geworden. Het feit dat jullie 100.000 in kas hebben, helpt misschien. Of is dat bedrag ook al bedoeld voor aankomend onderhoud?
25 april 2019 om 18:39 #10015Geld lenen kost alleen maar geld @DikOz en dat een VvE beter zou gaan functioneren door leningen aan te gaan, …. ik geloof er niet in. 😉
25 april 2019 om 20:07 #10016Heb je het rekensommetje wel eens gemaakt (ik nog niet) ‘Box 3 tegenover geld lenen’? Het reservefonds kost ook geld via de belastingaangifte Box 3.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.