Boekrecensie: Handboek voor appartementbewoners

Het ‘Handboek voor appartementbewoners‘, geschreven door Cora Vonk, introduceert de lezer in vogelvlucht en duidelijke taal in de ingewikkelde wereld van de Vereniging van Eigenaars (VvE). In het boek wordt veelvuldig gebruik gemaakt van praktijkvoorbeelden en in de kaders tussen de tekst worden korte samenvattingen gegeven. Daarnaast geeft Vonk in het boek diverse praktische tips om problemen in de VvE te voorkomen.

Het boek

Cora Vonk legt in het boek uit hoe de VvE juridisch in elkaar steekt, hoe de besluitvorming in zijn werk gaat en beschrijft de financiën van de VvE. De opbouw van het boek is logisch: na een uitleg van de juridische constructie van de VvE volgt een hoofdstuk met aandachtspunten voor het kopen van een appartement. Daarna volgen de hoofdstukken die ingaan op de aspecten die bij het lid zijn van een VvE komen kijken. Aan het slot van het boek zijn in de bijlagen een VvE-begrippenlijst opgenomen, een lijst met handige links en een voorbeeld huishoudelijk reglement.

Plus en minpunten

Een groot pluspunt van het boek bestaat uit de vele praktijkvoorbeelden die worden gebruikt om de ingewikkelde materie begrijpelijk maken. Een wellicht nog groter pluspunt is dat het boek is geschreven in ‘gewone mensentaal’: ongecompliceerd en zonder onnodig gebruik van jargon. Wel is het boek op sommige punten niet geheel juridisch zuiver. Een voorbeeld daarvan is dat op bepaalde wordt gesteld dat een situatie in strijd is met de ‘wet’ of dat iets ‘wettelijk geregeld’ is, terwijl bedoeld is dat er sprake is van strijd met het reglement of dat het reglement de kwestie regelt. Omdat het boek niet bedoeld is als juridisch naslagwerk en het in essentie op hetzelfde neerkomt, hindert dat echter niet.

Voor wie

Het boek ‘Handboek voor appartementbewoners’ is zeer geschikt voor nieuwe appartementseigenaren of hen die op het punt staan hun eerste appartement te gaan kopen. Het geeft namelijk kort, bondig en gemakkelijk leesbaar een introductie in het reilen en zeilen van de VvE.

Conclusie over het ‘Handboek voor appartementbewoners’

Het boek van Cora Vonk is een aanrader, met name voor nieuwkomers in VvE’s. Wij beoordelen het boek daarom met 4 van 5 sterren.

Gegevens en verkrijgbaarheid