Noodgeval in de VvE! Wat mag het bestuur wel of niet?

Bij een calamiteit in het gebouw van de vereniging van eigenaren (VvE) moet er vaak snel gehandeld worden. Wat er ook aan de hand is, brand, lekkage of wat anders, de oorzaak moet worden weggenomen. In de meeste modelreglementen staat wel dat het bestuur van de VvE daar zelf opdracht voor mag geven. Maar hoe zit het met het wegnemen van de gevolgschade? En wat als het wegnemen van de oorzaak flink in de papieren loopt? Moet het bestuur dan een VvE vergadering afwachten, of mag er onder omstandigheden actie ondernomen worden? En wat te denken van de situatie dat het bestuur onbereikbaar is: kun je dan als eigenaar nog wat beginnen? Nederlandvve.nl legt uit hoe het zit.

Calamiteitendienst begeleidt VvE’s bij schade

Er zijn diverse calamiteitendiensten actief op de VvE-markt. Sommige zijn actief op één gebied, zoals een slotenmaker of een loodgieter. Andere nooddiensten hebben een breder aantal disciplines. Verder zijn er nooddiensten die ook de afwikkeling van de schade bij de VvE-verzekeringen verzorgen en zelfs zorgdragen voor herstel van de gevolgschade. Maar hoe ver mag het bestuur gaan bij het geven van opdracht voor die werkzaamheden? En is dat ook zo bij een noodgeval?

Kies calamiteitendienst voor je VvE zorgvuldig bij noodgeval

Bij het inschakelen van de juiste partij in geval van een calamiteit, is oplettendheid geboden. De verhalen over frauduleuze slotenmakers kennen we inmiddels allemaal. Die maken misbruik van de noodsituatie van de VvE en brengen dan een torenhoog bedrag in rekening dat cash moet worden afgetikt. Maar ook in andere disciplines is oplettendheid geboden. Het programma Tros Opgelicht?! maakte meerdere items over elektriciens, loodgieters en rioolontstoppers die hetzelfde trucje hanteerden. Zorg er als VvE dus voor dat je altijd het nummer van diverse nooddiensten bij de hand hebt, zodat je in geval van nood (en dus stress) niet hoeft te zoeken en dan onder druk de verkeerde keuze maakt.

Bevoegdheid VvE-bestuur in geval van nood

In de meeste reglementen van VvE’s is bepaald dat het bestuur bevoegd is om in geval van nood actie te laten ondernemen. Daarvoor hoeft geen vergaderbesluit afgewacht te worden. Wel moet het bestuur na afloop rekening en verantwoording afleggen. Voor het herstel van gevolgschade ligt het wat anders. Als de kosten daarvan boven het mandaat van het bestuur uitkomt, dan moet wel een vergaderbesluit afgewacht worden.

Noodgeval maar VvE-bestuur geeft niet thuis, wat nu?

Maar wat als er sprake is van een noodgeval en het bestuur is niet bereikbaar? In dat geval mag je als appartementseigenaar ook zelf actie ondernemen. Dat heet zaakwaarneming. De grondslag daarvoor is niet alleen de wet waarin dat staat, maar ook een bepaling in de modelreglementen. Wil je meer weten over zaakwaarneming, wat dat is en welke bevoegdheden het geeft? Lees dan dit artikel.

Dit bericht is geplaatst op  donderdag 25 november 2021.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.