Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE’s gepubliceerd

  • Dit onderwerp bevat 38 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op mei 13, 20221:41 pm door .
8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #36131
    DikOz
    Deelnemer

      Inderdaad prima voor het tegengaan van chaos.
      Maar apparatuur (‘de slimme stroomverdeler’), die ik toch echt als onderdeel van het energienet zie, wordt naar de gebruiker geschoven en de kosten ervan ook. Misschien omdat die ‘verdeler’ niet alleen slim moet reageren op vraag naar stroom op het energienet ‘buiten’, maar ook binnen een appartementencomplex een taak heeft bij het laden. Lijkt mij daarom een 50-50 geval qua kosten.

      Laat het tzt maar weg, de toelichting op het wetsvoorstel zal dit al eisen als het echt om een verplichting gaat zoals die NAL groep stelt en voorstelt voor deze wet/toelichting.

      #36149
      DikOz
      Deelnemer

        Het artikel “Alle auto’s elektrisch? Ons elektriciteitsnet staat nog voor een flinke klus” lokte vorige week in een paar dagen ca. 2400 reacties uit!
        Aangenomen dat ongeveer 50% van de VVE’s parkeerplaatsen hebben is er een gemeenschap van circa 60.000 VVE’s (of minder) en zijn er zo’n 600.000 (of meer) VVE-leden die met deze wet te maken krijgen. Het webinar ‘Wetsvoorstel Notificatieregeling oplaadpunten VvE’ is in 14 dagen ca. 3600 keer bekeken.

        De wet lokte tot nu toe slechts 148 reacties uit. Zouden de 60.000 VVE’s en hun leden het allemaal eens zijn met de wet? En/of zijn de meeste VVE’s toch niet bereikt door de overheid, waardoor de echte reacties pas volgen als de wet is ingegaan? En/of …..

        #36155
        DikOz
        Deelnemer

          IN het AD staat een (volgens mij goed en evenwichtig) artikel over EV’s en brandgevaar: Het raadsel van de branden in elektrische auto’s. Jammer dat het wetsvoorstel niet genoemd wordt. Wel genoemd wordt “Sommige verenigingen van eigenaren weren daarom de elektrische auto uit de garage.”

          #36157
          DikOz
          Deelnemer

            Eindelijk een reactie van ‘Brandweer Nederland’ op het wetsvoorstel voor laadpunten bij een VVE. Kort door de bocht: alleen laadpunten buiten toestaan onder deze wet.

            De korte brandweer reactie staat in de PDF hier, met o.a. het tekstvoorstel “alvorens een of meer appartementseigenaars voor eigen rekening en risico een oplaadpunt voor elektrische voertuigen plaatsen dat zich niet in een gebouw of parkeerkelder bevindt en op of aan ….”

            #36277
            DikOz
            Deelnemer

              Een subsidie van 75% op een professioneel advies over ‘Een laadpaal voor de elektrische auto in de parkeergarage bij een appartementengebouw.‘ Moeten hieruit afgeleid worden dat de wet er hoe dan ook komt?

              Op vallend is de redenering: ‘Het kabinet wil het de bewoners van die huizen veel makkelijker maken’ en ‘Het kabinet werkt daarnaast aan het vereenvoudigen van regels.”.
              In de memorie van toelichting was de redenering nog voornamelijk VVE’s kunnen helpen het voorspelde tekort aan laadpalen op te heffen.

              #36338
              Rob
              Deelnemer

                Het laatste nummer van vvemagazine (november 2021) begint met een goed voorwoord van de heer Schuurs (voorzitter VvE belang)

                Citaat : “… Tot voor kort was het eigendomsrecht heilig. Net als de regels voor besluitvorming binnen de VvE. Onze pleidooien voor modernisering van het appartementsrecht vonden geen vruchtbare bodem.
                Het eigendomsrecht zou daardoor in groot gevaar gebracht komen en dat mocht absoluut niet.
                Ook aan het quorum en de gekwalificeerde meerderheid, bijvoorbeeld voor besluiten om te verduurzamen, viel niet te tornen.

                En wat zien we in de Wet notificatieregeling laadpunten VvE’s? Het hele eigendomsrecht wordt opeens aan de kant geschoven: een eigenaar kan – onder voorwaarden – gewoon een opstalrecht vestigen op een gemeenschappelijk gedeelte.
                En de besluitvorming? Heel simpel: die is er niet! De ALV heeft er niets meer over te zeggen. Vanwaar die Haagse ommezwaai? Gewoon doordat er nu eenmaal een besluit ligt dat er in 2030 in Nederland 1,2 miljoen laadpalen moeten zijn. Daar moet kennelijk alles voor wijken.”

                Wat mij betreft volledig de spijker op de kop !

                #36353
                DikOz
                Deelnemer

                  Hoe denken jullie over het gevolg van een antwoord op een kamervraag?

                  Op Kamervragen is het volgende geantwoord (i.o.m. de toelichting destijds op het wetsvoorstel ‘notificatieregeling oplaadpunten VvE’s ‘) over de kostenverdeling bij het plaatsen van laadpunten:
                  Bij het plaatsen van een oplaadpunt dient wel onderscheid te worden gemaakt tussen eventuele kosten als gevolg van het plaatsen van het oplaadpunt (verantwoordelijkheid laadpunteigenaar) en eventuele kosten die voortkomen uit het niet op orde zijn van de algemene brandveiligheidssituatie (verantwoordelijkheid VvE).

                  Maar een gebouw voldoet toch in principe aan het bouwbesluit en is vrijwel altijd ‘op orde’? Wordt in het antwoord soms een voorschot genomen op een geplande eis dat het gebouw/garage aan nieuwe eisen moet gaan voldoen i.v.m. toestaan van EV laadpunten in garages? Dat wordt een hele dure grap voor oudere gebouwen.

                  #36796
                  DikOz
                  Deelnemer

                    Iemand enig idee of dit betekent dat het wetsvoorstel over de notificatieregeling voor VVE’s van de baan is? (als er geen sprake is van grootschalig renoveren?)

                    Staatssecretaris Heijnen:
                    De Europese richtlijn zegt dat dit met name bij grootschalige renovaties van gebouwen aan de orde is. We zullen natuurlijk wel moeten kijken hoe we die laadinfrastructuur zo goed mogelijk op orde krijgen. Op het moment dat je een grootschalige renovatie doet, kan ik me ook wel voorstellen dat het kosteneffectief en toekomstbestendig is om dan ook meteen die laadinfrastructuur mee te nemen, want we willen graag dat er in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden. Ik denk dus dat we alle mogelijkheden moeten aangrijpen die we hebben om op de toekomst voorbereid te zijn. Maar het is dus niet zo dat alle vve’s nu verplicht zijn om laadpalen te installeren. Dat geldt enkel bij grootschalige renovaties, volgens de Europese richtlijn.

                    De voorzitter:
                    U vervolgt …..

                    bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22112-2282.html
                    31 305 Mobiliteitsbeleid
                    Nr. 339 VERSLAG VAN EEN COMMISSIEDEBAT
                    Vastgesteld 6 mei 2022

                  8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.