Nieuwe wetgeving: incassokosten

Wanneer VvE leden hun maandelijkse bijdrage of eventuele extra bijdrage niet betalen en het bestuur heeft een incassotraject in gang gezet, dan komt er een moment waarop een incassobureau ingeschakeld wordt. Voor de VvE zijn hier meestal geen kosten aan verbonden, echter bij de debiteur worden incassokosten in rekening gebracht door het incassobureau. Op 1 juli 2012 is een nieuwe wet in werking getreden, waarin de hoogte van de incassokosten wettelijk is vastgelegd.

De nieuwe situatie vanaf 1 juli 2012

Voor vorderingen die vanaf 1 juli 2012 opeisbaar zijn (voor VvE’s gaat het dus om de ledenbijdragen vanaf de maand juli of om extra bijdragen waartoe besloten wordt in een vergadering ná 1 juli 2012) geldt een vast tarief voor de incassokosten. Deze incassokosten zijn dan als volgt opgebouwd:

HoofdsomPercentageIncassokosten
Over de eerste € 2.500,-15%Minimaal € 40,-
Over de volgende € 2.500,-10%
Over de volgende € 5.000,-5%
Over de volgende € 190.000,-1%
Over het meerdere0,5%Maximaal € 6.775,-


Aanmaningskosten

Veel VvE beheerders brengen, voordat de vordering uit handen wordt gegeven aan een incassobureau, aanmaningskosten in rekening. Dit kan zijn op basis van een incassobesluit of op grond van de statuten van de VvE. Ook kan het zo zijn dat het bestuur van de VvE in een vergelijkbare situatie namens de VvE aanmaningskosten in rekening brengt, als dit op grond van de reglementen is toegestaan.

Onder de nieuwe wet worden deze aanmaningskosten gezien als onderdeel van de hierboven genoemde incassokosten. Dat wil zeggen dat de schuldenaar wettelijk gezien nooit meer zowel de aanmaningskosten als incassokosten verschuldigd kan zijn. Ook wil dit zeggen dat de VvE reeds voorafgaand aan het uit handen geven van de vordering de wettelijke incassokosten in rekening mag brengen; van belang is wel dat het bestuur of de beheerder het dan letterlijk heeft over incassokosten en niet meer over aanmaningskosten. Daarnaast zal het VvE lid eerst aan de achterstand herinnerd  moeten worden (met waarschuwing dat incassokosten in rekening gebracht kunnen worden) en moet een betalingstermijn van 14 dagen gegund worden. Na het verstrijken van deze termijn mogen de incassokosten in rekening gebracht worden.

Dit bericht is geplaatst op  dinsdag 10 juli 2012.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

10 reacties over “Nieuwe wetgeving: incassokosten

  1. Roelof Vos schreef:

    Bij onze VvE moet er maandelijks voor de 15e een voorschot worden betaald. Na afloop van het boekjaar wordt de rekening vastgesteld en daarmee de definitieve bijdrage. Vervolgens krijgt men een afrekening en moet men bijbetalen of men krijgt het teveel betaalde terug.
    Nu wil het geval dat een eigenaar soms een maand (of 2) zij voorschot niet betaald. Dan betaalt hij een maand weer wel enz. Nu heb ik de vraag of, als er bv in mei en juni geen voorschot is betaald en vervolgens in juli weer 1 x is betaald, hoe ik die betaling moet beoordelen. Als een betaling voor augustus of als een betaling voor mei. Ik heb al herinneringen gestuurd voor mei en juni. Is door die ene betaling een achterstand voor juni en juli of blijft het mei en juni en is juli betaald. Bij de betaling wordt geen maand vermeld.

  2. Roelof Vos schreef:

    Correctie op mijn 1e bericht: waar staat “…..als een betaling voor augustus…” moet zijn: “…als een betaling voor juli….’

  3. Beste Roelof,
    Het maakt niet zoveel uit aan welke maand je de inkomende betaling toeschrijft. Het gaat erom dat de eigenaar kennelijk een betalingsachterstand heeft van twee maanden. Het is daarbij niet relevant om welke maand het dan precies gaat. Je kunt de keuze maken waarbij het voor jou administratief het meest eenvoudig af te wikkelen is.
    Als ondanks de aanmaningen geen betaling is binnen gekomen, dan kun je de vordering hier te klikken uit handen geven aan een in VvE-zaken gespecialiseerd incassobureau.
    Met hartelijke groeten,
    Redactie Nederlandvve.nl

  4. Lotje schreef:

    Ik heb net onze boekhouding doorgespit en er is opeens wel problemen met betalingen door bewoners. Ik zie dat de aanmanings-/incassokosten naar onze VVE beheerder gaat, klopt dat?
    Is aanmanings-/incassokosten niet gewoon een onderdeel van je pakket bij je beheerder en zou ze niet gewoon naar ons eigen VVE moeten gaan?
    Bedoel, de beheerder loopt geen geld mis maar wij wel…

    Ook vind ik het raar dat onze beheerder aparte internetbankier kosten aan ons verrekenen, lijkt mij ook iets wat in het pakket zou moeten zitten.
    Maar ik ben hier echt een leek in dus het kan ook aan mij liggen…
    Ik vroeg het mij alleen maar af?

  5. Beste Lotje,

    De debiteur (het VvE-lid) moet de aanmaningskosten betalen. Het komt voor dat de VvE-beheerder voor zijn aanmaningswerkzaamheden een gelijk bedrag bij de VvE in rekening brengt. Of dit mag hangt af van de overeenkomst die de beheerder met de VvE heeft. Als de werkzaamheden onder het pakket vallen, dan moet dat in de overeenkomst staan. Als de werkzaamheden niet in het pakket vallen en hij de kosten in rekening mag brengen, dan moet dat ook in de overeenkomst staan.

    Datzelfde geldt voor de kosten van bankieren. Hierover zal ook iets in de beheerovereenkomst moeten staan.

    We hopen je hiermee op weg te hebben geholpen.

    Met hartelijke groeten,

    Redactie Nederlandvve.nl

  6. frank schreef:

    een VvE lid heeft al ruim een halfjaar betalingsachterstand van 2 maanden (2x 50 euro = 100 euro), maar weigert deze achterstand te voldoen. hem is inmiddels een betalingsherinnering gestuurd. in geval hij nog niet betaalt en hem een aanmaning wordt gestuurd, wat zijn dan de wettelijke incassokosten. op uw website staat:
    “Over de eerste € 2.500,- 15% Minimaal € 40,-”
    maar is dit inclusief of exclusief BTW?

  7. Simon van Boxtel schreef:

    Beste redactie,
    Als lid van een VvE verwacht je dat je belangen worden behartigd door een bestuur. Mocht dit nu niet naar tevredenheid zijn en de passiviteit slaat toe wat zijn dan mijn rechten c.q. mogelijkheden als “betalend”lid om uit de VvE te kunnen stappen?
    Kun je überhaupt als bewoner uit een VvE stappen wanneer je niet eens bent met het gevoerde beleid? bestaat hier wetgeving voor?
    dank, groeten,
    S van Boxtel

  8. Wij schreef:

    Je tent verkopen is de enige manier om uit de VvE te stappen.

  9. A. Ottervanger schreef:

    Kan een Vve bestuurder 3 jaar na dato nog komen met een nieuwe zgn betalingsachterstand voor een van de bewoners

    1. Nederlandvve.nl schreef:

      Geachte heer, mevrouw,

      Dank voor uw vraag. De redactie van Nederlandvve.nl neemt echter geen vragen in behandeling op deze website. Als u abonnee bent van Nederlandvve.nl, kunt u uw vraag via de VvE vraagbaak stellen. Om een abonnement af te sluiten, klikt u hier. U kunt uw vraag ook stellen op het forum van VvE-Forum.nl, waar u snel een inhoudelijk antwoord krijgt op uw vraag en/of over uw vraagstuk kunt discussiëren. Klik hier om naar het VvE forum te gaan.

      Met vriendelijke groet,

      Webredactie Nederlandvve.nl

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.