Er bestaat al wel de nodige regelgeving betreffende automatische brandblusinstallaties en rookbeheersingssystemen. Uitdagingen zijn echter, en met name, te vinden op (zonder volledig te willen zijn) bijvoorbeeld de volgende punten:
1. Verworven rechten/het rechtens verkregen niveau,
2. Kennis en kunde handhavers,
3. Capaciteit aan handhavers,
4. Capaciteit onafhankelijke geaccrediteerde certificerende instellingen,
5. Kosten/baten bij treffen aanvullende maatregelen (redelijkekheid en billijkheid),
6. Beleidsvrijheid gedoogsituaties per bevoegde autoriteit,
7. Belangenverstrengeling.
Het doel van de brandveiligheidsvoorschriften is het voorkomen van slachtoffers (gewonden en doden) en het voorkomen dat een brand zich uitbreidt naar een ander perceel. Het behouden van het bouwwerk en het voorkomen van schade aan het milieu, monumenten of maatschappelijke voorzieningen of belangen zijn geen doelstellingen.
Veilig vluchten is het credo, schadebeperking niet !!
Merk overigens op dat, zeker met MR2017, het met louter VvE-wet- en regelgeving schier onmogelijk zal zijn aan dit probleempje iets te doen. Vergelijk overigens met scootmobielen e.d. Die branden ook als fakkels, en staan vaak verkeerd/gevaarlijk geparkeerd. Maar wee degene die daar iets van durft te zeggen !
Tot slot zie ik de elektrisch aangedreven auto (en scooters/fietsen) niet zomaar eventjes uitfaseren. Nu er alternatieven zijn faseren we ook niet eventjes/zomaar/in korte tijd vervuilende diesels en benzineauto’s uit. Dat gaat waterstof echt niet “eventjes” oplossen. 😉
Het aangekaarte “probleempje” ligt echt wat ingewikkelder dan stellers hierboven (willen) doen geloven.