JHKoornstra

Aangemaakte reacties

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Opstarten procedure bij rechtbank #8230
    JHKoornstra
    Deelnemer

      Jullie hebben me wel aan het denken gezet! Misschien moet ik toch maar eerst proberen om via een brief aan de leden de zaak aan te kaarten, of wellicht als ingekomen brief bij de volgende ALV (volgend voorjaar).
      Ik zou ook liever en advocaat in de arm nemen. Daarover heb ik me laten informeren bij een gerenommeerd advocatenkantoor, bekend met VvE-problematiek. De advocaatkosten kunnen echter gigantisch oplopen, tot in de tienduizenden Euro’s. En die krijg je niet vergoed als je van de Rechter in het gelijk wordt gesteld, alleen de gerechtskosten/griffiekosten worden vergoed! Dat wordt me dus echt te prijzig. Vandaar mijn gang naar een RA-accountant. Dat heeft me ook geld gekost, maar ‘slechts’een paar honderd euro. Ik wilde er zeker van zijn dat mijn grieven tegen het bestuur (met name) omtrent het financiële beleid terecht zijn. Hij wil me ook ‘bijstaan’ bij een eventuele rechtsgang, door aan te geven wat er volgens hem schort aan de financiële gang van zaken in onze VvE. Volgens hem maak ik een ‘goede kans’. Uiteraard geeft hij geen zekerheid, maar dat doet een advocaat ook niet!
      Bedankt voor jullie adviezen. Ik zal er nog eens goed over nadenken. Mocht een van jullie een advocaat kennen die mij zou willen bijstaan en zijn kosten wel zou weten te verhalen op de tegenpartij of anderszins, dan houd ik me aanbevolen! Ik sta uiteraard ook open voor goede suggesties over hoe het een en ander aan te pakken.
       

      In reactie op: Opstarten procedure bij rechtbank #8219
      JHKoornstra
      Deelnemer

        Bedankt voor jullie reacties, maar het is niet helaas niet zo eenvoudig om een meerderheid aan stemmen te vergaren als én het bestuur/beheer, én de voorzitter hun invloed aanwenden. Er is bijvoorbeeld niemand meer die zich voor de kascommissie wil aanmelden, en mocht er een lid zijn dat zich kandidaat stelt, dan laat de voorzitter duidelijk merken dat dat lid niet welkom is als lid van de kascommissie en dus beter niet verkozen kan worden. Inderdaad er is de laatste twee jaar geen decharge verleent aan het bestuur en er zijn ook geen verklaringen, al dan niet goedkeurend, door een kascommissie of AA/RA-accountant  afgegeven!
        Bovendien heeft het bestuur en de voorzitter bedacht dat vragen over beleid, jaarrekening en begroting alleen schriftelijk en ‘tijdig’ (dat wil zeggen enkele dagen!) vóórdat  de ALV wordt gehouden bij de Voorzitter ingeleverd moeten zijn, zodat bestuur/voorzitter ook schriftelijk, meestal per E-mail kan reageren (dus niet meer in de ALV, en dat terwijl het Reglement (model 1983) zegt dat ieder lid het recht heeft om in de ALV het woord te voeren!) Ik heb overwogen om alle leden een brief te sturen waarin een en ander uiteen gezet wordt, maar dat is ook wel erg drastisch en bovendien vraag ik me af of de leden zich tegenover de nogal arrogante houding van bestuur/beheer en voorzitter ‘durven’ te verweren. Daarom lijkt mij een gang naar de rechter een betere methode.
        Ondertussen heb ik op de site http://www.rechtspraak.nl al het een en ander gevonden over hoe zo’n procedure op te starten, maar een voorbeeld zou wel zo welkom zijn. Dus: weet één van jullie waar zo’voorbeeld is te vinden, ik houd me aanbevolen.

        In reactie op: Opstarten procedure bij rechtbank #8216
        JHKoornstra
        Deelnemer

          Dank voor je reactie. Het is helaas zo dat onze (externe!) bestuurder tevens de beheerder van onze VvE is. Ondanks meerder verzoeken, vragen en pogingen om een bestuurder uit “eigen kring” te recruteren is dat tot op heden niet gelukt, mede omdat de voorzitter ‘een vriendje’ van onze (professionele) bestuurder/beheerder is en dat de leden afraadt!
          Daar maakt de bestuurder m.i. misbruik van. Bijvoorbeeld.: de jaarrekening wordt gecontroleerd door een door de bestuurder aanbevolen administratiekantoortje (zonder AA of RA-accountant) dat ‘bevriend’ is met de bestuurder en de voorzitter. Met als gevolg dat de jaarrekening altijd goedgekeurd wordt (ook dit is een vorm van de slager die zijn eigen vlees keurt !) ook als er aanwijsbare fouten in staan. Daarnaast betaalt de bestuurder/beheerder zichzelf  ‘advieskosten’ boven de vaste, contractueel overeengekomen jaarvergoeding, omdat hij ‘extra uren’ gemaakt zou hebben!  Zo zijn er heel veel zaken die niet deugen, te veel om ze hier te noemen.
          Een en ander heb ik overlegd met een RA-accountant die het met mij eens is en het merendeel van de klachten onderschrijft. Ik zie geen andere mogelijkheid meer om een en ander ten goede te keren. Vandaar mijn vraag:  Hoe ziet een brief aan de rechtbank eruit waarin de rechter om een uitspraak wordt gevraagd over de diverse zaken.
          Met vriendelijke groet
          Jan Hidde.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)