Verhoging servicekosten mag dit op deze manier?

  • Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op Geen reacties door .
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #2488
    Eva
    Bijdrager

    Goede middag,

    Ik ben onderdeel van een VVE met 4 eigenaren. Geconcludeerd is dat niemand weet wat ze aan het doen zijn en dat het daarom uitbesteed moet worden. Er zijn 2 partijen benaderd welke een ‘ongeveer’ bedrag ex de BTW hebben gegeven (?) aan de hand hiervan wordt er per mail

    1) eerst gestemd over er wel of niet uit besteed gaat worden, daarna

    2) wordt er gestemd, zonder concrete offertes (geen financieel overzicht) voor a) welke partij er gegaan moet worden EN b) de kosten bij of van de maandelijkse bijdrage moet gaan.

    Mijn inziens is dit toch een volledig verkeerde volgorde van een stemmen? hoe kan je nu voor iets stemmen wat niet concreet is?

    Het zelfde verhaal met het groot onderhoud (voor en achter schilderwerk van het pand). er is, door middel van stemming per mail, gekozen voor een offerte. De voorzitter heeft nu een vermoeden dat het genoemde bedrag niet juist is, dat deze hoger dient te zijn. Kan na een stemming het bedrag nog aangepast worden?

    Graag zou ik daarnaast willen weten wat mijn rechten zijn als ik niet akkoord ben met de daaruit volgende verhoging van de servicekosten?

    Als je de servicekosten na verhoging niet meer kan betalen mag de VVE de servicekosten dan verhogen omdat ze onderhoud willen plegen?

    Mag je de VVE verzoeken te sparen totdat we voldoende in kas hebben om het te kunnen betalen?

     

    #2491
    William
    Bijdrager

    Beste Eva,
    Heel veel vragen in een kort stukje ;), ik zal je proberen op weg te helpen.
    Allereerst vermoed ik dan geen van jullie 4 dit ooit eerder concreet bij de hand heeft gehad. Stemmen voor ‘uitbesteden of niet’ is vrij normaal, al is het meestal zo dat als dit punt is bereikt er geen andere mogelijkheid meer is omdat niemand het waarschijnlijk zelf wil doen. Uiteraard moet je bij de stemming voor een beheerder, één of meerdere offertes hebben ontvangen. Niemand gaat immers een meerjarige verbintenis aan zonder te weten wat dit kost.
    Dan het beschreven schilderwerk. De voorzitter heeft het vermoeden dat dit niet klopt? Wie heeft het offertetraject uitgezet? En welk bedrag moet er na een stemming worden aangepast?
    Tot slot deze vragen:
    ‘Graag zou ik daarnaast willen weten wat mijn rechten zijn als ik niet akkoord ben met de daaruit volgende verhoging van de servicekosten? Als je de servicekosten na verhoging niet meer kan betalen mag de VVE de servicekosten dan verhogen omdat ze onderhoud willen plegen?Mag je de VVE verzoeken te sparen totdat we voldoende in kas hebben om het te kunnen betalen?’
    Als jullie als leden van de VvE, dingen willen laten doen door een ander (het beheer uitbesteden, schilderwerk uitvoeren) zullen jullie dit met zijn vieren moeten betalen. De VvE heeft een begroting voor dit jaar (als het goed is). Daarin staat wat er dit jaar aan kosten worden gemaakt door de VvE (lees: jullie). Deze kosten worden over de 4 leden verdeeld, volgens het breukdeel wat in jullie splitsingsakte staat.
    Bijvoorbeeld: Er is voor dit jaar € 4.000 begroot aan kosten. Stel dat jullie allemaal hetzelfde aandeel hebben, dan moet elk lid € 1.000 betalen.
    Met andere woorden, jullie vieren bepalen zelf welke bijdrage er geïnd moet worden. Zijn drie leden het eens met de begroting voor komend jaar, en jij niet, dan wordt deze toch goedgekeurd. Je zult dan naar de kantonrechter moeten om dit aan te vechten.
    Je schrijft: ‘mag de VvE’, of ‘mag ik de VvE vragen’. Jullie zijn de VvE 🙂 Jij bent net zo goed lid als de andere drie 😉

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.