Waar dienen afspraken over betalingen vast gelegd te worden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #13396
    eelco
    Deelnemer

      Goedendag,

      bij de afwikkeling van de verkoop van mijn appartement in een complex met een vve werd ik geconfronteerd met een mutatie tarief (75,-) en garantstelling (250,-). Ik ben hier woonachtig sinds 2012.

      Aangezien ik nogal verbaast was over deze bedragen, ze staan namelijk nergens vermeld in de beschikbare documenten ben ik eens gaan navragen waar deze vandaan kwamen. Antw. Dat is al jaren zo, je bent de eerste die het vraagt.

      Dit Triggerde mij om eens na te gaan hoe dat zat, nu zegt men dat dit is besloten op een Alv van 2003 en 2008. Volgens de bestuurder is dat vast gelegd in de notulen van deze vergaderingen. Deze notule zijn mij tot hede niet overhandigd om het na te gaan.

      mijn vraag;

      is het voldoende om dit soort afspraken over tarieven over mutaties en garantstellingen enkel vast te leggen in een notule?

      het lijkt mij niet correct om te veronderstellen dat een bewoner alle notulen sinds oprichting gaat na pluizen om te ontdekken welke afspraken er zijn gemaakt. In mijn beleving is de notule de registratie van het besluit maar hoort bij het opvolgen van dit besluit het vastleggen van de afspraken in een regelement of in de splitsingsakte.

      ik hoop dat iemand hier ervaring met soortgelijks heeft en mij kan helpen met een antwoord.

      met vriendelijke groet,

       

      Eelco Teirlinck

      #35173
      hdesnoo
      Deelnemer

        Haha..ik heb soortgelijke ervaringen. Ik vroeg er ook over door. Senioren VvE  hier. Penningmeester kreeg er stress van en trad af. Voorzitter ging serieus aan de VvE jurist vragen of ik wegens overlast het huis kon worden uitgezet , want bewoners werden er onrustig van. Geen overleg mogelijk. Nu heb ik de begroting 2021 maar naar de rechtbank gestuurd met het verzoek die te vernietigen.
        Probleem hier is dat er geen professionals zijn en de  opvolgende besturen zijn nieuwe amateurs die echt boos worden als je op het splitsingsreglement wijst of erop wijst dat de ALV (niet het bestuur..!) het huishoudelijk reglement moet vaststellen.
        Ik woon hier bijna 4 jaar, maar heb voor 14 jaar anecdotes verzameld..beetje volhouden…

        #13398
        Rob
        Deelnemer

          Wat staat er in de splitsingsakte vermeld t.a.v. vervreemding van een appartementsrecht?
          In MR1992 staat daar bijvoorbeeld;
          “… 7. Indien de vereniging terzake van de eigendomsovergang een financiële bijdrage verschuldigd is aan de administratief beheerder, komt deze ten laste van de vervreemder.”
          Met betrekking tot die € 75 mutatiekosten kan ik één en ander dus wel begrijpen.
          Ik zou echter niet weten wáár in de akte de mogelijkheid wordt geboden om een bedrag als garantstelling te vragen.
          Naar mijn mening is dat niet toegestaan, ook niet middels een besluit van de vergadering.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.