VvE’s boycotten elektrische auto’s, maar mag dat wel?

Veel verenigingen van eigenaren (VvE) boycotten elektrische auto’s uit hun parkeergarages. Dat komt omdat elektrische auto’s brandgevaarlijk kunnen zijn. En àls ze gaan branden, is blussen extreem moeilijk voor de brandweer. Een spagaat, want als het aan de overheid ligt, heeft de VvE straks niets meer te zeggen over elektrisch laden in haar eigen parkeergarage. Bovendien krijgen appartementseigenaren in Amsterdam geen parkeervergunning meer voor op straat, dus die hebben een dubbel probleem.

Elektrische auto in parkeergarage een probleem

Als een elektrische auto met een defecte accu wordt opgeladen, is er een groot risico dat die in brand vliegt. De brandweer raadt daarom aan om laadpalen alleen aan te leggen vlakbij de ingang van de garage. Dan kan de auto bij brand snel naar buiten worden gesleept. Een accubrand is namelijk extreem heet en om te blussen moet de auto langdurig worden gekoeld. Hoe dieper in de parkeergarage, des te moeilijker de brand te blussen is. Die kan daardoor lang blijven woeden, wat de constructie van het gebouw in gevaar brengt. Dat kan zelfs instorting tot gevolg hebben.

Geen toestemming voor laadpaal en boycot elektrische auto

Veel VvE’s weigeren daarom toestemming voor het aanleggen van een laadpaal. Sommige VvE’s gaan zelfs een stapje verder door elektrische auto’s helemaal uit het gebouw te weren. Maar dat laatste mag niet. Kees Oomen, woordvoerder van Stichting VvE Belang zegt daarover tegen de NOS:

“Het is in strijd met de akte. Daarin staat dat je een parkeerplek hebt waar je een motorvoertuig mag stallen en daar voldoet een elektrische auto gewoon aan.”

Een elektrische auto boycotten mag dus niet. Toestemming voor een laadpaal weigeren kan nog wel. Bij het geven van toestemming is het advies van de brandweer echter niet zo eenvoudig op te volgen. Een appartementseigenaar met een elektrische auto kan niet zomaar van parkeerplek ruilen. In de akte staat namelijk welke plek van wie is.

Nieuwe wet zet VvE buitenspel

De problematiek gaat vanaf 2023 alleen maar ingewikkelder worden. Want nu kan de VvE de toestemming voor een laadpaal nog weigeren, maar dat gaat veranderen. Als de Wet notificatieregeling oplaadpunten VvE’s in werking treedt (lees daarover deze discussie), dan hoeft een eigenaar alleen nog te ‘melden’ dat hij een oplaadpunt gaat aanleggen. De VvE en daarmee de eigenaren van de parkeergarage hebben er dan dus niets meer over te zeggen. En dat is van belang, wat er zit een groot manco in het wetsvoorstel. Vereniging Eigen Huis merkte in september al op dat de kwestie brandveiligheid volledig ontbreekt in het voorstel van wet.

Video: Amber kan niets met haar dure parkeerplaats

De Amsterdamse appartementseigenaar Amber zit in een spagaat. Van de gemeente Amsterdam kan ze geen parkeervergunning voor op straat krijgen. En Ymere weigert toestemming te geven voor een laadpaal op de door haar gekochte parkeerplaats. Een gewone auto aanschaffen dan maar? Ook dat kan niet. Zie in de video waarom.

Dit bericht is geplaatst op  zondag 28 november 2021.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

Een reactie over “VvE’s boycotten elektrische auto’s, maar mag dat wel?

  1. Ger schreef:

    Joh, je kan de auto toch elders laden? Bij een snellader ben je in 40 minuten klaar. Electrische auto’s kunnen nu eenmaal snel in een onbeheersbare brand vliegen.

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.