Nietig of niet, nu het gebruik van elektrische auto’s een hot item aan het worden is schieten ook bovengenoemde iniatieven als paddestoelen uit de grond zo blijkt uit diverse projecten die op het internet te vinden zijn.
Kijk en daar zit nou precies de crux, het leasecontract kan niet op naam van een groepje personen staan. Een leasecontract op 1 naam, namelijk de rechtspersoon VvE, kan wel. Wanneer de leasemaatschappij zijn klantenbestand kan vergroten met talloze VvE’s hebben we een echte spekkoper. Wie zou hier nog meer goed garen bij spinnen?
Ook daar is kennelijk een “oplossing” voor gevonden zo blijkt uit de toelichting op het project.
Citaat “…. De VvE kan geen leasecontracten aangaan en deelauto’s exploiteren. In overleg met notariskantoor Zwart & Partners en Puur Beheer (de door ons aangestelde bestuurder van de Vereniging van Eigenaren) wordt daarom voor project Molenpad een Vereniging Deelauto’s opgericht. Deze vereniging gaat het leasecontract aan, ontvangt de maandelijkse bijdrage en de opbrengsten uit het rijden. In het bestuur van de vereniging zit onder andere ook Puur Beheer en kunnen andere leden van de VvE zitten. Om dit vast te leggen zal in de contractstukken de verplichting worden opgenomen om minimaal 5 jaar lid te zijn van de vereniging. Bij verkoop van de woning tussentijds zal dit als kettingbeding moeten worden doorgelegd.”
Ik ben natuurlijk reuze benieuwd wat er na 5 jaar gaat gebeuren als het contract afloopt en de leden niet meer verplicht zijn lid te zijn van de Vereniging Deelauto’s.
Citaat uit een ander “super” project:
“… Projectontwikkelaar Henselmans heeft plannen om aan de Stationsweg in Heerhugowaard 60 appartementen te bouwen en op te leveren met twee, gratis te gebruiken, elektrische deelauto’s. Het idee is dat de Vereniging van Eigenaren de auto’s aanschaft en dat bewoners met een app een auto kunnen reserveren voor gebruik.”
Ik ben dus ook reuze nieuwsgierig hoe de kosten van deze projecten in de AvS opgenomen gaan worden en de wijze waarop je verplicht wordt lid te worden van een externe Vereniging Deelauto’s.
In ieder geval vind ik het een zeer slechte zaak dat de VvE steeds vaker misbruikt gaat worden voor zaken die m.i. feitelijk niets met de VvE van doen hebben.