Visie en Missie

  • Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op juni 28, 20208:26 pm door .
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #11974
    Anoniem
    Deelnemer

      Hallo Vrienden van de VvE’s in Nederland,

      Ik woon sinds anderhalf jaar in een appartement. 2 jaar getwijfeld of we onze autonomie op wilden geven en uiteindelijk voor de bijl gegaan….

      Bij aankoop had ik de indruk dat het bestuur en het beheer op zijn Janboerenfluitjes werd gevoerd. Was dat maar waar….het is erger!

      Jarenlang had de VvE een administrateur/beheerder uit eigen gelederen. Niet gehinderd door enige kennis is zo een administratief, financieel en organisatorische puinzooi ontstaan. Vanaf 1 januari 2020 laten we onze zaken door een professioneel Beheersbedrijf verzorgen. De VvE denkt dat je er dan geen omkijken meer naar hebt….nu al is te zien dat we de verkeerde keuze hebben gemaakt.

      Na een paar maandjes speuren loop ik  tegen zeer zorgelijke zaken op. Een kleine bloemlezing:

      Het complex bestaat uit een 20tal appartementen waarvan bijna de helft van de eigenaren als eens een bestuursfunctie heeft gehad. Wegens gebrek aan sturing en controle door de VvE  zijn er allerlei dubieuze afspraken gemaakt die niet in overeenstemming zijn met de Modelregeling en de akte, is de boekhouding onnavolgbaar, de begroting met een natte vinger gemaakt en daardoor stevenen we op een megaschuld af omdat er onvoldoende gereserveerd wordt voor groot onderhoud.

      Het bestuur heeft een prima actueel MJOP in de kast liggen. Ze weigeren het aan de leden voor te leggen want “We” gebruiken het toch niet omdat “we” het niet eens zijn met de kosten… Het enige wat er an het MJOP mankeert is dat “we” een hoger saldo voor groot onderhoud hebben laten noteren dan er in werkelijkheid op de balans staat. Zo denkt men de reservering nog een beetje te kunnen drukken en ontstaat het tekort pas in 2025 in plaats van in 2022!

      Er is jarenlang een verkeerde verdeelsleutel toegepast waardoor een klein aantal eigenaren ( waaronder bestuursleden en de dik zwart betaalde beheerder/administrateur) duizenden euro voordeel hadden. Vorig boekjaar stond er een negatief saldo van bijna 7000 euro op het exploitatie overzicht. Oorzaak: veel relatief kleine uitgaven. We verpauperen snel: Noodzakelijke reparaties blijven uit, de ene na de andere lekkage openbaart zich en de galerij is sinds september 2018 niet meer schoongemaakt.

      Er is dus wel wat werk aan de winkel…. Ik lijk wel gek maar denk er toch over om me kandidaat te stellen voor een bestuursfunctie. Maar ik wil, voor de verkiezing een Visie en een Missie aan de ALV voorleggen waarover tijdens de ALV gestemd wordt. Zonder heldere afspraken over de manier waarop we te werk moeten gaan om uit de malaise te komen, heb ik geen enkele kans van slagen.

      De vraag is natuurlijk of ik wordt gekozen. Er is 1 serieuze andere kandidaat die mijn plannen steunt. Verder vegeteert de VvE, pas als blijkt dat er meer bijgedragen moet worden, komen ze tot leven om dat af te stemmen. Mocht de ALV de Visie en de Missie afwijzen, dan trek ik mijn kandidatuur in. 

      Ik begrijp wel dat een Visie en een Missie geen enkele juridische waarde hebben als ze geen onderdeel uitmaken van het HHR maar het doet in ieder geval een moreel appel aan de mede eigenaren. Het HHR is aan een nieuwe versie toe; een schone taak om de ALV een nieuw voorstel te doen in 2021.

      Zo mijn eerste bijdrage aan dit forum zit er op. Ik had mezelf een leukere binnenkomer gegund. De vraag luidt: Heeft iemand hier tips en suggesties voor de aanpak met een Visie en een Missie?

       

      #11983
      Rob
      Deelnemer

        Inderdaad, genoeg werk aan de winkel.
        Zeker wat betreft de verkeerde verdeelsleutel.
        Enige tip die ik kan geven, houd je goed aan de regelgeving van de VvE en wees uitermate transparant.
         

        #11987
        Anoniem
        Deelnemer

          Sommige bestuursleden zijn gedesillusioneerd. Niet omdat ze de kwaliteit van de VvE niet konden verbeteren maar omdat ze hun eigen belang niet voor elkaar kregen….Anderen zijn gedesillusioneerd omdat ze naar de pijpen van een paar figuren moesten dansen die hier hun eigen koninkrijkje hadden. De kascommissie bestond uit de vrouw van de penningmeester…..
          Ze verlieten het bestuur maar hielden hun mond over wantoestanden omdat ze de rust in de VvE niet wilden verstoren.
          Al met al lijkt het alsof ik in het sprookje van De nieuwe kleren van de keizer ben beland. Iedereen ziet dat hij in zijn blote reet loopt, niemand durft het te zeggen…
          Sinds men weet dat ik me kandidaat stel, wordt er net even iets minder hartelijk gegroet….Volgens mijn berekeningen moet de begroting die in de komende ALV wordt voorgelegd, in sommige gevallen verdubbeld worden.
          Ik doe mijn stinkende best om nu al transparant te zijn…..houden ze helemaal niet van.

          #11989
          Carla
          Deelnemer

            Beste Teleton, je problematiek lezend….mensenkinderen nog aan toe. Op onderdelen zelfs herkenbaar.Veel respect voor je om aan deze klus te willen gaan werken. Ik sluit me graag aan bij @Rob. Ga te werk volgens het Modelreglement en de Splitsingsakte. Zelf houd ik niet zo van de ‘wandelgangen’, want wat daarin wordt gezegd zijn niet altijd de feiten. En ja, helaas…..met voorstellen die met als gevolg….een verhoging van de maandelijkse bijdragen zijn beslist niet populair. Echter met een goede onderbouwing, kan de VvE er niet omheen, lijkt me. Uiteindelijk doe je het niet voor jezelf maar voor de hele VvE toch!
            Wens je graag veel goede moed. Met een vriendelijke groet,
            Carla.

            #11990
            Rob
            Deelnemer

              Ik doe mijn stinkende best om nu al transparant te zijn…..houden ze helemaal niet van.

              Gewoon stug volhouden 😉
              Ook de regelgeving is soms lastig en zijn er dus ook velen die er niet van houden als je zegt je toch aan die regelgeving te willen/gaan houden.
              Met een onjuiste verdeelsleutel is er altijd een situatie waarbij iemand veel meer betaald heeft dan hij of zij conform de akte verplicht is.
              Ook daar zullen velen niet van houden 😉
               

              #12003
              Anoniem
              Deelnemer

                Zelf zou ik niet hoog inzetten op de Missie en Visie. Zwaar juridisch weegt het niet, en – zoals je zelf zegt – doet het een moreel appel. Da’s leuk, maar huidig bestuur zal daar niet van onder de indruk zijn.
                Ik zou cijfers en feiten boven water halen. MJOP is meestal verplicht. De verdeelsleutel staat in de splitsingsakte (over transparant gesproken!) en de betaalde bijdragen moeten per index ook bekend zijn. Bij ons staan ze in de jaarstukken, maar horen op zijn minst opvraagbaar te zijn.
                Je kan (heel) ver gaan en het ontslag van het bestuur voordragen. Misschien kan je wat medestanders verzamelen, die met jou in het bestuur willen zitten.

                #12006
                Anoniem
                Deelnemer

                  Klopt hoor, van de Visie en de Missie. Het is meer een soort moreel appel op de leden van de VvE al ben ik wel van plan ze, als een soort instructie aan toekomstige bestuursleden in het HHR op te laten nemen. Uiteraard na stemming.
                  Ik heb cijfermateriaal genoeg. Tijdens de ALV van januari 2019 had ik het MJOP op de agenda laten zetten. De voorzitter gaf aan dat het geen belangrijk onderwerp was, de leden vonden dat het bestuur al jaren prima deed. Ze hielden de maandelijkse bijdrage immers lekker laag. Als argument werd gebruikt dat we de laagste bijdrage van de stad betaalden!
                  Uit de cijfers van de MJOB blijkt dat we in 2025 een tekort van 35.000 euro hebben. Toen ik dat nog eens naar voren bracht, is mij verzocht het onderwerp te laten rusten. Alle leden vonden dat ook; “we zijn hier niet om de cijfers te bespreken. Dat heeft de Kascommisie al gedaan!” Uit de cijfers bleek vorig jaar dat de administrateur zichzelf,  zonder overleg een douceurtje had gegeven omdat hij toch wel erg veel werk had gehad aan een gevalletje waterschade…. de AVL vond dat met terugwerkende kracht volkomen terecht en ging over tot de orde van de dag.
                  Het lijkt een mooi systeem hoor; een VvE. Pure democratie! Inmiddels ben ik er wel achter dat er in menig complex een loopgravenoorlog woedt met als doel achterstallig onderhoud nog langer uit te stellen, autoritaire beheerders en bestuurders met hun vriendjes in het zadel te houden en informatie te verdoezelen. Er is hier vorig jaar geen cent aan onderhoud of reparatie uitgegeven. Aan een lekkage is vanaf de zomer van 2019 alleen maar geld voor onderzoek uitgegeven, reparatie blijft uit. Muren raken verzadigd, hout rot weg. (Reparatie kon wel eens een kostbare zaak worden dus daar denken we nog even over. Misschien dat de verzekering de schade dekt…) Maar er werd wel een kostbaar acuut (!!)  probleem van tocht (!!) bij een voormalig bestuurslid verholpen. Het was door het bestuur acuut verklaard omdat het anders zo’n gedoe was om toestemming voor de uitgave aan de ALV te vragen…..
                  Ik vraag me natuurlijk ook wel eens af of een Visie en Missie wel effectief zullen zijn als het naleven van eenvoudige regels als “U zult niet stelen” en “U zult niet liegen en bedriegen” uit de Tien Geboden al te veel gevraagd is……

                  #12011
                  Rob
                  Deelnemer

                    Het lijkt een mooi systeem hoor; een VvE. Pure democratie! Inmiddels ben ik er wel achter dat er in menig complex een loopgravenoorlog woedt met als doel achterstallig onderhoud nog langer uit te stellen, autoritaire beheerders en bestuurders met hun vriendjes in het zadel te houden en informatie te verdoezelen.

                    Wat mij betreft prachtig omschreven 🙂
                    Ik vraag me ook dikwijls af hoe men ooit een VvE heeft kunnen bedenken 😉

                    De verdeelsleutel staat in de splitsingsakte (over transparant gesproken!) en de betaalde bijdragen moeten per index ook bekend zijn.

                    Dat heeft toch nog niet zoveel met transparantie te maken?
                    Dat is gewoon onderdeel van de regelgeving.
                    Ik bedoel met transparantie dat je volledig open te werk gaat, dat je geen dingen gaat achterhouden als eigenaren erom vragen.
                    Dat je duidelijke en juiste antwoorden geeft over vragen m.b.t. financiële kwesties.
                    Dat je m.b.t. VvE gerelateerde kwesties geen geheimen hebt voor de mede-eigenaren.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.