Situatie
Index |
Omschrijving |
Breukdeel |
Stemmen |
A1 |
Woning begane grond met tuin |
52/284 (18%) |
2 |
A2 |
Woning eerste etage met balkon |
60/284 (21%) |
2 |
A3 |
Woning tweede etage met balkon |
60/284 (21%) |
2 |
A4 |
Woning derde etage met balkon |
60/284 (21%) |
2 |
A5 |
Studio op zolderetage |
40/284 (14%) |
2 |
A6 |
Berging op zolder |
4/284 (1%) |
1 |
A7 |
Berging op zolder |
4/284 (1%) |
1 |
A8 |
Berging op zolder |
4/284 (1%) |
1 |
Eigenaar 1: A1, A3, A4, A7 en A8, tevens bestuur.
Eigenaar 2: A2 en A6.
Eigenaar 3: A5 (ondergetekende).
Verwikkelingen rond de VvE
- Ik ben sinds 2008 woonachtig in A5 en had geen flauw benul van wat een VvE inhield en had er verder ook geen interesse in. Ik had als vrijgezel eindelijk mijn fel begeerde plekkie in A’dam waar ik elke maand servicekosten voor moest betalen waar ik verder niet bij stil stond. In de jaren die volgden had ik slechts interactie met het bestuur over het plaatsen van een airco: die gaf daar toestemming voor. Geen uitnodigingen voor ALV’s, maar zoals gezegd – daar was ik me ook niet van bewust.
- In 2018 heb ik eigenaar 1 gevraagd of we konden praten over een paar onderwerpen rond gemeenschappelijk onderhoud. Dat was geen prettig gesprek – eigenaar 1 vond het allemaal maar onnodig en/of te duur.
- Daarnaast werd ik van het bestaan van eigenaar 2 op de hoogte gebracht: een dame die van van meet af aan geen servicekosten betaalde..
- Dit was pas het moment waarop ik wakker werd als slapend VvE-lid: ik betaalde braaf al jaren elke maand hetzelfde bedrag aan servicekosten, maar er zou geen reserve zijn voor (groot) onderhoud. Daarbovenop nog een wanbetaler..
- Vanaf dat moment ben ik me gaan verdiepen in de VvE en heb ik me met de summiere info die eigenaar 1 met me deelde een beeld gevormd.
- In 2019 heb ik m.b.v. de stichting !WOON een agenda voor een ALV opgesteld en daarmee eigenaar 1 gevraagd een datum te plannen voor een vergadering. Op de vergadering werden niet de gevraagde jaarrekening voor 2018 (en eerdere jaren) en begroting voor het volgende jaar gepresenteerd. In plaats daarvan slechts naar mijn appartement teruggerekende kosten per jaar in wat eigenaar 1 “statuskaarten” noemde..
- De stand van de VvE-rekening (incl. reserves) was slechts 3600 euro.
- Eén van de actiepunten van de vergadering in 2019 was het opleveren van de financiële stukken uiterlijk in december 2019 om mede die lage stand te verklaren. Vervolgens heb ik daar nog 6 maanden op gerappelleerd, maar het antwoord was steevast: “Nog even geduld.” en later “Wegens corona…”
- Telefonisch was het contact steeds onaangenamer: met stemverheffing liet eigenaar 1 in niet mis te verstane bewoordingen blijken geen behoefte te hebben om de gevraagde informatie met mij te delen en dat ik er bovendien ook geen recht op zou hebben.
- Ondertussen de rechtsbijstand ingeschakeld:
- De advocaat gaf aan het maar een vreemde situatie te vinden. Ikzelf werd rijkelijk laat wakker, eigenaar 2 wil niets met de VvE van doen hebben en eigenaar 1 maakt een potje van de financiën. Bovendien laat laatstgenoemde duizenden euro’s liggen door pas in 2019 een incassoprocedure voor te stellen. Verjaring is dan al deels van toepassing. Het is ook maar de vraag of deze procedure inmiddels in gang is gezet of niet..
- Ik moest me er terdege van bewust zijn dat ik in het uiterste geval een procedure tegen de VvE aan zou spannen en niet tegen eigenaar 1. Het bestuur moet zich dan verdedigen en de kosten zijn voor de VvE. Dit geldt ook voor evt. dwangsommen die een rechter op zou leggen in het geval de inzage niet verstrekt zou worden.
- Volgende week stuurt de advocaat eigenaar 1 een brief met verzoek tot inzage in de bankafschriften. Daarnaast gaat hij nog even telefonisch contact zoeken met eigenaar 1 en zal hij op mijn instigatie zich verdiepen in bestuurdersaansprakelijkheid: in hoeverre kan ik de proceskosten en dwangsommen waar ik aan mee moet betalen verhalen op het bestuur?
Doel
Mijn doel is om de waarheid boven tafel te krijgen: hoe staat de VvE er nu financieel voor en hoe is deze situatie tot stand gekomen? Daarmee kunnen we dan gaan bouwen aan een begroting voor 2021 inclusief MJOP.
Uiteraard speelt mee dat ik domweg nog een appeltje heb te schillen met eigenaar 1. Als bestuur heeft hij mijns inziens totaal gefaald. Ik vermoed dat hij zelf ook nooit een cent heeft gestort op de VvE-rekening. Hij moet hoogstens het verschil tussen mijn stortingen en de vaste en variabele kosten hebben bijgepast. Dit hoop ik uit de bankafschriften te kunnen halen. Ik besef daarnaast ook dat het bestuur niet ontslagen kan worden, gezien de stemverhoudingen. We zijn dus veroordeeld tot elkaar.
Wat denken jullie wat het maximale is wat ik uit deze situatie kan halen?