beheerder weigert via het portaal inzake te geven in de administratie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #39292
    Lydia
    Deelnemer

      Graag verneem ik of onze beheerder van 23 appartementen het recht heeft om de eigenaren via het portaal inzage te weigeren in onze administratie.

      Ik heb de onderstaande e-mail naar de directie van onze vve-manager gestuurd nadat wij een maand lang taal nog teken hadden ontvangen over onze verzoek om alle leden inzage te geven (nu zijn alleen de eigen gegevens te raadplegen, de verzekeringen en verder een aantal werkbonnetjes. Geen contracten, offerte aanvragen, bankafschriften, etc.):

      Sinds wij geen bestuurslid meer zijn, bleek dat jullie ons de toegang tot inzage in de volledige informatie van het complex heeft ontnomen zoals inzage in de contractenadministratie, de offerte aanvragen, de bankafschriften etc. Volgens onze vve-manager hebben ‘gewone’ leden geen recht op toegang tot deze informatie. Dit is volgens hem slechts toebedeeld aan de bestuursleden en de kascommissie.

      Wij vinden het onacceptabel dat degene die wij als VVE eigenaren opdracht geven om onze administratie uit te voeren en alle betalingen en ontvangsten te verwerken, (een groep) eigenaren deze informatie mag onthouden. Sterker nog, dit recht tot inzage is expliciet opgenomen in de splitsingsakte, artikel 40, lid 6 (art. 41, lid 6 Modelreglement 1992). Dit was onze vve-manager niet bekend en hij zou het laten uitzoeken door de betrokken afdeling.

      Omdat onze vve-manager volgens zijn zeggen niet op de hoogte was van dit betreffende artikel in de splitsingsakte, hebben wij de regelgeving en jurisprudentie omtrent dit onderwerp medio december 2022 via de mail aan hem toegezonden, zodat hij dit met de betrokken afdeling kon opnemen. Helaas hebben wij sindsdien geen enkele reactie ontvangen, noch hebben wij inmiddels toegang gekregen tot de betreffende informatie. Dit ondanks diverse herinneringen en het stellen van een uiterste reactie datum.

      Graag vernemen wij op korte termijn hoe deze situatie wordt opgelost.

      Hierop kregen wij van het betreffende directielid het volgende antwoord:

      Recht op inzage heeft iedereen, het permanent inzage geven is echter
      wat anders, dat behouden we middels rechten in ons systeem inderdaad
      voor aan bestuursleden en kascommissieleden. Dus heeft iemand de wens op
      meer inzage dan die rechten toe heeft, dan kan dat gemotiveerd worden
      aangevraagd. Mochten wij daarvoor extra handelingen moeten verrichten,
      dan behouden we ons daarvoor het recht extra kosten daarvoor in rekening
      te brengen. Waarom?, dat is simpel uit te leggen, wij hebben
      verantwoordelijkheid af te leggen naar een vergadering en/of een
      bestuur, als er allemaal individuele eigenaren apart van hen ook vragen
      gaan stellen door het jaar heen omdat ze overal inzage in hebben, dan
      kunnen we niet anders dan die te investeren tijd ook in rekening te
      brengen.

      Heeft u specifieke vragen over zaken die lopen, meldt u zich dan bij de
      betreffende vve-manager, ik hou mij er verder buiten, onze werkwijze,
      die overigens nooit anders is geweest is u nu duidelijk.

      Is dit een terechte reactie van onze beheerder? Ik heb dit onderwerp op een komende extra vergadering als agendapunt laten opnemen.

      #39294
      Bula
      Deelnemer

        Werkelijk een onbeschofte benadering, en zeker met dit antwoord: ik hou mij er verder buiten, onze werkwijze, die overigens nooit anders is geweest is u nu duidelijk. M.a.w. kop houden.
        Gelijk dumpen die beheerder.

        Begrijp wel de stelling als hij voor een ieder bezig moet zijn dat dat tijd en dus geld kost.
        Echter als hij gewoon zijn klanten in het afgeschermde systeem laat kijken heeft hij daar geen werk aan.

        #39297
        Rob
        Deelnemer

          Iedere eigenaar heeft recht op inzage in de administratie.
          In het nieuwste modelreglement 2017 is ook nog eens aangegeven wat er in ieder geval tot die administratie behoort en ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom dat voor eerdere modelreglementen anders zou zijn.
          Juist door het gebruik van een online-portaal zou het voor de individuele eigenaar alleen maar eenvoudiger moeten zijn om die inzage te verkrijgen, maar in werkelijkheid is dat vaak niet het geval.
          Helaas maken vele beheerders het (naar mijn mening zeer onterechte) onderscheid tussen bestuurders, kascommissie en ‘gewone’leden. (zie ook deze discussie)

          Dus heeft iemand de wens op
          meer inzage dan die rechten toe heeft, dan kan dat gemotiveerd worden
          aangevraagd.

          Deze beheerder stelt de softwarematige rechten die door de software aan een eigenaar worden gegeven dus boven de wettelijke rechten uit de modelreglementen.
          In MR1992 artikel 40 staat toch echt dat het bestuur, OP VERZOEK, inzage moet verschaffen.
          En… wie gaat dan eigenlijk bepalen of die motivatie wel- of niet voldoende is?

          Ik zie ook niet in waarom eigenaren ineens allerlei vragen zouden gaan stellen als zij complete inzage in de online administratie zouden hebben.
          De openheid en transparantie zal naar mijn mening juist voor (nog) minder vragen zorgen.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.