Bob schreef:
Op dit punt kan ik je met absolute zekerheid aangeven dat je de fout in gaat. Ik zou heel erg graag van je horen waar je deze “feiten” als neergeslagen tekst hebt kunnen vinden. De vergadering kan en mag de bestemming als gegeven in de akte van splitsing NIET wijzigen, anders dan door wijziging van die splitsingsakte zelf (en volgens de daarvoor voorgeschreven procedure).
Nou Bob, hier komt ie dan:
In onze splitsingsakte (MR 1972) komt het begrip ‘bestemming’ vijfmaal voor: eenmaal in artikel 4, driemaal in artikel 9 en eenmaal in artikel 31.
Ze luiden als volgt:
Artikel 4
Een eigenaar of gebruiker heeft het genot van de gemeenschappelijke gedeelten en/of de gemeenschappelijke zaken, volgens de bestemming daarvan.
Hij moet daarbij inachtnemen het reglement en het huishoudelijk reglement en hij mag geen inbreuk maken op het recht van mede-genot van de andere eigenaars of gebruikers.
Artikel 9
2. (zie artikel 875 l, laatste lid, gewijzigd bij de Memorie van Antwoord) De eigenaars en gebruikers zijn verplicht het privé gedeelte te gebruiken overeenkomstig de daaraan nader in de akte te regelen bestemming.
Een gebruik dat afwijkt van deze bestemming is slechts geoorloofd met toestemming van de vergadering. De vergadering kan bij het verlenen van de toestemming bepalen dat deze weer kan worden ingetrokken.
3. In geval van wijziging van de bestemming van een privé gedeelte, is artikel 875 l lid 2 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing.
Artikel 31
1. Er wordt een reservefonds gevormd, waaruit buitengewone uitgaven kunnen worden bestreden. Aan dat fonds zal geen andere bestemming worden gegeven tenzij krachtens besluit van de vergadering met toepassing van het bepaalde in artikel 37 lid 5, dan wel na opheffing van de splitsing.
Daarnaast komt het begrip ‘bestemd‘ nog 9 keer voor, maar nooit in de zin van een vanuit het reglement voorgeschreven functie. Wel zie je hierboven (door mij gecursiveerd) waar de vergadering een bestemming kan wijzigen of toestemming kan geven aan een eigenaar om een bestemming te wijzigen.
Het lemma ‘dak‘ komt in slechts twee artikelen voor.
Eenmaal in art.2, om aan te geven dat het tot de gemeenschappelijke delen behoort.
Vervolgens in Artikel 11.1:
De eigenaars of gebruikers van de privé gedeelten gelegen direct onder het dak, zijn verplicht de installaties voor radio, televisie en dergelijke, welke met toestemming of krachtens besluit van de vergadering op het dak worden aangebracht, te gedogen (cursivering van mij).
Daaronder valt dus ook een GSM-mast. Of welke installatie dan ook, mits aangebracht met toestemming of krachtens besluit van de vergadering. Punt.
Dit zou jou Bob, als gekend voorstander van close reading, moeten overtuigen ; -)
Geen woord over een bepaalde bestemming van het dak waartoe de VvE zich zou moeten beperken. Ook geen voorwaarde dat een geplaatste installatie uitsluitend mag dienen voor het functioneren van het complex zelf. Dit is door die desbetreffende rechter zo ingevuld, of liever: eraan toegevoegd, maar staat gewoon niet in de splitsingsakte.
Kortom, het plaatsen van zo’n GSM-mast valt gewoon binnen het reglement. Wat uiteraard niet wegneemt dat het oppassen geblazen is met dat soort voorstellen van T-mobile, KPN of andere professionele aasgieren. Zo kwam hier ook de vraag langs of (na die rechterlijke uitspraak) de VvE nu schadeplichtig zou zijn aan de telecomprovider. Niet dus, mits je dit in het onderhavige contract hebt opgenomen en aansprakelijkheid zijdens de VvE hebt uitgesloten. Daar moet je dan wel (tijdig) aan hebben gedacht.
Ik begrijp het dus wel als leden/besturen/administrateurs bij ‘bewegend recht’ het zekere voor het onzekere nemen en reeds in de sonderingsfase (voorbeeld van Carla) de aanbieding afblazen.
Wat betreft de ‘Tip’ van Bob: – ‘Kijk ook eens naar zaken als het Nationale Antennebeleid, het Antenneconvenant alsook de Instemmingsprocedure voor huurders (al bij één huurder)’: – deze komen niet voor in de modelreglementen.
Tot slot nog dit: het MR vermeldt nergens een verbod om installaties te laten plaatsen en exploiteren door een derde partij. Dit komt al steeds vaker voor, veelal zelfs gestimuleerd door de (gemeentelijke) overheid. Denk aan de plaatsing van zonnecellen t.b.v. energiebesparing, waarbij de installaties worden geplaatst en onderhouden door een derde partij, bijvoorbeeld Nuon. Niks mis mee, afgezien uiteraard van één vanzelfsprekende voorwaarde: dat de opbrengsten ten goede komen aan de VvE zelf (oftewel gelijkelijk worden verdeeld onder alle eigenaren).
Cliffhanger: heb ik zelf dan geen dakzorgen? Nou en of heb ik die wel!
Er vind regelmatig een zeer grove vorm van dakmisbruik plaats die veel, héél veel verder gaat dan het plaatsen van een GSM-mast of van zonnepanelen. En die vaak ook nog de juridische toets doorstaat. Een schandalige ontwikkeling die de waarde van alle appartementen in een complex onomkeerbaar aantast. Nee, ik bedoel niet de jaarlijkse beklimming door Zwarte Piet.
Helaas past dit onderwerp niet binnen de definiëring van deze ‘thread’, dus zal ik hierover een aparte discussie starten.