Alleen secretaris over – rechtsgeldige beslissingen mogelijk

  • Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op Geen antwoorden door .
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #39167
    giovi2008
    Deelnemer

    Er is alleen een dienstdoend secretaris over in een VvE bestuur.
    Het modelreglement is 1973. Kwalificeert deze secretaris nu als administrateur en kan de vereniging daarmee vooruit in de uitoefening zoals beslissingen nemen en acties uitvoeren of gaat het burgerlijk wetboek voor die stelt dat er een bestuur moet zijn?

    #39169
    RonaldL
    Deelnemer

    MR1973 kent geen bestuur. Wel een administrateur en eventueel plaatsvervangend administrateur.
    Daarnaast kent de ALV een voorzitter van de vergadering een daarvoor een plaatsvervanger eventueel.

    Diegene die zich nog verantwoordelijk voelt roept de ALV bijeen om een nieuwe administrateur te benoemen.

    Ik weet niet welke functie jij bedoeld met “secretaris”, formeel lijkt die functie niet te bestaan.

    #39173
    giovi2008
    Deelnemer

    Beste Ronald, Wij benoemen altijd secretaris, voorzitter en algemeen bestuurslid ondanks dat we MR1973 hebben. MR1973 kent inderdaad alleen de rollen die jij noemt, maar in het Burgerlijk wetboek staan andere rollen benoemd. Gaat burgerlijk wetboek niet voor op wat in MR1973 gaat (maw overrulet het dat niet?)? De secretaris is dus het enige bestuurslid wat ingeschreven is bij de KvK, daarmee is die dan automatisch adminstrateur lijkt me. Maar volgens het burgerlijk wetboek is er een incompleet bestuur… ik vind het allemaal maar een schimmig gebeuren.

    #39175
    Rob
    Deelnemer

    BW5:131 lid 1
    Het bestuur van de vereniging wordt gevormd door één bestuurder, tenzij de statuten bepalen dat er twee of meer zullen zijn. In het laatste geval wordt de vereniging, voor zover in de statuten niet anders is bepaald, tegenover derden door ieder der bestuurders vertegenwoordigd.

    Naar mijn idee voorziet MR1973 niet in een bepaling waarin is aangegeven dat er twee of meer bestuursleden zullen zijn, er wordt uitsluitend gesproken over een administrateur en een vervangend administrateur.

    Daarnaast is het, in het geval een bestuur uit meerdere leden bestaat/mag bestaan, aan het bestuur om de rollen voorzitter van het bestuur, secretaris en penningmeester te verdelen.
    Het is dus niet aan de vergadering om die functies te benoemen.

    In jouw geval is de persoon “secretaris” dus inderdaad administrateur/bestuurder en terecht ingeschreven in de KvK.
    Feitelijk is de situatie in jullie VvE dus nu precies hoe de wet/statuten het voorschrijven 😉

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.