Liftetiquette voor alle VvE’s met een lift

Sterk ruikende medepassagiers, mensen die hardop bellen alsof er niemand bij ze in de lift staat, en personen die geen afstand weten te houden. Volgens de Nationale Liftmonitor is een rit met de lift daardoor niet altijd aangenaam. Maar liefst 42% van de ondervraagden geeft zelfs aan gedragsregels te willen. Reden voor het Liftinstituut om etiquette-expert Anouk van Eekelen te vragen basisregels voor de lift op te stellen.

Liftetiquette: ook voor uw VvE?

Volgens Van Eekelen zijn de liftetiquetteregels niet belerend bedoeld: “We geven niet alleen aan wat wel en niet hoort in de lift, we geven mensen ook een handreiking hoe ze zich meer op hun gemak kunnen voelen in de lift. Iedereen kent wel dat onbehaaglijke gevoel in de lift. Wat zeg je? Welke kant kijk je uit in de lift? Met onze handreiking weet je welk gedrag prettig overkomt.”

Voorlichtingscampagne

Via een perscampagne zijn de liftetiquetteregels naar buiten gebracht. Op de radio en in diverse bladen was er aandacht voor. Daarbij gaat het niet alleen om regels voor liften in kantoren, maar ook om liften in woongebouwen zoals bij Verenigingen van Eigenaars (VvE ‘s). Binnen VvE’s maken mensen namelijk snel een praatje omdat ze elkaar vaak kennen. In kantoren is dat minder het geval. Van Eekelen: “Bij bedrijven valt me altijd op hoe ongemakkelijk het zwijgen is als je als bezoeker in een lift met medewerkers stapt. Door bijvoorbeeld een ‘conversation piece’ in de lift op te hangen heb je iets om het gesprek gaande te houden.”

Liftetiquette, een top 5

  • It doesn’t hurt to say hello. Staat er al iemand in de lift waar je instapt? Een begroeting is wel zo aardig.
  • Ga niet te dicht op een ander staan. Gun je medepassagiers de ruimte.
  • Eet en drink niet in de lift. Dit wordt als onhygiënisch ervaren. Heb je gegeten, gedronken of gerookt? Een kauwgumpje of pepermuntje zorgt voor een frisse adem.
  • Geef het duidelijk aan als je wilt uitstappen. Duw niemand in de rug, maar vraag of je erlangs mag.
  • Zware gesprekken? Bewaar ze voor buiten de lift. Zo breng je je medepassagiers niet in verlegenheid.

Een aangename en veilige rit

Als nationale liftkeuringsorganisatie werkt het Liftinstituut graag samen met Van Eekelen. John van Vliet, algemeen directeur Liftinstituut, legt uit: “Natuurlijk richten wij ons met onze organisatie hoofdzakelijk op de liftveiligheid, maar een aangename rit met de lift vinden we ook belangrijk voor de liftgebruiker.”