Verplichtingen/verantwoordelijkheid van kascommissie bij direct aftreden bestuur

  • Dit onderwerp bevat 219 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op Geen antwoorden door .
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 220)
  • Auteur
    Berichten
  • #11430
    Nederlandvve.nl
    Sleutelbeheerder

    Wat zijn de verplichtingen en verantwoordelijkheden van een kascommissie indien Het Bestuur met onmiddellijke ingang aftreedt en er voorlopig geen initiatieven zijn vanuit de andere leden om een nieuw bestuur te vormen, onder het mom van “we zien wel wat er gebeurd” en “hoe het afloopt”.

    Dient een kascommissie bijvoorbeeld niet de financiële gegevens, bankrekeningen, pincodes, ets. veilig te stellen. Zij zijn nog de enige met een benoemde status in de VvE.

    #11431
    johbwol
    Deelnemer

    De kascommissie heeft de taak om de staat van bezittingen en schulden en de staat van inkomsten en uitgaven te controleren aan de hand van de door het bestuur beschikbaar gestelde informatie zoals boekingsstukken en bestuursbesluiten. Niet meer en niet minder. Voor de in deze casus gestelde situatie dienen de eigenaars bijeen geroepen te worden om rechtsgeldige besluiten te kunnen nemen. Als de jaarrekening 2019 inmiddels is opgemaakt en de onderliggende informatie in voldoende mate aanwezig is kan de kascommissie haar taak vervullen en de vergadering van eigenaars rapporteren over haar bevindingen.
    U bent kennelijk de enige eigenaar met initiatief. In dat geval dient de rechter te worden ingeschakeld.

    #11433
    teckelodorus
    Deelnemer

    Misschien kan ik 200 (vlgs. onze akte) breukdelen bij elkaar krijgen om een vergadering  vast te leggen en dan nog kijken of er interesse genoeg is, maar dan moet je volgens de AvS het verzoek aan Het Bestuur doen voor het organiseren van een vergadering, maar Het Bestuur is juist afgetreden. Hoe los je dat wettelijk op en als blijkt dat alleen die 200 op de vergadering komen, omdat de anderen , volgers waren van het oude(opgestapte) bestuur, kan je dan besluiten nemen met die 200?
    Wat bedoel je, met naar de rechter gaan? Moet ik dan een advocaat daarvoor inhuren, ik ben daar niet voor verzekerd.

    #11435
    johbwol
    Deelnemer

    Voor het bijeen roepen voor een ledenvergadering staan in de statuten richtlijnen. Als bij een eerste vergadering niet het vereiste quorum is vertegenwoordigt kan veelal door het bijeen roepen van een tweede vergadering over het zelfde onderwerp besluit(en) worden genomen bij meerderheid van stemmen aanwezig op die tweede vergadering.
    Als niets meer mogelijk blijkt dan kan een verzoek aan de rechtbank worden gedaan om tot een oplossing te komen. Hiervoor is geen advocaat nodig.

    #11436
    teckelodorus
    Deelnemer

    Dank je, dat lijkt klip en klaar.
    Ik wil nog even terugkomen op de kascommissie.
    Wat je schrijft, begrijp ik, maar Het afgetreden Bestuur bestaat, los van de uitschrijving KvK, is dus niet meer in funktie. Kan een lid de kascommissie er op aan spreken om de jaarrekening en onderliggende stukken bij het afgetreden bestuur op te vragen?
    En  als dat niet klaar is en het ook niet meer opgesteld wordt, want ze zijn immers afgetreden,  wat dan te doen?

    #11437
    teckelodorus
    Deelnemer

    sorry, foutje in tekst, herstel is:
    Afgetreden Bestuur bestaat niet meer, los van de uitschrijving KvK, en is dus niet meer in funktie.

    #11439
    johbwol
    Deelnemer

    Zolang het bestuur bij het handelsregister staat ingeschreven is zij nog steeds in functie. Dat geldt ook voor de bank waar de VVE een rekening heeft. Is het aftreden aldaar inmiddels geregistreerd? De kascommissie kan door leden hierop niet worden aangesproken; dat is niet de taak van de commissie. De kascommissie vraagt voor de uitoefening van haar taak normaliter weliswaar de benodigde informatie op bij het bestuur.  Wèl kan het bestuur, afgetreden of niet, door elk lid aangesproken worden op haar verantwoordelijkheid.

    #35028
    teckelodorus
    Deelnemer

    Mijn conclusie is dan, dat het (zelf afgetreden) bestuur als eerste alle belang heeft om een vergadering uit te schrijven voor een nieuw bestuur en zolang dat niet gebeurd, veranderd er in wezen niets. En als zij zelf een vergadering uitschrijven en niemand zich geroepen voelt om in het bestuur zitting te nemen en tegen uitbesteding(als dat aan de orde zou zijn) stemt, dan kunnen zij dus never nooit uitgeschreven worden bij de kvk en blijven zij dus in functie ondanks dat ze dat niet meer willen.
    Ingewikkeld allemaal of is mijn conclusie onjuist?

    #11441
    johbwol
    Deelnemer

    In de splitsingsakte is bepaald op welke wijze een vergadering kan worden bijeen geroepen. Dat hoeft niet persé door het bestuur te worden gedaan. Ik vermoed dat het aftreden van de bestuursleden niet geregistreerd is in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Blijkt de zaak muurvast te zitten dan rest alleen de kantonrechter om een machtiging te vragen op basis waarvan de inschrijving van de opgestapte bestuursleden in het handelsregister ongedaan kan worden gemaakt. Tevens kunnen eventueel nieuwe gekozen bestuursleden met deze machtiging van de kantonrechter worden geregistreerd in het handelsregister.

    #11442
    teckelodorus
    Deelnemer

    Ik snap het allemaal, maar jij gaat er nog steeds van uit dat er überhaupt iemand initiatieven ontwikkeld. Het zijn hier allemaal oudjes en die begrijpen er helemaal niks van en wachten gewoon maar af tot er wat gebeurd of niet. Tja, het is niet anders en ik ben volgens het afgetreden bestuur de kwade genius voor hun abrupte aftreden.Ik heb wel alle leden, incl. afgetreden bestuur, schriftelijk medegedeeld dat de vergadering nog eerst decharge moet verlenen. Maar ja, wie o wie doet er wat. Ik oriënteer me op de (wettelijke) verplichtingen en wat de mogelijkheden zijn. Zelf ambieer ik geen functie, ben al elf jaar bestuursvoorzitter geweest van deze VvE.

    #11443
    teckelodorus
    Deelnemer

    Vergeet ik nog te melden, bedankt voor jouw tijd en advies.

    #11445
    Rob
    Deelnemer

    Wanneer de bestuurder op wil/gaat stappen en alles netjes in een ledenvergadering heeft geregeld is het m.i. de verantwoordelijkheid van de vereniging om ervoor te zorgen dat er een nieuw bestuur benoemt wordt, intern of extern.
    Voor de discussie over de inschrijving in de KvK verwijs ik graag naar het andere topic !
     

    #11446
    teckelodorus
    Deelnemer

    Het is wat je schrijft, maar het is juist NIET netjes geregeld via een ledenvergadering en ja, ik begrijp dat de VvE er dan voor moet zorgen, maar dat zijn dan juist weer de mensen die het niet kunnen/willen/snappen. Dus het blijft dan BESTUURLOOS als niemand initiatieven onderneemt.
    En de hamvraag blijft dan nog steeds overeind: wie is er NU dan verantwoordelijk e/o aansprakelijk??

    #11447
    johbwol
    Deelnemer

    De gezamenlijke eigenaars zijn verantwoordelijk. Om hoeveel eigenaars gaat het in uw geval?

    #11448
    johbwol
    Deelnemer

    Kijk in de splisingsakte hoeveel leden je nodig hebt om een vergadering bijeen te roepen. Uit uw verhaal maak ik op dat u in het verleden bestuurservaring heeft. Daarmee wil ik niet zeggen dat u in het nieuwe bestuur moet gaan zitten, maar bent u volgens mij in deze situatie wel één van de leden die het initiatief hiertoe zou kunnen nemen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 220)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.