Voorkom dubbele btw op elektrisch laden in VvE’s: oplossingen en advies

Heeft uw Vereniging van Eigenaren (VvE) laadpalen die zijn aangesloten op een gemeenschappelijke aansluiting? Dan is er een kans dat gebruikers dubbele btw betalen over de elektriciteit die ze gebruiken om hun elektrische auto op te laden. Dit maakt thuis laden relatief duur en daardoor minder aantrekkelijk, allemaal als gevolg van de huidige wetgeving. VVE Laadloket pleit daarom voor aanpassingen in de wetgeving, maar dit proces vergt tijd. In de tussentijd, wat kan uw VvE doen om dubbele btw te voorkomen?

VvE wordt energieleverancier

Allereerst moeten we het probleem begrijpen. De levering van energie aan een eindgebruiker is belast met 21% btw. Als uw VvE een gemeenschappelijke aansluiting heeft, wordt de VvE beschouwd als de eindgebruiker omdat ze elektriciteit gebruikt voor zaken zoals verlichting, de intercom of de lift, waarover btw verschuldigd is. Tot zover is er niets nieuws.

Echter, de situatie verandert wanneer de VvE een gemeenschappelijke laadinfrastructuur installeert waar bewoners hun laadpaal op kunnen aansluiten. De bewoners nemen dan stroom af van de laadpaalexploitant, ook wel bekend als ‘charge point operator’ of CPO in vaktermen. De CPO neemt op zijn beurt stroom af van de VvE. Hierdoor wordt de VvE feitelijk een stroomleverancier, en de bewoner die zijn elektrische auto thuis oplaadt wordt de eindgebruiker. Deze eindgebruiker moet 21% btw betalen aan de CPO over de geleverde stroom, terwijl de VvE al btw heeft betaald over dezelfde stroom.

Rekenvoorbeeld van dubbele btw voor VvE’s

Dit leidt dus tot dubbele btw, wat financieel behoorlijk kan oplopen. Laten we dit illustreren met een rekenvoorbeeld:

  • Stel dat een kilowattuur (kWh) exclusief btw € 0,30 kost.
  • De VvE is btw-plichtig en betaalt 21% btw aan de energieleverancier, wat neerkomt op € 0,363 per kWh.
  • De VvE wil deze stroomkosten vergoed krijgen en verkoopt de stroom aan de CPO voor dezelfde prijs.
  • De CPO verkoopt de stroom vervolgens aan de eindgebruiker voor € 0,363 + 21% btw, wat neerkomt op € 0,4393 per kWh.
  • Dit betekent dat de berijder € 0,0763 per kWh te veel betaalt.

In het geval van een gemiddelde elektrische auto die 2.500 kWh per jaar gebruikt, resulteert dit in een overschot van € 190 euro per jaar als de berijder alleen thuis laadt.

De oplossing voor dubbele btw bij VvE’s

Er is een administratieve oplossing voor VvE’s om dubbele btw te voorkomen. Dit houdt in dat de VvE een btw-nummer aanvraagt, waardoor de VvE als ondernemer voor de omzetbelasting wordt beschouwd. Hierdoor kan de VvE de betaalde btw terugvorderen. Het nadeel hiervan is echter dat de VvE een btw-administratie moet bijhouden, naast enkele andere verplichtingen die gepaard gaan met het ondernemerschap voor de btw.

Het vermijden van dubbele btw op laden via de VvE-aansluiting vereist dus actie van de VvE, en dit kan extra administratieve lasten met zich meebrengen. Principieel gezien is het ongewenst om dubbele belastingte heffen. Het heffen van dubbele belasting is immers niet toegestaan. Nederlandvve.nl en VVE Laadloket zijn dan ook van mening dat de wet zo snel mogelijk moet worden aangepast.

Deskundig advies VvE Laadloket

VVE Laadloket biedt deskundig advies over het aanleggen van veilige en toekomstbestendige laadinfrastructuur die aansluit bij de wensen en behoeften van uw VvE. We volgen een helder stappenplan om een breed draagvlak onder de leden te creëren. In 9 van de 10 gevallen leiden onze trajecten tot een positieve beslissing om laadinfrastructuur aan te leggen. Onze adviezen houden rekening met alle aspecten die relevant zijn voor laadinfrastructuur en VvE’s, inclusief brandveiligheid, financiële en fiscale overwegingen.

Bent u benieuwd hoe VVE Laadloket uw VvE kan helpen met laadinfrastructuur? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in of vraag direct een offerte aan.

Dit bericht is geplaatst op  woensdag 4 oktober 2023.

Reacties


Discussiëren over dit onderwerp? Ga naar het VvE-Forum op VvE-Forum.nl

Reageren op dit artikel kan hieronder.
Wilt u discussiëren of heeft u een vraag? Surf dan naar VvE-Forum.nl

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden gemarkeerd met * moeten worden ingevuld.