ABN Amro ontkent aansprakelijkheid bij VvE-fraude - Nederlandvve.nl

ABN Amro ontkent aansprakelijkheid bij VvE-fraude

De ABN Amro Bank ontkent dat zij aansprakelijk is voor de fraude die ex-bestuurder Jan M. pleegde bij een Rijswijkse vereniging van eigenaren (VvE). Dat meldt het AD op basis van gesprekken met de huidige penningmeester van de VvE. Hoewel Jan M. – die inmiddels aan corona is overleden – jarenlang grote geldbedragen pinde bij vestigingen van Holland Casino, vindt de ABN Amro Bank dat zij daar geen verantwoordelijkheid voor draagt. Volgens de bank had de VvE zelf beter op moeten letten.

ABN Amro: ‘VvE moest zelf beter opletten’

Een woordvoerder van de ABN Amro bank verklaart:

“Een VvE heeft elk jaar de wettelijke verplichting om de jaarrekening te laten goedkeuren op de jaarvergadering. Heeft die niets opvallends gezien? En om vast te stellen of iets opvalt, speelt natuurlijk mee hoeveel jaar dit aan de gang is geweest? En om welke bedragen ging per keer?”

Dat Jan M. al het spaargeld van de Vve kon vergokken is volgens de bank blijkbaar eigen schuld van de VvE. En op de vraag of de bank dan geen toezicht hield, antwoordt zij:

“Zowel op particuliere als op zakelijke rekeningen. Het antwoord op de vraag of er niets is opgevallen doordat er mogelijk sprake was van een particuliere rekening is dus: nee, ook daar zijn checks op”

Ondanks die checks is het de bank blijkbaar niet opgevallen dat ruim € 875.000,- werd gepind in geldautomaten van het Holland Casino. Dat past ook wel bij de verklaring die M. zelf heeft gegeven. Eerder vertelde die aan het AD namelijk dat het afpakken van het spaargeld van de VvE ‘kinderlijk eenvoudig‘ was. M.:

“Ik had de pinpas van de VVE en genoot blind vertrouwen”

VvE stelt ABN Amro aansprakelijk

Ook de aansprakelijkstelling die de VvE aan de bank heeft gestuurd, heeft haar niet van standpunt doen veranderen. Penningmeester Tjerk Broersma verklaart daarover:

“We snappen er nog steeds geen barst van. We hebben de bank aansprakelijk gesteld, maar we kregen een zakelijk briefje terug van ABN Amro: ‘Het is niet onze schuld’”

en:

“De ruim zeventig huishoudens die door de fraude werden getroffen, hebben onder andere niet kunnen vertrouwen op een adequate transactiemonitoring bij ABN Amro.”

Volgens Broersma is het extra zuur dat nu net in het nieuws is gekomen dat de bank een schikking heeft getroffen van 480 miljoen euro voor falend toezicht bij financiële transacties. Dat had ook te maken met een werknemer van Royal Flora Holland die geld wegsluisde en vergokte. Maar van aansprakelijkheid bij de fraude van Jan M. wil de bank dus niet weten.

VvE fraude had voorkomen kunnen worden

Toch heeft de bank naar onze mening wel een punt door te stellen dat de VvE ook een eigen verantwoordelijkheid heeft. Jan M. heeft namelijk jarenlang zijn gang kunnen gaan. Met bijvoorbeeld een adequate kascontrole had dit deze VvE fraude voorkomen kunnen worden.

Dit bericht is geplaatst op  donderdag 22 april 2021.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.