Beste forumleden,
Iedere eigenaar heeft recht op inzage in de administratie. Maar wat nu als je hierin wordt beperkt of zelfs helemaal geen inzage krijgt? Ik heb al herhaalde verzoeken gedaan, zowel schriftelijk als d.m.v. ingekomen stukken en agendapunten.
Bestuur is dan zelfs zo arrogant dit niet op de agenda te plaatsen of dit niet te behandelen tijdens de vergadering.
Er is al veel jurisprudentie over, maar daar heeft het bestuur en de beheerder geen boodschap aan. Het is toch triest dat ieder lid die inzage wilt een juridische procedure op moet starten?
Geen inzage in offertes, rapportages van externe bureaus over de gebreken binnen het gebouw enz….
Onze beheerder maakt gebruik van een web portaal en heeft bepaalde overzichten geblokkeerd voor de leden, dus ook de betalingen van de individuele leden.
Volgens hem een bestuursbesluit! In het kader van de privacy!
Omdat in de jaarrekening een groot bedrag openstond wilde ik weten of dit van 1 persoon was of van meerderen. Hier wordt nogal krampachtig op gereageerd.
Op mijn vraag waarom deze achterstand niet op overige leden wordt omgeslagen krijg ik als reactie dat dit een bestuursbesluit is. Ja, het bestuur besluit heel veel binnen onze VvE!
Er is een uitspraak van de rechter dat de beheerder de leden desgevraagd een overzicht moet verstrekken van de individuele betalingen per lid, alsmede de data waarop deze betalingen zijn verricht.
In ons MR staat dat:
Artikel 56
1. De vergadering kan besluiten de administratie – waaronder dient te worden verstaan het ontvangen en (doen) incasseren van alle betalingen en het doen van alle uitgaven, het voeren van de boekhouding in de meest uitgebreide zin en het verstrekken van de nodige specificaties en opgaven aan eigenaars, notarissen en het bestuur – op te dragen aan een door haar aan te wijzen beheerder en onder de voorwaarden als door haar met die beheerder zullen worden overeengekomen.
In de beheerovereenkomst staat dat de gehele administratie door middel van een inlogcode en wachtwoord toegankelijk is voor de eigenaren.
Heeft het bestuur dan wel de bevoegdheid om te besluiten het recht op inzage te beperken en de beheerder opdracht te geven bepaald overzichten te blokkeren?
De leden hebben immers een overeenkomst met de beheerder>
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Vriendelijke groeten,
Helene