Taken van het bestuur

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #10770
    Rob
    Deelnemer

      Onlangs las ik in een boekwerk, geschreven door 2 juristen, de volgende quote.

      “Anders dan bij een gewone vereniging is het bestuur van een VvE niet belast met het in algemene zin besturen van de VvE, …”

      Die quote zou wat mij betreft eigenlijk in grote letters bij iedere bestuurder van een VvE kenbaar gemaakt moeten worden, met name bij die bestuurders welke denken een groot bedrijf te runnen of de kapitein zijn op het schip !

       

      #10829
      monaster
      Deelnemer

        Alleen de ALV kan natuurlijk toestemming verlenen en niet “de Bestuurder”.
        Redactie VvE-forum : Bovenstaande tekst was geplaatst en van toepassing op een andere discussie op het forum !
        De bestuurder voert de besluiten van de ALV uit en verder niets!

        #10834
        DikOz
        Deelnemer
          Zo’n omschrijving van de bestuursfunctie is echt veel te kort door de bocht. Ik zou het aantrekkelijker omschrijven, anders krijg je helemaal geen bestuurs kandidaten meer.
          Zelfs bij het voorziene deel van de taken van het bestuur geldt dat het bestuur op  sommige gebieden wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid heeft. Denk aan het opstellen van de begroting en het opstellen/bijhouden van het MJOP.
          Bij het onvoorziene deel van de taken kan het bestuur zonder toestemming van de ALV optreden en zelfs geld uitgeven. Als de voorzitter van de vergadering ook voorzitter van het bestuur is, kan het bestuur voor onvoorziene zaken, veranwoord,  aanzienlijke  bedragen uitgeven voor spoedeisende zaken. Natuurlijk moet hier over verantwoording worden afgelegd aan de ALV.
          mijn ervaring is dat minder dan 50% van het werk voorzien is.
          En dan is er nog de perceptie bij leden en buitenstaanders die de voorzitter zien en aanspreken als voorzitter van de VVE.  Die functie bestaat niet, maar je wordt wel aangesproken als voorzitter van de vve. Ook daar moet het bestuur zelfstandig en verantwoord mee omgaan.
          #10845
          Rob
          Deelnemer

            …  Ik zou het aantrekkelijker omschrijven, anders krijg je helemaal geen bestuurs kandidaten meer.

            Misschien gaat het hierdoor juist wel vaak de verkeerde kant op in veel VvE’s en krijg je bestuurders die menen een soort van directeur te zijn.
            Helaas komt het regelmatig voor dat bestuurders zich een status aanmeten die feitelijk niet hoort bij het bestuur van een VvE.
            Waarom zou je geen bestuurder willen zijn als je uitsluitende de besluiten van de vergadering moet uitvoeren?
            Misschien een beetje heel zwart/wit hoe Monaster het omschrijft maar ik ben het er voor 99% mee eens.
            Het opstellen van de begroting en MJOP is inderdaad een taak van het bestuur.
            Echter zal het bestuur die begroting en MJOP ten alle tijde moeten laten goedkeuren door de vergadering, dus ook daarbij is de vergadering uiteindelijk verantwoordelijk.
            Eenmaal vastgesteld door de vergadering mag het bestuur niet zomaar zijn eigen gang gaan.

            En dan is er nog de perceptie bij leden en buitenstaanders die de voorzitter zien en aanspreken als voorzitter van de VVE. Die functie bestaat niet, maar je wordt wel aangesproken als voorzitter van de vve. Ook daar moet het bestuur zelfstandig en verantwoord mee omgaan.

            Ook bij het beantwoorden van allerlei vragen heeft de voorzitter, of ieder ander bestuurslid,  m.i. slechts een “beperkte” vrijheid en mogen zij bijvoorbeeld ook geen toezeggingen doen of toestemming geven aan zaken waartoe uitsluitend de ALV bevoegd is.
             

            #10846
            Patricklimbo
            Deelnemer

              Toen ik nog in mijn appartement woonde hadden wij een voorzitster (ingeschreven KVK als rechtspersoon) die juist alles afschoof op de externe beheerder. Niks besloot ze ook niet terwijl ze graag een ALV wilde. Maar ze wees alle verantwoordelijkheid af.
              Zelf woon ik er niet meer en ben ook geen lid meer.

              #10847
              Rob
              Deelnemer

                Dat kan inderdaad ook gebeuren Patrick.
                Ook dan ben je als bestuurder duidelijk niet geschikt voor je taak.
                 

                #10850
                DikOz
                Deelnemer

                  Een bestuurder die alleen besluiten van de ALV uitvoert en verder niets, is duidelijk niet geschikt voor haar/zijn taak.
                  De redenen zijn simpel. In mijn geval is zeker 50% van het werk niet gerelateerd aan besluiten van de ALV. Bijvoorbeeld het managen van plotseling ontstaan lekkages in waterleidingen, gasleidingen en afvoerleidingen en andere niet voorziene zaken.
                  Zoals al eerder aangegeven bestaat de andere 50% van het werk naast uitvoering van besluiten van de ALV ook uit werkzaamheden zoals MJOP bijhouden/begroten, jaarbegroting opstellen jaarverslag opstellen, nieuwe bewoners verwelkomen, bestuursoverleg, ALV voorbereiden/voorzitten etc. etc.
                  Ik denk dat er dan ongeveer 30% van het werk overblijft dat direct gerelateerd is aan besluiten van de ALV.
                  Je kan de percentages variëren voor je eigen situatie, het zal mij verbazen als er meer dan 50% uitkomt voor aan ALV besluiten gerelateerd werk.
                  Dus moet een bestuurder die andere 50% of 70% invullen als bestuurder. Kort door de bocht is het enige dat de vve bestuurder niet kan/mag is beslissen geld uit te geven voor niet spoedeisende opkomende zaken.

                  #10855
                  Rob
                  Deelnemer

                    Hoi DikOz,
                    Uiteraard zal het bestuur ook de “normale” bestuurstaken moeten uitvoeren welke zijn vastgelegd in de akte.
                    Wat ik, en ik vermoed ook Monaster, probeer te zeggen is dat het bestuur daar zeker niet geheel de vrije hand in heeft.
                    Nogmaals, de begroting, MJOP enz. zullen allemaal aan de ALV voorgelegd moeten worden, en als de ALV die bijvoorbeeld niet goed zou keuren zal het bestuur weer aan de slag moeten om één en ander aan te gaan passen.
                    Zelfs de onvoorziene “noodzakelijke” uitgaven t.g.v. een calamiteit zal het bestuur bij de ALV moeten verantwoorden.
                    Het bestuur is dus gebonden aan hetgeen de ALV naar voren brengt.
                     

                    #10864
                    monaster
                    Deelnemer

                      Natuurlijk was mijn reactie “wat” zwart/wit. Dat helpt vaak!

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.