Hallo Vrienden van de VvE’s in Nederland,
Ik woon sinds anderhalf jaar in een appartement. 2 jaar getwijfeld of we onze autonomie op wilden geven en uiteindelijk voor de bijl gegaan….
Bij aankoop had ik de indruk dat het bestuur en het beheer op zijn Janboerenfluitjes werd gevoerd. Was dat maar waar….het is erger!
Jarenlang had de VvE een administrateur/beheerder uit eigen gelederen. Niet gehinderd door enige kennis is zo een administratief, financieel en organisatorische puinzooi ontstaan. Vanaf 1 januari 2020 laten we onze zaken door een professioneel Beheersbedrijf verzorgen. De VvE denkt dat je er dan geen omkijken meer naar hebt….nu al is te zien dat we de verkeerde keuze hebben gemaakt.
Na een paar maandjes speuren loop ik tegen zeer zorgelijke zaken op. Een kleine bloemlezing:
Het complex bestaat uit een 20tal appartementen waarvan bijna de helft van de eigenaren als eens een bestuursfunctie heeft gehad. Wegens gebrek aan sturing en controle door de VvE zijn er allerlei dubieuze afspraken gemaakt die niet in overeenstemming zijn met de Modelregeling en de akte, is de boekhouding onnavolgbaar, de begroting met een natte vinger gemaakt en daardoor stevenen we op een megaschuld af omdat er onvoldoende gereserveerd wordt voor groot onderhoud.
Het bestuur heeft een prima actueel MJOP in de kast liggen. Ze weigeren het aan de leden voor te leggen want “We” gebruiken het toch niet omdat “we” het niet eens zijn met de kosten… Het enige wat er an het MJOP mankeert is dat “we” een hoger saldo voor groot onderhoud hebben laten noteren dan er in werkelijkheid op de balans staat. Zo denkt men de reservering nog een beetje te kunnen drukken en ontstaat het tekort pas in 2025 in plaats van in 2022!
Er is jarenlang een verkeerde verdeelsleutel toegepast waardoor een klein aantal eigenaren ( waaronder bestuursleden en de dik zwart betaalde beheerder/administrateur) duizenden euro voordeel hadden. Vorig boekjaar stond er een negatief saldo van bijna 7000 euro op het exploitatie overzicht. Oorzaak: veel relatief kleine uitgaven. We verpauperen snel: Noodzakelijke reparaties blijven uit, de ene na de andere lekkage openbaart zich en de galerij is sinds september 2018 niet meer schoongemaakt.
Er is dus wel wat werk aan de winkel…. Ik lijk wel gek maar denk er toch over om me kandidaat te stellen voor een bestuursfunctie. Maar ik wil, voor de verkiezing een Visie en een Missie aan de ALV voorleggen waarover tijdens de ALV gestemd wordt. Zonder heldere afspraken over de manier waarop we te werk moeten gaan om uit de malaise te komen, heb ik geen enkele kans van slagen.
De vraag is natuurlijk of ik wordt gekozen. Er is 1 serieuze andere kandidaat die mijn plannen steunt. Verder vegeteert de VvE, pas als blijkt dat er meer bijgedragen moet worden, komen ze tot leven om dat af te stemmen. Mocht de ALV de Visie en de Missie afwijzen, dan trek ik mijn kandidatuur in.
Ik begrijp wel dat een Visie en een Missie geen enkele juridische waarde hebben als ze geen onderdeel uitmaken van het HHR maar het doet in ieder geval een moreel appel aan de mede eigenaren. Het HHR is aan een nieuwe versie toe; een schone taak om de ALV een nieuw voorstel te doen in 2021.
Zo mijn eerste bijdrage aan dit forum zit er op. Ik had mezelf een leukere binnenkomer gegund. De vraag luidt: Heeft iemand hier tips en suggesties voor de aanpak met een Visie en een Missie?