Reageer op: Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE’s gepubliceerd

#36076
DikOz
Bijdrager

Deze wet vind ik echt een ramp en wel vanuit verschillende invalshoeken zoals beheer/bestuur, toekomstvastheid, techniek en veiligheid. De 1ste invalshoek, vanuit beheer/bestuur:

Een groep bewoners wil een paar laadpunten laten maken, maakt niet uit waar, ze zullen altijd van gemeenschappelijk zaken (b.v. elektrische aansluiting) of gedeelten (b.v. muren) gebruik moeten maken. En die zaken zijn onder beheer van de VVE en het bestuur. De laadgroep hoeft echter onder deze wet niets meer te vragen. Zij melden alle eigenaars dat zij laadpunten gaan aanleggen (de notificatie).
Grappig: met die wet is er een wettelijke grondslag om contactgegevens van iedereen te krijgen/gebruiken voor deze zaak en nu wordt voorgesteld dat het bestuur maar als postbezorger gebruikt moet worden vanwege de AVG.

Ja, die laadpunten en aansluitingen moeten aan nog veelal onbekende eisen voldoen en ja, het bestuur mag ‘het voldoen aan’ controleren. Die eisen worden natuurlijk opgesteld vanuit de gedachte dat er laadpunten moeten komen, de controle zal dan weinig voorstellen.

Een bestuurlijke actie/initiatief zou de impact van laadpunten op de VVE meenemen en zou vanuit beheer werken: welke installateur op basis van offertes en ervaring; hoeveel leden kunnen op die manier bediend worden?; als dat bijvoorbeeld 40% is, gaan de leden daarmee akkoord?; komen er kabels in het zicht?; zijn de stopcontacten goed en veilig genoeg? en belangrijk: is het een goede oplossing voor onze VVE? I.p.v. nu een one size fits all aanpak.

Alles wat momenteel een bestuur. veelal samen met de beheerder, doet en verantwoording over draagt, wordt hier voor laadpunten overboord gezet. Er ontstaat/ontstaan naast het bestuur 1/2/3? groep(en) voor laadpunten. Bestuurders waren al moeilijk te vinden, die laadgroep zal niet besturen maar even snel bepalen wat voor hun een optimale oplossing is. Omdat de groep de laadpunten zelf betaalt wordt dat goedkoop voor hun en slechts ter invulling van specifiek hun wens. En ja, volgens de wet is het ook voor hun risico, maar wat betekent dat? Meestal zijn eigenaars via de VVE verzekerd voor de opstal, dus de VVE en niet de laadgroep, mag aan de slag.

Een wettelijke mogelijkheid om gemakkelijke e-vergaderingen rondom 1 of 2 onderwerpen te houden is volgens mij een veel betere aanpak. En aanvullend, een wetsartikel dat VVE’s met een enige drang (achterhaalde?) laadpunten laat realiseren als de overheid dat zo graag wil opleggen (of is het de industrie?). Dan kan snel en vaak een vergadering gehouden worden voor een onderwerp, bijvoorbeeld een laadpunt aanvraag.