Recht op inzage

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juli 16, 20159:21 am door .
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #1239
    Helene
    Deelnemer

      Beste forumleden,

      Iedere eigenaar heeft recht op inzage in de administratie. Maar wat nu als je hierin wordt beperkt of zelfs helemaal geen inzage krijgt? Ik heb al herhaalde verzoeken gedaan, zowel schriftelijk als d.m.v. ingekomen stukken en agendapunten.
      Bestuur is dan zelfs zo arrogant dit niet op de agenda te plaatsen of dit niet te behandelen tijdens de vergadering.
      Er is al veel jurisprudentie over, maar daar heeft het bestuur en de beheerder geen boodschap aan. Het is toch triest dat ieder lid die inzage wilt een juridische procedure op moet starten?
      Geen inzage in offertes, rapportages van externe bureaus over de gebreken binnen het gebouw enz….

      Onze beheerder maakt gebruik van een web portaal en heeft bepaalde overzichten geblokkeerd voor de leden, dus ook de betalingen van de individuele leden.
      Volgens hem een bestuursbesluit! In het kader van de privacy!

      Omdat in de jaarrekening een groot bedrag openstond wilde ik weten of dit van 1 persoon was of van meerderen. Hier wordt nogal krampachtig op gereageerd.
      Op mijn vraag waarom deze achterstand niet op overige leden wordt omgeslagen krijg ik als reactie dat dit een bestuursbesluit is. Ja, het bestuur besluit heel veel binnen onze VvE!

      Er is een uitspraak van de rechter dat de beheerder de leden desgevraagd een overzicht moet verstrekken van de individuele betalingen per lid, alsmede de data waarop deze betalingen zijn verricht.

      In ons MR staat dat:
      Artikel 56
      1. De
      vergadering kan besluiten de administratie – waaronder dient te worden verstaan het ontvangen en (doen) incasseren van alle betalingen en het doen van alle uitgaven, het voeren van de boekhouding in de meest uitgebreide zin en het verstrekken van de nodige specificaties en opgaven aan eigenaars, notarissen en het bestuur – op te dragen aan een door haar aan te wijzen beheerder en onder de voorwaarden als door haar met die beheerder zullen worden overeengekomen.

      In de beheerovereenkomst staat dat de gehele administratie door middel van een inlogcode en wachtwoord toegankelijk is voor de eigenaren.

      Heeft het bestuur dan wel de bevoegdheid om te besluiten het recht op inzage te beperken en de beheerder opdracht te geven bepaald overzichten te blokkeren?
      De leden hebben immers een overeenkomst met de beheerder>

      Alvast bedankt voor jullie reacties,

      Vriendelijke groeten,
      Helene

      #1243
      William
      Deelnemer

        Heeft het bestuur dan wel de bevoegdheid om te besluiten het recht op inzage te beperken en de beheerder opdracht te geven bepaald overzichten te blokkeren?
        De leden hebben immers een overeenkomst met de beheerder>

        Je geeft het antwoord zelf al 🙂

        #1245
        Rob
        Deelnemer

          Beste Helene, m.b.t. tot het portaal heb ik eenzelfde vraag ook eens aan de VvE beheerder gesteld.
          Zijn antwoord was dat het portaal hun eigendom was en zij zelf dus mogen besluiten wie daar wel- geen of beperkte toegang toe hebben.
          En daar kon ik natuurlijk weinig tegenin brengen.
          Daarbij wil ik wel vermelden dat die VvE beheeder iedere eigenaar wel op verzoek inzage in de administratie gaf (op kantoor) én dat bij de jaarstukken altijd een volledige overzicht van alle betalingen van de leden aanwezig was.
          Deze SKW gecertificeerde VvE beheerder deed het dus wel zoals het eigenlijk zou moeten 🙂
          Maar jij hebt een sterk punt wanneer in de beheerovereenkomst letterlijk staat dat de gehele administratie door middel van een inlogcode en wachtwoord toegankelijk is voor de eigenaren.
          De beheerovereenkomst is inderdaad een overeenkomst tussen de VvE en de VvE-beheerder en het bestuur heeft niet het recht om die inzage te beperken.
          Gelukkig staat in MR2006 ook duidelijker omschreven wat o.a. onder de administratie valt.
          Maar zoals jezelf ook al vaker opgemerkt hebt is gelijk hebben niet hetzelfde als gelijk krijgen.
          Wanneer bestuur en beheerder hardnekkig blijven weigeren inzage in de stukken te geven zal er helaas niet veel anders opzitten dan een juridische procedure.
          Je zou als tussenstap nog wel een formele klacht kunnen sturen naar jullie SKW gecertificeerde beheerder.
          Daarin kan je je klacht m.b.t.tot het inzagerecht kenbaar maken.
          Je zou daarin kunnen verwijzen naar de door jou aangehaalde beslissing van de kantonrechter en vragen welke stappen zij conform artikel 5.7.2 van BRL5016 gaan ondernemen om jouw klacht op te lossen.
          Zij zijn conform dat artikel ook verplicht een klachtendossier aan te leggen.
          Daarnaast zijn zij verplicht binnen tien werkdagen met een inhoudelijk antwoord te komen, niet zijnde enkel een ontvangstbevestiging (zie BRL5016 art. 4.7.2)

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.